Pomorze: inwestycje drogowe gotowe przed Euro 2012?

Anna Werońska
Fot. GIK
Fot. GIK
Na Pomorzu trwają obecnie pracę nad licznymi inwestycjami mającymi na celu usprawnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Większość z nich zostanie ukończona przed Euro 2012. Najdłużej kierowcy będą musieli poczekać na zakończenie budowy Trasy Słowackiego, która będzie budowana do 2014 roku.
Fot. GIK
Fot. GIK

Trasa jest budowana równolegle z węzłem Karczemki, którego budowa także ma być ukończona w maju przyszłego roku. Obie inwestycje mają zlikwidować gigantyczne korki, które obecnie paraliżują ruch między Śródmieściem Gdańska a obwodnicą Trójmiasta.

**CZYTAJ TAKŻE

Sprawdź, gdzie są najniebezpieczniejsze drogi na PomorzuNajwięcej dzieci w wypadkach drogowych ginie na Pomorzu

**

- Korzyściami płynącymi z rozbudowy węzła Karczemki będzie odblokowanie głównego wylotu z Gdańska w kierunku Kaszub, a także płynne połączenie centrum miasta z obwodnicą Trójmiasta, gdzie wszystkie relacje odbywają się w sposób bezkolizyjny - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Z symulacji ruchu wynika, że wjazd z Gdańska na obwodnicę będzie się odbywał bez żadnych utrudnień nawet dla ruchu prognozowanego na rok 2025. Poprzez poprawę swobody ruchu zmniejszy się liczba wypadków, a także zużycie paliwa i emisja spalin do środowiska. Trasa W-Z pochłonie prawie 90 mln złotych, natomiast węzeł Karczemki - prawie 190 mln zł.

Od września trwa przebudowa trzech skrzyżowań drogi krajowej nr 22 na odcinku między Malborkiem a Tczewem. Inwestycją zostały objęte miejsca skrętów z krajówki do wsi Cisy, w stronę Szymankowa oraz do Miłoradza. W każdym z tych przypadków powstaną lewoskręty, które znacząco wpłyną na poprawę bezpieczeństwa na drodze.

Wykonawcy wybrani przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do realizacji inwestycji mają czas na jej sfinalizowanie do końca tego roku. Mimo że prace cały czas trwają, w miejscu robót praktycznie nie ma utrudnień dla kierowców. Sporadycznie ruch puszczany jest wahadłowo. By powstały lewoskręty, przy każdym ze skrzyżowań trzeba "dołożyć" trzeci pas jezdni. Obecnie pasy te zostały już wytyczone, w najbliższej przy-szłości można spodziewać się wyłożenia podbudowy i warstwy asfaltowej. Skrzyżowania z drogami w kierunku wsi Cisy, Szymankowo i Miłoradz są modernizowane w ramach programu "Drogi Zaufania".

Powiat wejherowski jest na półmetku realizacji największej inwestycji drogowej w historii tego samorządu, czyli budowy drogi wzdłuż krajowej "szóstki" (ciągiem ulic- Leśną i Cegielnianą), która docelowo ułatwi mieszkańcom Wejherowa, Redy oraz Rumi dotarcie do Trójmiasta.

Prace powodują utrudnienia w ruchu - zamknięty dla pieszych jest odcinek chodnika biegnącego wzdłuż ul. Gniewowskiej, od wlotu ul. Buczka do przejazdu kolejowego.

Zamknięta jest też częściowo dla ruchu aut ul. Leśna, na której kładziona jest nowa nawierzchnia. Prace potrwają do czerwca 2012.

Niemal 18-kilometrowa, czteropasmowa obwodnica południowa połączy obwodnicę Trójmiasta i autostradę A1 z drogą krajową nr 7 oraz Trasą Sucharskiego. Koszt jej budowy wyniesie ponad 1,5 mld zł, z czego aż 1,2 mld zł pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, a 214 mln zł z budżetu państwa. Według wyliczeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki trasie przez gdańskie Śródmieście w ciągu doby przejeżdżać ma od 12 do 14 tysięcy pojazdów mniej, co znacznie ma ograniczyć korki w mieście.

Ponad 8-kilometrowa droga będzie przebiegać od budowanego właśnie węzła Olszynka do Terminalu Promowego Westerplatte.
Trasa składa się z trzech fragmentów - od Obwodnicy Południowej Gdańska do węzła Elbląska, od węzła Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu oraz od węzła Ku Ujściu do Terminalu Promowego Westerplatte.

- W przypadku dwóch pierwszych zadań będzie to droga główna ruchu przyspieszonego o dwóch jezdniach, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z możliwością dostępu z dróg i ulic układu lokalnego poprzez skrzyżowania dwupoziomowe - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która realizuje inwestycję. - Zadanie trzecie to natomiast droga z jedną jezdnią po jednym pasie ruchu w każdym kierunku - dodaje.

Tzw. Nowa Sucharskiego będzie więc połączeniem Trasy Słowackiego z obwodnicą południową. Odciąży centrum Gdańska z ruchu samochodów ciężarowych, skróci czas dojazdu do Portu Gdańsk i zwiększy bezpieczeństwo na drogach w mieście. Inwestycja pochłonie łącznie ponad 360 milionów złotych. Oprócz nowych jezdni powstaną także nowe podziemne przejścia dla pieszych, wiadukty, ekrany akustyczne, chodniki, specjalne zatoki postojowe dla tirów oraz ścieżki rowerowe.

Wszystkie cztery odcinki wartej 1,2 mld złotych drogi są już w budowie, ale na zakończenie prac trzeba zaczekać jeszcze 3 lata. Do 2014 roku trwać będzie bowiem budowa najtrudniejszego i najbardziej kosztownego - IV zadania Słowackiego, od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, wraz z tunelem pod Martwą Wisłą, który będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce. Tzw. lotniskowy fragment trasy jest natomiast już prawie ukończony, a odcinek III od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej będzie gotowy dokładnie za rok. Kierowcy najbardziej odczują jednak budowę II zadania Słowackiego, od ul. Potokowej do al. Rzeczpospolitej, w ramach którego we Wrzeszczu, nad al. Grunwaldzką powstanie długa na prawie 130 metrów estakada. Na razie przy Galerii Bałtyckiej stoją już trzy z pięciu jej części. Przez prowadzone roboty jezdnie jeszcze przez kilka tygodni będą zamykane.

Budowany od maja pierwszy odcinek Drogi Zielonej połączy skrzyżowanie al. Niepodległości, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego z nowym rondem ulic Gospody i Łokietka przy Ergo Arenie, a w przyszłości także ze stadionem PGE Arena.

Obecnie przebudowywane jest skrzyżowanie na granicy Gdańska i Sopotu, wraz z jezdniami al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Na złączeniu ulic powstanie bowiem wyspa centralna z czterema wylotami, a także ciąg pieszy i ścieżka dla rowerzystów. W ramach inwestycji wybudowane zostaną trzy tunele na terenie PKP w okolicy stacji Gdańsk Żabianka oraz Sopot Wyścigi oraz kładka pieszo-rowerowa, która połączy ul. Subisława z terenem hipodromu. Dwa tunele będą przeznaczone dla samochodów, a jeden dla pieszych i rowerów.

Druga część drogi, od Zaspy do Nowego Portu, jest natomiast realizowana w ramach budowy fragmentu gdańskiej Trasy Słowackiego i będzie gotowa pod koniec przyszłego roku.

Remontowane są przeguby 40-letniego wiaduktu, bo jak podkreślają drogowcy - wymaga on regularnej modernizacji. Prowadzone prace doskwierają kierowcom od września. Ci jednak nie mają wyjścia i stoją w gigantycznych korkach, bo aby dostać się ze Śródmieścia Gdyni do północnych dzielnic, takich jak Obłuże, Oksywie czy Pogórze, muszą przejechać przez estakadę.

Aby remont starej części obiektu był możliwy, gdyńscy radni podczas sierpniowej sesji zmienili budżet i przeznaczyli na ten cel dodatkowe pół miliona złotych. Kolejny milion z własnych środków zaoszczędził ZDiZ. W przypadku nowej części Kwiatkowskiego, od ul. Morskiej do obwodnicy, podobnych utrudnień nie ma, bo to nowoczesna droga o dużej nośności. Problem może pojawić się jednak, gdy zima nadejdzie szybko, tak jak 2 lata temu.

26 października robotnicy wylewali na trasie ostatnią warstwę asfaltu. - Wszystko wskazuje na to, że ruch wznowimy 31 października - mówi Tomasz Falkowski, kierownik budowy.

- A zatem 1 listopada kierowcy nową trasą będą już mogli dotrzeć na cmentarze. Chcę jednak zaznaczyć, że droga zostanie otwarta wyłącznie dla okolicznych mieszkańców, bo dla kierowców tirów - do czasu zakończenia całej inwestycji - pozostanie objazd autostradą A1 do węzła w Swarożynie.

Jak dodaje Falkowski, cała droga gotowa ma być do końca tego roku. Do wykonania jest jeszcze m.in. nowy przejazd kolejowy, wiadukt nad ulicą Jagiellońską i odcinek do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej w Tczewie.

Dlatego za kilka dni otwarty zostanie wyłącznie dojazd do ul. Skarszewskiej w Tczewie. Kierowcy przejadą przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną, na terenie której znajduje się dobra, asfaltowa jezdnia.

Dzięki modernizacji drogi dojazdowej do A1 pojawił się nowy asfalt, a dla pieszych i rowerzystów przygotowano ścieżkę od Tczewa aż po Stanisławie, gdzie znajduje się węzeł autostrady. Zadanie finansuje samorząd województwa, przy wsparciu unijnych środków. W sumie modernizacja 4,5 km odcinka pochłonie 42 mln zł, z czego 29 mln zł daje UE.

**CZYTAJ TAKŻE

Lotos zbuduje olbrzymie zbiorniki paliwa pod GdańskiemMiliony na 80 km lokalnych dróg

**

Przebudowa ul. Sikorskiego - jednej z najważniejszych arterii miejskich Bytowa - zmierza do finiszu Przez kilka miesięcy roboty drogowe dawały się we znaki kierowcom. Teraz mogą odetchnąć z ulgą i swobodnie przejechać po nowym asfalcie. Przebudowa obejmowała 550-metrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Gdańską do skrzyżowania z ul. Kochanowskiego oraz ciąg pieszo-jezdny biegnący na skarpie równolegle do ul. Sikorskiego. W ramach inwestycji przebudowane zostały trzy skrzyżowania: z ulicami Mickiewicza, Kochanowskiego i Gdańską. Na dwóch pierwszych pojawiła się sygnalizacja świetlna. Nowej nawierzchni doczekała się także ul. Mickiewicza. Koszt to 4,3 mln zł. Prace zakończyć się mają do końca października. Wykonuje je firma Pol-Dróg z Lęborka. Blisko szczęśliwego finału jest także kolejny fragment przebudowywanej gminnej ul. Mierosławskiego.

Źródło: Dziennik Bałtycki

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty