Najlepsze używane samochody klasy średniej - opinie, porównanie

Bartosz Gubernat
Najlepsze używane samochody klasy średniej - opinie, porównanie
Najlepsze używane samochody klasy średniej - opinie, porównanie
Samochody klasy średniej to obok aut miejskich i kompaktowych najpopularniejsza grupa pojazdów na polskim rynku wtórnym. Podpowiadamy, co wybrać.
Najlepsze używane samochody klasy średniej - opinie, porównanie
Najlepsze używane samochody klasy średniej - opinie, porównanie

Wybór samochodu kierowca zaczyna najczęściej od kalkulacji kosztów eksploatacji auta. W przypadku młodych egzemplarzy bardzo często górę biorą mniejsze pojazdy, które w razie awarii są tańsze w naprawach. Ale już w grupie samochodów starszych te proporcje się zacierają. Dostępność zamienników oryginalnych części, oraz niewielkie zużycie paliwa coraz częściej przechylają szalę na korzyść pojazdów klasy średniej.

Weźmy pod lupę Hondę Civic i Accord VI generacji. Na rynku wtórnym zakup dobrze utrzymanego Civica 1,4 z 2000 roku to wydatek rzędu 9-11 tys. zł. Accord 1,8 w tym samym wieku będzie o 2-4 tys. zł droższy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w Civicu zamknie się na poziomie 7-9 litrów. Accord zużyje o ok. 2 litry paliwa więcej. Zamiast 90 oferuje jednak aż 136 KM mocy, oraz większy bagażnik i znacznie obszerniejsze, wygodne wnętrze.

 

– Ceny części zamiennych są porównywalne. Np. klocki hamulcowe do Accorda kosztują ok. 100-130 zł. Do Civica można je kupić już za ok. 70 zł, ale mogą być także po 130-150 zł. Podobnie jest z tarczami, których ceny różnią się tylko nieznacznie – tłumaczy Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Ze względu na pojemność silnika poniżej dwóch litrów, taka samo liczy się także stawkę ubezpieczenia OC, a niewielka różnica w wartości samochodów tylko nieznacznie podnosi składkę AC za Accorda. 

Wyższy komfort i bezpieczeństwo

Zdaniem Marka Raka, szefa giełdy samochodowej w Rzeszowie, dlatego kierowcy coraz częściej przesiadają się na większe, wygodniejsze auta.

- Owszem, cały czas najpopularniejsze są modele miejskie, z małymi silnikami, ale kompakty i klasa średnia poczynają sobie na naszym rynku coraz śmielej. Zwłaszcza, że montując instalację gazową nawet do dużego silnika praktycznie zrównujemy koszty eksploatacji z małym samochodem. A bezpieczeństwo i komfort jazdy w przypadku klasy średniej są znacznie wyższe – przekonuje Rak.

Dlatego wspólnie z naszymi rozmówcami prześwietliliśmy rynek wtórny, w poszukiwaniu najlepszych samochodów w klasie średniej.

 

Używane samochody klasy średniej w cenie do 15 000 zł

 

Wbrew pozorom wybór jest tu całkiem spory. Naszym zdaniem najciekawsza propozycja to wspomniana w tekście Honda Accord, ale poza nią znaleźliśmy jeszcze kilka innych propozycji.

Honda Accord VI generacji

To samochód produkowany w latach 1998-2002. Dostępna z silnikami benzynowymi 1,6, 1,8, 2,0 2,2 i 2,3 l oraz dwulitrowym turbodieslem produkowanym przez Rovera. Ze względu na przeciętne osiągi i awaryjność odradzamy kupno ropniaka.

 

Wśród silników benzynowych na szczególną uwagę zasługują najpopularniejsze jednostki napędowe V-TEC - 1,8 i 2,0. Pierwsza dysponuje mocą 136 KM, druga 147 KM. Obie są praktycznie bezawaryjne i zapewniają niezłe osiągi. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym mieści się w granicach 8-10 litrów na setkę. Silnik 2,3 jest nieco bardziej paliwożerny.

 

Poszukiwaczom mocnych wrażeń polecamy wersję Type-R wyposażoną w 212-konny silnik o poj. 2,2-litra. O ile jednak kupno którejś z podstawowych wersji za 15 tys. zł to nie problem, na prawdziwego, zadbanego Type-R trzeba nierzadko przygotować ponad 20 tys. zł.

 

Wady? W Hondach Accord zdarzają się kłopoty z korozją, która najczęściej atakuje okolice progów i tylnych błotników.

Honda Accord VI - ogłoszenia sprzedaży samochodów w Regiomoto.pl
Toyota Avensis I generacji

To odpowiedź na Accorda. Samochód produkowany w latach 1997-2002 jest na naszym rynku bardzo popularny. Do wyboru silniki benzynowe 1,6, 1,8 i 2,0, oraz diesel 2,0 D4D. W porównaniu do Accorda, który występował tylko jako sedan i liftback, Avensis to także przestronne kombi.

 

W przypadku Toyoty nie należy bać się diesla, ponieważ to dobra jednostka produkcji japońskiej. Wśród silników benzynowych najrozsądniejszy wybór to 1,8 lub 2,0. 1,6 to silnik zbyt słaby. Od 2001 roku Toytota wypuściła na rynek przestronną, siedmioosobową wersję Avensis Verso, dostępną z silnikami benzynowymi 2,0 i 2,4, oraz dwulitrowym turbodieslem D4D.

 

Ceny Avensisów na rynku wtórnym zaczynają się już od ok. 9-10 tys. zł. Za egzemplarz z końcówki produkcji trzeba zapłacić ok. 14-17 tys. zł.

Toyota Avensis - sprawdź oferty sprzedaży w serwisie Regiomoto.pl
Volkswagen Passat B5

Niektórzy kierowcy boją się tego auta ze względu na historie o niezwykle wysokich kosztach napraw przedniego, wielowahaczowego zawieszenia. W sklepach motoryzacyjnych zestawy naprawcze można jednak kupić już za ok. 700 zł, a ceny zestawów markowych zamienników zaczynają się od ok. 1500 zł.

 

Gama silników Passata B5 w wersji sprzed liftingu (lata 1996-2001) to jednostki benzynowe o poj. 1,6, 1,8, 2,3 i 2,8 litra, oraz turbodiesle: niezmordowany 1,9 oraz 2,5 litrowy V6. W późniejszej fazie produkcji wzbogacono ją m.in. o dwulitrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne, a w silnikach 1,9 TDI zaczęto stosować pompowtryskiwacze.

 

Na giełdach i w komisach auto z silnikiem benzynowym można znaleźć już za ok. 9-10 tys. zł. Ale szukając samochodu zadbanego i serwisowanego trzeba mieć ok.13-15 tys. zł. Niestety Passaty to zazwyczaj samochody z dużymi przebiegami, dlatego przed zakupem warto dokładnie prześwietlić auto.

Szukasz Passata B5? Sprawdź ogłoszenia w Regiomoto.pl
Ford Mondeo MKIII

Produkowany w latach 2000-2006. Silniki benzynowe to kilka wersji jednostki 1,8 (110-130 KM), 145-konne 2,0, oraz trzylitrowy V6 w wersji 204 i 226-konnej. Dwulitrowe diesle to 2,0 TDDi o mocy 90 lub 115 KM, oraz późniejsze 2,0 TDCi o mocy od 115 do 130 KM. Znacznie rzadziej, ale również występująca jest jednostka 2,2 TDCi rozwijająca 155 KM. Mondeo jest chwalone przede wszystkim za komfortowe zawieszenie i dobre właściwości jezdne.

Kierowcy narzekają natomiast na wszędobylską korozję i silniki TDCi z początku produkcji. Z problemami można sobie jednak poradzić. Samochód regularnie serwisowany w ASO ma aż 10 lat gwarancji na perforację nadwozia, dlatego wszelkie naprawy są usuwane na koszt sprzedawcy. Receptą na dłuższą żywotność delikatnego układu wtryskowego w silnikach TDCi jest tankowanie wysokiej jakości paliwa.

 

Największy atut Mondeo to jego cena. Auto z początku produkcji można kupić już za ok. 9-10 tys. zł, a dobrze wyposażony, serwisowany egzemplarz z 2002-2003 roku można znaleźć nawet za 12-13 tys. zł.

Ford Mondeo MKIII - sprawdź ogłoszenia w Regiomoto.pl
Grupa do 30 000 zł

Dysponując taką kwota można kupić ładne i stosunkowo młode auto. Poza samochodami, które proponujemy poniżej można zastanowić się także nad młodszymi egzemplarzami Forda Mondeo Mk I i Volkswagena Passata, który w wersji B5 w 2001 roku przeszedł lifting.

Audi A6 C5

Marka słynąca z bardzo starannego wykonania samochodów. Audi A6 w wersji C5 było produkowane w latach 1997-2004 i jest tego najlepszym przykładem. Wysokiej jakości materiały sprawiają, że nawet wnętrze auta ze sporym przebiegiem wygląda bardzo dobrze. Najpopularniejsze dostępne silniki to turbodiesle 1,9 i 2,5 TDI oraz benzynowe - turbodoładowany 1,8 o mocy 150 KM, albo wolnossący 2,0.

 

Diesel 2,5 TDI uznawany jest za awaryjny i drogi w utrzymaniu, dlatego większość kierowców wybiera 1,9 TDI. Szczególnie ciekawa propozycja to 130-konne wersje z końcówki produkcji. Auta wyposażone w ten silnik mają zazwyczaj sześciobiegową, manualną skrzynię biegów.

 

Diesel z końcówki produkcji, czyli lat 2003-2004 to wydatek rzędu 26 000 – 28 000 zł. Audi A6 z lat 1998-1999 można kupić już za ok. 15 000 zł.

Najciekawsze propozycje sprzedaży samochodów - Audi A6
Volvo S80

To przestronne i wygodne auto. Najczęściej bardzo dobrze wyposażone. Volvo także słynie z wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, które powoli się zużywają. Gama silników to przede wszystkim jednostka benzynowa 2,4 w wariantach 140 i 170-konnym. Najpopularniejsze silniki diesla to 130-konny 2,4 i 140-konny 2,5. Auto jest znakomicie zabezpieczone przeciw korozji. Ceny S80 zaczynają się od ok. 18-20 tys. zł. 30 tys. zł wystarczy na ładny samochód z 2003-2004 roku.

Volvi S80 - sprawdź oferty sprzedaży z całej Polski
Mazda 6

Następca modelu 626. Produkowany w latach 2002-2007. Obok Toyoty Avensis i Hondy Accord to jeden z najmocniejszych graczy prosto z rynku japońskiego. Chociaż Mazda to w Polsce marka mniej popularna niż Honda czy Toyota, „szóstka” jest bardzo ciekawą propozycją.

 

Samochód jest dostępny z pięcioma silnikami benzynowymi o pojemności od 1,8 do 3,0-litra do wyboru. Diesle to trzy odmiany silnika dwulitrowego o mocy 121, 136 i 143 KM. Na giełdach najczęściej można spotkać 1,8 i 2,0-litrowego benzyniaka oraz dwulitrowego diesla. Wszystkie trzy są bardzo solidne. Mocna strona Mazdy 6 to dynamiczna sylwetka i ponadczasowa stylistyka. Denerwować mogą twarde plastiki we wnętrzu. Ceny samochodów pierwszej generacji wahają się między 15-25 tys. zł.

Szukasz używanej Mazdy 6? Mamy dla ciebie oferty z całego kraju
Opel Vectra C 

To solidny niemiecki samochód. Podobnie jak Ford Mondeo, Vectra szybko traci na wartości, dlatego za przyzwoite pieniądze można kupić młode auto. 22-25 tys. zł wystarczy na samochód z 2005-2006 roku. Gama silników Vectry trzeciej generacji jest bogata, ale na polskim rynku wtórnym najczęściej występują benzynowe 1,8, 2,0 i 2,2 oraz wysokoprężne 1,9 i 2,0 i 2,2. Ciekawa alternatywa dla Vectry to jeszcze bardziej komfortowy Signum, zbudowany na płycie podłogowej Vectry kombi.

Opel Vectra - ogłoszenia sprzedaży samochodów
Grupa do 60 000 zł


Taka kwota pozwoli wybrac samochód młody, z niskim przebiegiem i serwisowany w ASO. Co istotne, spory będzie także wybór modeli.  

BMW serii 5

Generacja oznaczona symbolem E60 była produkowana w latach 2003-2010. Auto słynie ze znakomitego wykonania, przestronnego i eleganckiego wnętrza oraz szerokiej gamy jednostek napędowych. BMW wyposażało „piątkę” w aż 14 silników benzynowych o mocy od 169 do 507 KM i 9 diesli do wyboru, oferujących od 163 do 286 KM.

 

Popularne na polskim rynku są przede wszystkim wersje wysokoprężne 530 i 535. Obie spisują się bardzo dobrze, ale mają także kilka słabych punktów. To przede wszystkim pękający kolektor wydechowy, psujące się koło pasowe wału korbowego oraz awaryjne czujniki poziomu ciśnienia w oponach, czy systemu parktronik. Ceny „piątek” zaczynają się od ok. 35 tys. zł, ale za pewne auto z prawdziwym przebiegiem i udokumentowaną historią serwisową trzeba zapłacić ok. 45-50 tys. zł

BMW serii 5 - sprawdź oferty sprzedaży w Regiomoto.pl
Volkswagen Passat B6

Auto produkowane w latach 2005-2010 zastąpiło V generację, którą polecamy w grupie aut wartych ok. 15 tys. zł. Szósta generacja Passata to rezygnacja z wielowahaczowego zawieszenia i nowe silniki, na czele ze 140-konnym 2,0 TDI i 150-konnym 2,0 FSI. Późniejsze lata produkcji to także turbodoładowane silniki benzynowe TSI.

Mimo wyższej mocy silnik 2,0 TDI nie zbiera najlepszych recenzji. Jego użytkownicy skarżą się na kłopoty z głowicą i układem wtryskowym. Dlatego wśród kierowców najlepszą opinią cieszą się egzemplarze ze 105-konną jednostką 1,9 TDI. Chwalony jest także dynamiczny silnik 2,0 FSI. Mankamentem VW Passata B6 jest korozja pojawiająca się na tylnej klapie oraz w okolicy listew na drzwiach. Ceny samochodów z silnikami benzynowymi zaczynają się od ok. 30 tys. zł, diesli od ok. 32 tys. zł. Egzemplarze z lat 2008-2010 to ok. 50-60 tys. zł.

Volkswagen Passat B6 - ogłoszenia sprzedaży z całej Polski
Toyota Avensis III generacji

Auto oznaczone symbolem T27 jest w sprzedaży od 2009 roku. To jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej na polskim rynku. Toyota Avensis to trzy silniki benzynowe o pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 litra oraz cztery wersje silników wysokoprężnych 2,0 D4D i 2,2 D-CAT. Silniki benzynowe rozwijają moc 132, 147 i 152 KM. Diesle oferują od 126 do 180 KM.

 

Samochód zbiera bardzo dobre oceny w rankingach awaryjności i jest bardzo ekonomiczny. Np. w najmocniejszej, dwulitrowej wersji benzynowej w cyklu miejskim zużywa poniżej 10 litrów paliwa. Najmocniejszy, 180-konny diesel do pokonania 100 km w mieście potrzebuje tylko 7 litrów oleju napędowego. Ceny samochodów startują od 50 tys. zł, mając 10 tys. zł więcej kupimy wóz z 2010 roku.

Toyota Avensis na sprzedaż. Oferty z całego kraju
Mercedes E-Klasa

Seria W211 to samochody z lat 2002-2009. W odróżnieniu od niezbyt udanej wersji W210 ta generacja jest wolna od korozji, która mocno dokuczała poprzednikowi. W211 to piętnaście wersji silnikowych – 8 benzyniaków i 7 diesli. Na polskim rynku najpopularniejsze są wersje 200 i 220 CDI, a najlepsza opinia cieszy się wersja 270 CDI. Z silników benzynowych największym wzięciem cieszą się odmiany E200 Kompressor, oraz jednostki V6 - E240, E280, E320 i E350. Podobnie jak w przypadku BMW serii 5 i Volkswagena Passata, większość Mercedesów E-klasy to egzemplarze sprowadzone z Europy Zachodniej, ze sporymi przebiegami. Dlatego warto dopłacić za sprawdzony egzemplarz z udokumentowaną historią. Ceny zaczynają się od ok. 33 tys. zł.

Sprawdź najciekawsze oferty sprzedaży Mercedesów klasy E
Honda Accord VIII generacji

To jeden z najbardziej poszukiwanych modeli na rynku wtórnym. Auto, które jako nowe kosztuje ponad 100 tys. zł, można kupić za ok. 55-60 tys. zł. Accordy VIII generacji słyną ze znakomitych silników wysokoprężnych i-DTEC oraz benzynowych i-VTEC.

 

Diesel to jednostka 150-konna, silnik benzynowy 2,0 rozwija moc 156 KM, 2,4-litrowy aż 201 KM. 55-60 tys. zł pozwoli kupić auta z dwulitrowym benzyniakiem. Tyle pieniędzy wystarczy na samochód z początku produkcji, która trwa od 2008 roku.

Honda Accord VIII - ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych
Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie