Nieoznakowane radiowozy ITD już na drogach

(pp)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na polskie drogi wyjechały pierwsze, nieoznakowane radiowozy ITD. Do połowy 2013 roku na ulicach pojawi się w sumie 35 takich aut. Jak można je rozpoznać?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jeszcze kilka lat temu funkcjonariusze ITD zajmowali się wyłącznie kontrolowaniem pojazdów ciężarowych i autobusów, dbając m.in. o przestrzeganie czasu pracy kierowców czy sprawdzając stan techniczny samochodów. Jednak od 2011 roku ich kompetencje poszerzono o zarządzanie systemem fotoradarów, a rząd przeznaczył dodatkowe środki na jego rozbudowę.

Za kwotę ok. 600 tys. zł zakupiono 35 samochodów, które od listopada pełnią rolę nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w fotoradary. Funkcjonariusze ITD patrolują ulice w Fordach Mondeo sedan (11 szt.), Fordach Focusach kombi (11 szt.), Peugeotach Partnerach (7 szt.), a od 2013 roku dołączą do nich 3 Ople Astra hatchback i 3 Ople Insignia sedan. Sama koncepcja nieoznakowanych fotoradarów nie jest w Polsce nowością. Od 2003 roku podobne rozwiązania stosuje policja.

Jednak ITD nie będzie zatrzymywała kierowców popełniających wykroczenia. Wykonując zdjęcie auta łamiącego przepisy, jego właściciel dowie się o mandacie dopiero w chwili otrzymania listu od Inspekcji Transportu Drogowego z prośbą o wskazanie kierującego.

Poza Peugeotami, które służą także do obsługi fotoradarów stacjonarnych, wszystkie auta zakupione przez ITD są pozbawione oznaczeń. Można je jednak poznać po tablicach rejestracyjnych, kończących się literami "CW" (szczegóły znajdują się w artykule "Radiowozy ITD - jak je rozpoznać?"). Ponadto, auta te wyróżniają się charakterystyczną głowicą radarową umieszczoną w atrapie chłodnicy oraz prostokątnymi lampami błyskowymi w dolnej części zderzaka. Pierwszy z tych elementów ustawiony jest pod kątem 22 stopni, zaś drugi służy do doświetlania zdjęć w razie rejestracji wykroczeń po zmroku.

Dodatkowo, nieoznakowane radiowozy ITD poznamy także po kilku antenach umieszczonych na dachu lub pokrywie bagażnika. Poza obsługą CB radia, anteny te służą także do transferu danych drogą GSM. Zdjęcia wykonywane są natomiast przez czeski fotoradar Ramer AD9 C, który mierzy prędkość nie tylko podczas jazdy, lecz również w trakcie postoju radiowozu, działając jak klasyczny fotoradar stacjonarny. Jest on w stanie zmierzyć prędkość do 250 km/h.

Warto podkreślić, że auta należące do ITD mogą wykonywać zdjęcia nie tylko pojazdom poruszającym się w tym samym kierunku, lecz również nadjeżdżającym z naprzeciwka na drogach nawet o trzech pasach ruchu. Co ważne, nieoznakowane radiowozy mogą kontrolować prędkość także poza obszarami wyznaczonymi przez znaki D-51 "Kontrola prędkości". Po zarejestrowaniu wykroczenia, zdjęcie przesyłane jest z radiowozu wprost do centrali GITD, a tam ustalane są dane właściciela, do którego następnie trafi mandat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty