Samochody roku

Jerzy Iwaszkiewicz
Dwa Fiaty produkowane w Polsce zdobyły tytuły samochodów roku – Car of the Year. Poprzednio Fiat Panda, a obecnie nowy, zrobiony ze starego Fiat 500.

Dwa Fiaty produkowane w Polsce zdobyły tytuły samochodów roku - Car of the Year. Poprzednio Fiat Panda, a obecnie nowy, zrobiony ze starego Fiat 500.

 

Panda jest ewenementem europejskiej motoryzacji. Wyprodukowano już przeszło milion tych samochodzików i żaden się nie psuje. Dyrektor fabryki w Tychach Zdzisław Arlet twierdzi, że Fiat 500 będzie jeszcze wyższej jakości. Arlet nie siedzi w gabinecie tylko chodzi, aby codziennie przejść po fabryce 10 tys. kroków, wtedy widzi co się dzieje.

Samochody roku

 

Włosi z trudem, ale musieli pogodzić się z faktem, że najlepsze samochody włoskie produkowane są w Polsce. Fiata 500 pokazano w Warszawie pół roku po pokazie w Turynie i był to również pokaz z fantazją. Nasza teoria od dawna jest taka, że Włosi głównie po to produkują nowe modele, aby wydać bankiet. Tak to polubili, że produkują ostatnio coraz więcej.

 

Zaczęło się od Cromy, potem było Bravo, Sedici, mały terenowy samochodzik produkowany wspólnie z Suzuki, następnie udany sedan Linea oraz Grande Punto i teraz dwa samochody roku Panda i Fiat 500. W teście zderzeniowym 500-tka uzyskała 5 gwiazdek co jest najlepszym wynikiem w kategorii tak małych samochodów. Ma również 7 poduszek, w tym poduszkę chroniącą kolana kierowcy. Tego w małych samochodach też jeszcze nie było.

 

Nie ma oczywiście tak dobrego samochodu, którego Włosi nie próbowaliby popsuć cenami. Najtańszy Fiat 500, z ABS i wspomaganiem kosztuje w Polsce 34 500 zł, ale za najdroższe modele trzeba zapłacić 55 300 zł. Dużo gadżetów trzeba było wpakować w cenę, aby była wyższa od modelu podstawowego aż o 21 tys. zł. Jest to zresztą powszechnie stosowana metoda naciągania klientów. Aby wyjechać z salonu trzeba do ceny bazowej dopłacić co najmniej 10 tys. zł. Fiat 500 jest samochodem kultowym, Włosi lubią wspomnienia i ustalili cenę jak na relikwie. Dotychczas ze starych samochodów przyjął się współcześnie na rynku tylko Mini.

 

Włosi tak się zresztą cieszą z Fiata 500, że przy okazji wymyślili słowo-koszmarek: "zamówiennictwo" co by się zgadzało, zamówiono już 120 tys. Fiatów 500, ale jeden tłumacz na polski też by się przydał.

 

Tytuły samochodów roku zdobyło dotychczas 12 modeli Fiata, poczynając od Fiata 124 w 1967 r., poprzez Alfy Romeo 156 i 147 i obecnie Fiata 500. Kiedyś mówiono, że do każdego Fiata trzeba było na wszelki wypadek dokupić samochód zastępczy, ale teraz są to już tylko złośliwości. Fiat produkuje jak zawsze ładne samochody, a teraz próbuje robić dobre.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie