Porównanie ubezpieczeń OC - direct oraz klasyczne polisy

Paweł Puzio
Porównanie ubezpieczeń OC - direct oraz klasyczne polisy
Porównanie ubezpieczeń OC - direct oraz klasyczne polisy
Zakup ubezpieczenia komunikacyjnego przez telefon lub internet (tzw. direct) jest często, ale nie zawsze tańszy od tradycyjnego.
Porównanie ubezpieczeń OC - direct oraz klasyczne polisy
Porównanie ubezpieczeń OC - direct oraz klasyczne polisy

W Internecie szybciej i łatwiej

W Polsce sprzedaż polis komunikacyjnych - zarówno obowiązkowych odpowiedzialności cywilnej, jak i auto casco - w systemie direct jest dostępna od dziewięciu lat. Wg analiz Ernst&Young w naszym kraju odsetek osób, które deklarują zakup ubezpieczenia w sieci wynosi 8 proc. Ich liczba cały czas rośnie

W Polsce większość dużych towarzystw ubezpieczeniowych posiada już swoje sklepy internetowe typu direct, szybko rośnie też liczba portali oferujących porównanie ofert i sprzedaż ubezpieczenia przez Internet czy telefon. Według 37 proc. konsumentów, ankietowanych przez E&Y znalezienie oferty ubezpieczeniowej w sieci jest szybsze i łatwiejsze.

Możliwość porównania wielu polis - także „directowych” z tradycyjnymi - i znalezienie tej najlepszej czy najtańszej to jedna z najważniejszych zalet porównywarek internetowych. Oczywiście tanie oferty można znaleźć bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej lub u brokera, jednak czas, jaki jest potrzebny na odwiedzenie kilku agentów i zorientowanie się, która z ofert jest najlepsza, bywa długi.

Wciąż lubimy agentów, bo łatwiej zlikwidować szkodę

Mimo stałego wzrostu liczby ubezpieczeń direct, wciąż wielu kierowców woli ubezpieczać się w tradycyjnej formie, u swojego agenta.

 – Po prostu znam go, mogę z nim porozmawiać osobiście, o wszystko wypytać. Czasami w call center czy przez Internet niektóre informacje, np. dotyczące likwidacji szkody są nieosiągalne, bo osoba siedząca po drugiej stronie linii, nie zna odpowiedzi – mówi Krzysztof Jezierski, kierowca z 25-letnim stażem.

– Poza tym, gdy dojdzie do stłuczki zawsze mogę zadzwonić do mojego agenta, który udzieli mi rad, jak mam postępować w trudnej sytuacji, co robić aby szybko i sprawnie zlikwidować szkodę. Zresztą także i w procesie naprawy zawsze służy pomocą. W direct obawiam się, że po szkodzie zostanę sam z problemem – dodaje kierowca.

- Są to nieuzasadniony obawy– twierdzą ubezpieczyciele direct. Likwidacja szkody zawsze jest prowadzona przez towarzystwo ubezpieczeniowe – niezależnie od tego czy ubezpieczyliśmy się na stoisku w galerii, telefonicznie czy przez Internet.

Gdy zdarzy się szkoda, kierowca musi powiadomić ubezpieczyciela sprawcy wypadku (szkoda z OC) lub własnego (szkoda z AC, NNW, ASS).

– Najczęściej jednak ubezpieczony zgłasza się tam, gdzie kupił polisę. Zarówno tradycyjny agent, jak i konsultant obsługujący kierowcę telefonicznie czy on-line pomagają w takiej sytuacji. Wspieramy kierowcę w procesie zgłoszenia szkody oraz pomagamy w trakcie jej likwidacji. Proces likwidacji szkody jest identyczny dla wszystkich rodzajów sprzedaży – zapewnia Mateusz Chmielewski z multitu.pl – internetowej porównywarki ubezpieczeń.

W ostatnich latach także towarzystwa sprzedające ubezpieczenia w systemie tradycyjnym zaczęły wdrażać rozwiązania sprawdzone wcześniej przez ubezpieczycieli direct. Daje się to zauważyć m.in. w obszarze likwidacji szkód. Towarzystwa bowiem już prawie w całości zrezygnowały z rozdrobnionej i niezbyt efektywnej ogólnopolskiej sieci stacjonarnych punktów likwidacji szkody (nazywanych oddziałami, przedstawicielstwami, inspektoratami lub centrami likwidacji szkody) na rzecz mobilnych rzeczoznawców, zarządzanych przez jeden centralny zespół likwidatorów.

Kierowca, który uszkodzi samochód, umawia się z rzeczoznawcą za pośrednictwem telefonicznej infolinii ubezpieczyciela.

Na co zwracać uwagę?

Dodatki do głównego ubezpieczenia mogą być największą różnicą pomiędzy ubezpieczeniami tradycyjnymi, a kupowanymi w systemie direct. Obecnie coraz więcej towarzystw do pakietu OC/AC dodaje bezpłatnie ubezpieczenie assistance zapewniające pomoc na wypadek kolizji czy awarii pojazdu.

– W przypadku ubezpieczeń kupowanych przez Internet darmowe assistance możemy dostać nie tylko od firmy ubezpieczeniowej, ale nawet z racji kupna ubezpieczenia w konkretnym serwisie www. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde darmowe assistance daje nam właściwą ochronę. Musimy przeanalizować ofertę i zastanowić się, jaki rodzaj pomocy jest nam potrzebny, a jakie wyłączenia pomocy w naszym przypadku nie wchodzą w grę – mówi Agnieszka Walczak z Mondial Assistance, właściciela sklepu pomoc-fachowcow.pl sprzedającego assistance samochodowe.

24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

Zakup ubezpieczenia za pośrednictwem Internetu lub telefonu jest łatwy i zajmuje stosunkowo niewiele czasu. Dodatkowo rozmowy telefoniczne są nagrywane, co pozwala obu stronom na uniknięcie potencjalnych nieporozumień, co do uzgodnień poczynionych w momencie zakupu polisy.

Z drugiej strony zwolnennicy tradycyjnego zakupu polisy nie ufają pracownikom call center, bo wolą podczas rozmowy twarza w twarz wypytać się agenta czy brokera o szczegóły polisy. Nie bez znaczenia jest także możliwość kontaktu w sytuacjach awaryjnych z osobą, z którą wcześniej się rozmawiało.

Z drugiej strony podstawową zaletą zakupu ubezpieczenia w systemie direct to dostępność oferty na okrągło (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu) i wygoda formy zakupu (nie trzeba wychodzić z domu). Wyliczenie składki i zakup polisy trwa zaledwie kilka minut. Likwidacja szkody też jest dokonywana za pośrednictwem telefonu i internetu - oczywiście oprócz wizyty rzeczoznawcy.

- Zdecydowana większość naszych działań - aż 90 proc. - to tzw. obsługa posprzedażowa, w tym likwidacja szkód - podkreśla Marcin Niewiadomski, członek zarządu Link4 TU S.A.

Direct czyli co?

Ubezpieczenia direct to polisy kupione przez telefon lub on-line. Tradycyjne polisy również mogą być sprzedawane w tej formie – ma to miejsce w sytuacji, kiedy taką ofertę sprzedają porównywarki internetowe.

Dowód ubezpieczenia zawartego w Internecie jest ważny, kiedy sami go wydrukujemy. Tak w przypadku ubezpieczenia OC, jak i innych ubezpieczeń, ubezpieczyciel powinien przesłać umowę wraz z potwierdzeniem zakupu polisy. Zanim to uczyni należy posługiwać się wydrukowanym samodzielnie dowodem zawarcia ubezpieczenia i potwierdzeniem dokonania wpłaty składki.

Zalety i wady

Na pytanie, gdzie jest taniej, nie ma jasnej odpowiedzi. Każde towarzystwo prowadzi własną politykę cenową i bonusową, dodatkowo zróżnicowaną w odniesieniu do wieku kierowcy, doświadczenie, modelu i wieku samochodu, miejsca zamieszkania oraz zakresu ubezpieczenia. Często jednak ubezpieczenia, zakupione w systemie direct, mogą być w przypadku OC tańsze o kilka lub kilkanaście procent. W przypadku AC sytuacja nie jest już tak oczywista, bo cena takiej polisy może być różna. Wszystko zależy od oferty ubezpieczyciela.

Szukając ubezpieczeń typu direct mamy większą szansę trafić na tanią ofertę, bo jak na tacy, czyli na monitorze, mamy podanych kilkanaście propozycji, w dodatku jednym kliknięciem ustawiamy je od najtańszej do najdroższej. U agenta dostajemy w najlepszym przypadku kilka propozycji ubezpieczenia. Jeśli trafimy akurat na promocję, ta oferta może być tania.

Korzystajmy więc z porównywarek ubezpieczeniowych oraz zasięgajmy informacji u kilku agentów. Dopiero po zebraniu informacji z rynku podejmijmy decyzję o zakupie ubezpieczenia w konkretnej firmie i konkretnej formie.

Paweł Puzio

Zobacz, ile zapłacisz za OC i AC, gdy kupisz je w systemie direct, a więc przez telefon lub internet (ceny w zł)

Ubezpieczany samochód: Volkswagen Golf V 1.6 Sportline, 102 KM, 1.6 l, pięciodrzwiowy, rok produkcji – 2005, data pierwszej rejestracji – 20.08.2005, rok zakupu – 2012, przebieg – 150 000 km, przewidywany roczny przebieg – 15 000 km.

Kierowca profil 1: 23-latek, bez zniżek w ubezpieczeniu, posiada prawo jazdy od 4 lat. Wyliczenie dla mieszkańca dużego miasta (Wrocław) i miasta średniej wielkości (Świdnica)

Wrocław


Multitu.pl

Świdnica


Multitu.pl

Kierowca profil 2: tak jak wyżej tylko auto jest ze współwłaścicielem (ojcem), urodzonym w 1966 roku, z 10-letnim stażem beszkodowym i 60-procentowymi zniżkami za jazdę bezszkodową.
Wyliczenie dla mieszkańca dużego miasta (Wrocław) i miasta średniej wielkości (Świdnica)

Wrocław


Multitu.pl

Świdnica


Multitu.pl

Kierowca profil 3: 35-latek, posiadający 60 proc. zniżek w ubezpieczeniu, poprzednio ubezpieczony w innym towarzystwie, posiada prawo jazdy od 14 lat.
Wyliczenie dla mieszkańca dużego miasta (Wrocław) i miasta średniej wielkości (Świdnica)

Wrocław


Multitu.pl

Świdnica


Multitu.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty