Sposób na wyprzedzające TIR-y na A2? Rozbudować autostradę!

Robert Domżał
Fot: Głos Wielkopolski
Fot: Głos Wielkopolski
Wyprzedzające się ciężarówki są prawdziwą zmorą na autostradzie A2. Problem jest szczególnie uciążliwy na miejskiej obwodnicy Poznania, ale pojawia się też między Wrześnią a Koninem. Jak go rozwiązać?

Kierujący ciężarówką, wyprzedzając inne tego rodzaju  pojazdy,  jedzie zazwyczaj ledwie kilka kilometrów na godzinę szybciej.

Fot: Głos Wielkopolski
Fot: Głos Wielkopolski

Efekt? Manewr wyprzedzania trwa  kilka kilometrów.  Pojazdy  blokują więc przejazd  samochodom osobowym. Zarządzający obecnie   A2   twierdzą, że    na całej  autostradzie nie mogą  postawić znaków zakazu wyprzedzania. Z kolei na  autostradowej obwodnicy  takie znaki  już stoją, ale i tak nie są przestrzegane.

- Od 1 stycznia codziennie jeden patrol jest na autostradowej obwodnicy Poznania. Mimo ustawionych znaków zakazu wyprzedzania, ujawniamy od  kilku do kilkunastu przypadków łamania zakazu - potwierdza Józef Klimczewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Dla kierujących ciężarówkami zatrzymanie kończy się zazwyczaj mandatem w wysokości 200 złotych i punktami karnymi. Ale jak pokazuje życie kierowcy TIR-ów  swoich zwyczajów nie zmieniają.

Problemy z ciężarówkami to jednak niejedyna przyczyna planowanej rozbudowy A2.  Obecnie natężenie ruchu między Komornikami a Krzesinami sięga już 50 tysięcy pojazdów na dobę.

- W pierwszej kolejności poszerzać będziemy 17-kilometrowy odcinek od Komornik do węzła Poznań Wschód - wyjaśnia Zofia Kwiatkowska, rzecznik spółki Autostrada Wielkopolska.  

Jak zapewnia Zofia Kwiatkowska odcinek od Komornik do węzła Poznań Zachód będzie poszerzany o trzeci pas ruchu, gdy powstanie S5 w kierunku Wrocławia. Ma to się stać do roku 2018. Tak przynajmniej zapowiadają przedstawiciele GDDKiA. W drugiej połowie przyszłego roku powinna się rozpocząć przebudowa miejskiej obwodnicy.

O trzeci pas poszerzony będzie więc odcinek około 17 km, czyli Komorniki - Poznań- -Wschód. Termin i harmonogram robót będzie znany do końca drugiego kwartału 2014.  Trzeci pas ruchu wygospodarowany zostanie kosztem pasa rozdziału i częściowo pasa awaryjnego. Obecnie jest on szerszy niż wymagają  przepisy.

Przed laty, gdy budowano poznański odcinek autostrady przewidziano konieczność poszerzenia i dlatego most  na  Warcie oraz tunel pod linią kolejową Poznań - Wrocław wybudowano  w takich rozmiarach, by obecnie nie trzeba było ich poszerzać.

Policja złożyła wniosek, by w czasie przebudowy, drogowcy wyznaczyli na obwodnicy miejsce, w którym mogliby kontrolować pojazdy. - Obecnie sprowadzamy samochody do kontroli na pas techniczny. Włączamy światła awaryjne i dokonujemy kontroli. Ale jest to bardzo niebezpieczne - mówi naczelnik Józef Klimczewski.

Poszerzanie obwodnicy będzie jednak oznaczało dla przejeżdżających tranzytem konieczność  ograniczenia prędkości. Szczegółowy harmonogram robót  i organizację ruchu poznamy pod koniec drugiego kwartału przyszłego roku.
Trzeci pas ruchu na razie powstanie wyłącznie na autostradowej obwodnicy Poznania. Korki spowodowane wyprzedzaniem ciężarówek przez ciężarówki pojawiają się również między Wrześnią a Koni-nem. Ten odciek nie będzie jednak poszerzany, bo natężenie ruchu wynosi tam około 18 tys. pojazdów na dobę.

źródło: Głos Wielkopolski

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty