Kierowcy tirów przestaną korzystać z autostrad?

Izabela Kolasińska
Fot. Izabela Kolasińska
Fot. Izabela Kolasińska
Ograniczenia tonażu, wagi, kontrole, a w ostateczności blokowanie dróg przez mieszkańców mają zniechęcić kierowców tirów do uciekania z autostrady. Konin i gminy położone przy drodze K-92, alternatywnej do A2, zwierają szyki i przygotowują się do 1 lipca jak do wojny.

Ograniczenia tonażu, wagi, kontrole, a w ostateczności blokowanie dróg przez mieszkańców mają zniechęcić kierowców tirów do uciekania z autostrady.

Fot. Izabela Kolasińska
Fot. Izabela Kolasińska

Dzisiaj straciły ważność winiety i ruszył elektroniczny pobór opłat, a na koncesyjnej autostradzie z Konina do Nowego Tomyśla wróciły opłaty według stawek realnych. Samorządowcy i zarządcy dróg spodziewają się najgorszego - powrotu tysięcy tirów na lokalne drogi. Za tę drogową apokalipsę obwiniają państwo, które wprowadzając opłaty, nawet nie pomyślało o negatywnych skutkach takiej decyzji.

**CZYTAJ TAKŻE

Płatny przejazd autostradą A2 na odcinku Konin-StrykówProtest na budowie autostrady A2

**

Jak się obronić przed ciężkim ruchem, samorządowcy, drogowcy, parlamentarzyści, szefowie służb i inspekcji debatowali podczas komisji bezpieczeństwa w konińskim starostwie.

O tym, że zagrożenie jest realne, świadczą choćby dane ze studium ruchu, jakie opracowano dla Autostrady Wielkopolskiej. Wynika z niego, że w momencie zniesienia winiet z A2 ucieknie 60 procent ciężkich pojazdów. I wcale nie musi być to wyłącznie droga krajowa nr 92, która na odcinku Września-Poznań-Nowy Tomyśl ma być również objęta elektronicznym poborem (prawdopodobnie stanie się to po wakacjach, bo opóźnienia w montowaniu bramownic sięgają dwóch miesięcy). Zagrożone są również drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne, a nie są one przygotowane na  przyjęcie tysięcy tirów. Drogowcy najbardziej obawiają się o wiadukt w Sługocinie, przy zjeździe z A2 na Golinę.

- Mamy już opinię specjalistów, że ten wiadukt utracił nośność i będziemy musieli go zamknąć - mówił Andrzej Lewan-dowicz, wiceprezes spółki Autostrada Wielkopolska. W połowie sierpnia spółka rozpocznie też rozbudowę węzła w Słupcy, aby w przyszłym roku zamknąć drogę ucieczki z A2. Pojawią się tam dodatkowe łącznice, wiadukt i punkt poboru opłat.

A co teraz? Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował już projekt nowej organizacji ruchu i chce wprowadzić ograniczenie tonażu do 18 ton na drodze nr 467 do Goliny oraz drodze nr 263 Słupca-Kleczew. Takie rozwiązanie było proponowane już w 2005 roku, ale nie zgodziła się na nie GDDKiA w Warszawie.

**CZYTAJ TAKŻE

Więcej tirów w Krakowie przez system viaTOLL?Ciężarówki nie korzystają z autostrady A2 przez system viaTOLL?

**

Do dziś na rogatkach Konina stoją ustawione wówczas znaki zakazu wjazdu pojazdów powyżej 12 ton, ale to nie obroni miasta przed tirami i korkami. Samorządowcy znaleźli więc inne sposoby. Kupią Inspekcji Transportu Drogowego dwie wagi do ważenia pojazdów (kary za przekroczenie tonażu dochodzą do 80 tys. złotych) i liczą, że policja wspólnie z inspektorami z ITD (14 funkcjonariuszy plus siedem specjalistycznych radiowozów z kamerami) będzie skutecznie nękać kierowców ciężarówek kontrolami.

- To są dwa podstawowe sposoby. Ale ja nie cofnę się przed trzecim. Będę łaził po przejściach dla pieszych - zapowiedział Wiesław Steinke, przewodniczący Rady Miasta Konina.

Źródło: Głos Wielkopolski

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty