Nigdy nie była powodem do dumy. Syrenami gardzono i wyszydzano. Miały lekceważące przezwiska "skarpety" lub "gruźlicy". W tegorocznym Rajdzie Monte Carlo pojazdów historycznych wzięła również udział Syrena - jak za dawnych, dobrych czasów.

Z górą 20 lat po zaprzestaniu produkcji i 40 lat po ostatnim starcie tych aut w Rajdzie Monte Carlo Syrena przypomniała o sobie za sprawą Tomasza Osterloffa (w latach osiemdziesiątych kierowcy wyścigowego Automobilklubu Toruńskiego i Włocławskiego) i Macieja Pedy (współwłaściciela muzeum samochodowego w Gostyniu Wielkopolskim). "Na liście aut dopuszczonych do startu w Rajdach Monte Carlo pojazdów historycznych jest 80 modeli, które w latach 1955 - 1977 uczestniczyły w tej imprezie. Jedyny całkowicie polski samochód to FSO Syrena.
"Chcieliśmy ją przypomnieć, zgłosiliśmy Syrenę 105 z roku 1971 i 30 stycznia tego roku stanęliśmy w Kopenhadze na starcie 7. RMC pojazdów historycznych. Nie liczyliśmy na sukcesy, naszym celem było osiągnięcie mety"
- opowiadają Osterloff i Peda.
Konkurencja wręcz miażdżąca - Lancie Stratos i Fulvie, Alfy Romeo GT i Spider, Jaguary, Fordy Mustangi i Lotus Cortiny, Morrisy Mini Coopery, Renault Gordini i Alpine, Mercedesy i BMW, Volvo i Saaby - łącznie 351 świetnych aut, które niegdyś "trzęsły" RMC. I nazwiska rajdowców tej klasy, co Anglik Tony Fall (zwycięzca Rajdu Polski z 1966 r. i peruwiańskiego wyścigu Caminos del Incas 1969), Jean Ragnotti (triumfator RMC 1981 i Rajdów Korsyki 1982 i 1985), John Buffum (wielokrotny mistrz USA).
W tym doborowym towarzystwie jechali Polacy. Wpierw zlot gwiaździsty z Barcelony, Kopenhagi, Monte Carlo, Reims i Turynu do Vals les Bains w Masywie Centralnym, potem wspólne etapy do Gap i Monte Carlo trasami dawnych RMC, na koniec wielki finał - nocna pętla Monako-Monako przez Przełęcz Turini.
"Było ciężko, zwłaszcza 36 godzin hałasu podczas autostradowej jazdy przez Niemcy i Francję do Vals les Bains. No i próby sportowe, szczególnie ostatnie nocne trasy we mgle w Alpach Nadmorskich - odpadło ponad sto załóg! My na 100% osiągnęliśmy cel - dojechaliśmy do mety, jesteśmy sklasyfikowani, a przygotowane zawczasu smokingi przydały się na balu w Pałacu Sportowym w Monte Carlo. Trochę się baliśmy, że wieziemy je na darmo..."
- przyznaje Tomasz Osterloff.
Syrena to ostatni samochód polskiej konstrukcji, który był produkowany seryjnie. Potem były już tylko licencje.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?