Z powodu kradzieży wyrejestrowanych zostało w Polsce w 2021 roku 7 098 pojazdów z grupy osobowych i dostawczych o dmc do 6 ton. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, to o 2,7% więcej niż rok wcześniej, ale jednocześnie to zaledwie 0,03% liczącego około 21 milionów aut parku samochodów osobowych i dostawczych.
Na przestrzeni ostatnich 4 lat liczby dotyczące kradzieży były bardzo zbliżone: w 2018 - 6 844 szt., w 2019 - 6 978 szt. Możemy zatem mówić o "stabilizacji" w tym zakresie.Dla porównania rekordową liczbę kradzieży odnotowano w 1999 roku - 71 543 auta, w 2005 roku dało się zauważyć znaczący spadek - skradziono 45 292 auta.
Najwięcej kradzieży w 2021 roku odnotowano na Mazowszu. To 2 848 skradzionych aut i 40-procentowy udział w krajowych kradzieżach. Do tego niechlubnego rekordu wydatnie przyczyniła się Warszawa, gdzie skradziono aż 1 801 aut, co stanowi 26,9% całego "rynku". Na drugim biegunie uplasowało się województwo opolskie, gdzie skradziono 58 pojazdów.
Najczęściej kradzionymi rocznikami były 2018 (1 050 szt.) i 2019 (1 010 szt.).
W 2021 roku niechlubny tytuł lidera rankingu najczęściej kradzionych marek - podobnie jak w 2020 roku - przypadł Toyocie (950 szt.). Dwie kolejne pozycje na podium zajęły niemieckie marki premium – Audi (685 szt.) i BMW (522 szt.).
Najczęściej kradzionym modelem w Polsce - 214 sztuk - jest Toyota Corolla. Dwie dalsze pozycje zajmują Toyota RAV4 oraz Hyundai Tucson, z wynikami odpowiednio 198 i 192 szt. Co ciekawe, na wysokiej czwartej pozycji uplasował się Mitsubishi Outlander (178 szt.). Lider analogicznego zestawienia sprzed roku, a także wieloletni król importu, czyli Audi A4, tym razem zajął piąte miejsce (177 szt.).
– Większość samochodów padających łupem złodziei rozbieranych jest na części. Dlatego, jeśli już dojdzie do kradzieży, ważne jest jak najszybsze zlokalizowanie i odzyskanie auta. Jest to możliwe dzięki systemowi monitoringu. W przypadku rozwiązania wykorzystującego nie tylko sygnał GPS/GSM, ale także fale radiowe o dedykowanej częstotliwości, skuteczność przekracza 90 proc. w przypadku pierwszych 24 godzin poszukiwań – wyjaśnia Mirosław Marianowski z Gannet Guard Systems.
Dodaje, że monitoring pozwala także na zdalne unieruchomienie pojazdu, co znacznie utrudnia przestępcom działanie. – Warto również zainwestować w elektroniczny system blokady zapłonu. W przypadku, gdy złodzieje wykorzystujący metodę „na walizkę” dostaną się już do samochodu po zeskanowaniu częstotliwości jego elektronicznego kluczyka, bez specjalnej „pastylki” nie będą w stanie włączyć silnika. Co ważne, „pastylka” tak pozostając w stanie spoczynku, np. leżąc w mieszkaniu na blacie, w przeciwieństwie do kluczyka nie wysyła żadnych sygnałów, a więc przestępcy nie mogą ich sklonować – mówi ekspert Gannet Guard Systems.
TOP10 najczęściej kradzionych marek samochodów w 2021 roku
1. Toyota - 950 szt.
2. Audi - 685 szt.
3. BMW - 522 szt.
4. Volkswagen - 506 szt.
5. Hyundai - 453 szt.
6. Mercedes - 450 szt.
7. Renault - 396 szt.
8. Mitsubishi - 289 szt.
9. Kia - 286 szt.
10. Fiat - 248 szt.
TOP10 najczęściej kradzionych modeli samochodów w 2021 roku
1. Toyota Corolla - 214 szt.
2. Toyota RAV4 - 198 szt.
3. Hyundai Tucson - 192 szt.
4. Mitsubishi Outlander - 178 szt.
5. Audi A4 - 177 szt.
6. Toyota Yaris - 147 szt.
7. Audi A6 - 137 szt.
8. Fiat Ducato - 137 szt.
9. BMW 5 - 133 szt.
10. Toyota Auris - 122 szt.
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Zobacz także: Tak ma wyglądać Maserati Grecale
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?