Kierowcy: System viaTOLL oszukuje! GDDKiA: To nieprawda

Bartosz Gubernat
Kierowcy: System viaTOLL oszukuje! GDDKiA: To nieprawda
Kierowcy: System viaTOLL oszukuje! GDDKiA: To nieprawda
Udostępnij:
Chociaż system poboru e-myta działa dopiero cztery miesiące, właściciele firm transportowych mają go już powyżej uszu.
Kierowcy: System viaTOLL oszukuje! GDDKiA: To nieprawda
Kierowcy: System viaTOLL oszukuje! GDDKiA: To nieprawda

Paweł Czurczak z Niebylca na Podkarpaciu od 2003 roku prowadzi dużą linię autokarową „Neobus”. Jego pojazdy osiem razy dziennie wożą pasażerów ze swojego regionu do Warszawy i z powrotem. Od początku lipca musi płacić za przejazd 76-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej między Radomiem a stolicą.

Wysokie opłaty

- Mam 16 autobusów, miesięcznie nowe opłaty to dla mnie ok. 8,5 tys. zł. Nie ukrywam, że z m.in. z tego względu musiałem podnieść ceny biletów. W innym wypadku przy podniesionym podatku VAT i coraz droższych paliwach dokładałbym do interesu – rozkłada ręce Czurczak.

System poboru opłat ruszył 1 lipca. Obejmuje 1600 km polskich dróg. To wszystkie autostrady (579 km), drogi ekspresowe (554 km) oraz 432 km dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nie obejmuje płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy.

Na Podkarpaciu ViaToll obejmuje dwa odcinki dróg krajowych: „4” Rzeszów - Tywonia i „77” Radymno-Przemyśl. Za przejechanie kilometra tymi drogami zapłacimy od 16 do 32 groszy. Opłata zależy od normy emisji spalin, jaką spełnia auto. Dotyczy wszystkich samochodów i zestawów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Także osobówek z ciężkimi przyczepami.

Transportowcy uważają, że opłaty są zbyt wysokie - dla niektórych ciężarówek stawka wzrosła sześciokrotnie w porówaniu ze starym systemem.

Rozliczenie z opóźnieniem

Opłaty nalicza system komputerowy, odbierający sygnał z 430 bramek ustawionych przy polskich drogach. Te z kolei odbierają impuls od urządzenia zamontowanego w samochodzie. Działanie tego sprzętu - tzw. viaBOX-ów - też jest krytkowane.

- Kilkakrotnie bramki pobierały od nas opłaty podwójnie. W sierpniu tak było w całej Polsce. Niestety długo o tym nie wiedziałem, bo sprawdzenie stanu konta przez internet często jest niemożliwe, a rozlicznie za lipiec, sierpień i wrzesień dostałem dopiero w drugiej połowie października – tłumaczy Adam Łobaza, współwłaściciel firmy transportowej Agromasz z Domaradza (Podkarpacie).

Gigantyczne kary

To jednak nie koniec. Jak donosi dziennik "Rzeczpospolita", miesięcznie viaTOLL notuje tysiące błędnych odczytów. Oto przykład - przedsiębiorcy z Rumi (Pomorze) zaliczył za jednym zamachem zamiast jednego aż 209 przejazdów przez bramkę!

Innego kierowcę, z katowickiej firmy przewozowej, Inspekcja Transportu Drgowego ukarała mandatem w wysokości 99 tys. zł, bo viaTOLL zarejestrował mu 33 nieopłacone bramki.

- Przejazd przez jedną nieopłaconą bramkę skutkuje mandatem w wysokości trzech tysięcy złotych - skarży się inż. Dionizy Woźny, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych w Bydgoszczy. - Sęk w tym, że zwykle dzieje się tak, mimo że przewoźnicy zasilili konto urządzenia znajdującego się w kabinie ciężarówki.

W województwie kujawsko-pomorskim, gdzie opłaty viaTOLL pobiera się tylko na dwóch odcinkach dróg: S 5 Stryszek - Białe Błota i S 10 Nieszawka - Czerniewice, notuje się co najmniej kilkanaście takich spraw w ciągu miesiąca.

Maciej Wroński, dyrektor biura prawnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego ostro krytykuje działający w Polsce system.
- Uruchomiono go zbyt szybko, bez należytych kontroli. W Niemczech najpierw takie rozwiązanie długo testowano, a kiedy okazało się, że ma niedociągnięcia, start systemu odsunięto o rok. U nas system testował wykonawca a GDDKiA uznała, że to wystarczy i pozwoliła na jego uruchomienie. Teraz wszyscy płacimy za ten bałagan – przekonuje Wroński.

Urzędnicy wiedzą lepiej?

Innego zdania jest Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.
- Owszem, problemy z działaniem wystąpiły, ale operator już się z nimi uporał. Na nasze polecenie ITD weryfikuje i anuluje niesłusznie nałożone na kierowców kary. Ale od września wszystko działa bez zarzutu – przekonuje Mrugasiewicz.

Zdaniem urzędników w wielu przypadkach winni zamieszania są kierowcy, którzy próbują unikać opłat. - W internecie pełno jest filmików demonstrujących jak przykryć uradzenie w samochodzie, aby oszukać bramkę – dodaje rzecznik generalnej dyrekcji.

- To nieprawda. W październiku system także notował nieprawdziwe odczyty. Słuchając takich tłumaczeń przypomina mi się propaganda sukcesu za czasów sekretarza Gierka. Białe jest czarne, a jak trawa szara, to trzeba pomalować ją na zielono. Mam wrażenie, że żyjemy z urzędnikami GDDKiA w dwóch innych, równoległych światach – denerwuje się Wroński.

Szukają pomocy

Aby uniknąć kolejnych problemów z płatnościami przedsiębiorcy wynajmują firmy, które w ich imieniu dbają o rozliczenia z systemem viaTOLL. – My umowę mamy od lipca. Taka firma odpowiada za to, żeby na koncie zawsze były pieniądze na przejazdy. Wyłapuje i reklamuje także błędy w rachunkach. To kosztuje, ale dzięki temu mam na głowie mniej kłopotów – przekonuje Paweł Czurczak, przewoźnik autobusowy.

- Niestety mniejszych firm na takie usługi nie stać i często płacą za błędne odczyty systemu, bo po prostu ich nie wyłapują – dodaje Maciej Wroński.

Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego zażądał od Inspekcji Transportu Drogowego, policji, służb celnej i granicznej, aby natychmiast wstrzymały wszelkie postępowań administracyjne i egzekucyjne w związku z viaTOLL. Transportowcy chcą zainteresować tematem także ministra infrastruktury.

Bartosz Gubernat
Współpraca: Marek Weckwerth

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie