Numer VIN. Błędy urzędników nie są rzadkością

TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Zdarza się, że numer VIN samochodu nie pokrywa się z rzeczywistą historią pojazdu, zapisaną w dokumentach. Wynika to czasem z chęci oszukania potencjalnego nabywcy przez sprzedającego. Bywa też, że taka pomyłka powstaje przypadkowo i jest zwyczajnym błędem urzędnika.

VIN to skrót od Vehicle Identification Number, czyli numer identyfikujący pojazd, który zostaje nadany przez producenta

Zdarza się, że numer VIN samochodu nie pokrywa się z rzeczywistą historią pojazdu, zapisaną w dokumentach. Wynika to czasem z chęci oszukania potencjalnego nabywcy przez sprzedającego. Bywa też, że taka pomyłka powstaje przypadkowo i jest zwyczajnym błędem urzędnika.

- Sprawdzać numer VIN, kontrolować co to jest w dokumentach, a jeżeli mamy takie możliwości, możemy rozkodować numer VIN - twierdzi jeden z kupujących.

Gdzie odszukać numer VIN?

Zabierając się za tą czynność należy pamiętać, że w zależności od modelu może on być umieszczony w kilku miejscach na karoserii. Najczęściej producenci umieszczają numer VIN m.in. kilka centymetrów powyżej miejsca gdzie szyba styka się z deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Często odszukać go możemy w okolicach zatrzasku drzwi, a także na prawym nadkolu. Umieszcza się go także w komorze silnika na prawym wzmocnieniu bocznym, w kabinie na podłodze w okolicy przedniego prawego fotela, a także w bagażniku na podłodze z prawej strony. Niektóre samochody mają niestandardowe miejsca umieszczenia numeru VIN, gdyż przykładowo w niektórych Mercedesach znajduje się on pod dywanikiem pasażera.  Numer VIN znajduje się także m.in. w książce serwisowej i w dowodzie rejestracyjnym.

Z czego składa się numer VIN?

Numer VIN składa się z 17 liter oraz cyfr z wyłączeniem znaków I, O oraz Q, by nie myliły się z jedynkami i zerami. Informacje dotyczące pojazdu zakodowane są w trzech sekcjach:

  • VMI – sekcja zbudowana z trzech znaków dzięki której możemy rozpoznać region, z którego pochodzi pojazd oraz jego producenta. Oznaczenie Polski to przedział SU–SZ.
  • VDS – sekcja zbudowana jest z sześciu znaków, a za ich pomocą konkretny producent w właściwy dla siebie sposób koduje typ pojazdu, a także informacje o podwoziu i konstrukcji
  • VIS – trzecia sekcja numeru VIN zbudowana jest z ośmiu znaków, a ostatnie cztery to wyłącznie cyfry. To numer konkretnego egzemplarza pojazdu.  Jeśli producent podaje w tej sekcji oznaczenie roku produkcji i znak fabryki to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim. Znak 10, licząc od początku numeru określa zatem datę produkcji auta. Samochody produkowane od 1980 do 2000 roku znakowane są literami L - Y. Od 2001 do 2009, cyframi od 1 do 9. Samochód wyprodukowany w 2010 roku zakodowany jest literą A, w  2011 – B, w  2012 – C, w 2013 –  D, a w 2014 – E.
WMI (Word Manufacturing Identifier)VDS (Vehicle Descriptor Section)

 

VIS (Vehicle Indicator Section)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

N

N

N

N

Światowy kod identyfikujący producenta

Człon określający pojazd

Liczba kontrolna

Model roku

Zakład montażowy

Numer seryjny pojazdu

Część określająca producenta

 

 

Człon wyróżniający pojazd

N – cyfra
B – cyfra lub litera
Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty