Kiedy tramwaj "ma rację" cz. 2

(maj)
Udostępnij:
Dzisiaj pokażemy sytuację równie prostą, co - praktyka to pokazuje - niebezpieczną. Tramwaj na skrzyżowaniu z drogą niemającą pierwszeństwa przejazdu.
Kiedy tramwaj

W pokazanej na rysunku sytuacji tramwaj jedzie drogą z pierwszeństwem przejazdu. Jeśli jedzie przez skrzyżowanie na wprost, nie ma problemu z oceną sytuacji. Jeśli skręca w lewo, niektórzy kierowcy uważają, że powinien stosować przepisy identyczne, jak kierowcy innych pojazdów. Wszak pojazd skręcający w lewo musi ustąpić innym, jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo.
Otóż z tramwajem jest inaczej. Tramwaj ma pierwszeństwo zarówno kiedy jedzie prosto, jak i podczas skrętu. Na rysunku tramwaj T1 skręcając w lewo ma pierwszeństwo przed pojazdem A. Z kolei skręcając w prawo pojedzie bezwzględnie przed pojazdem B. Nie ma tu znaczenia, w którą stronę pojazd B jedzie.
Trzeba zaznaczyć, że w praktyce bywa inaczej. Jeśli przy skręcie w prawo T1 i samochodu B jest na tyle dużo miejsca, że mieszczą się oba pojazdy, B może pojechać "w cieniu" tramwaju. Kierowca samochodu musi jednak zachować szczególną ostrożność i pamiętać, że jeśli po skręcie droga będzie zbyt wąska i dojdzie do kolizji, winien będzie on, a nie motorniczy tramwaju.
O ile tramwaj T1 w pokazanej sytuacji ma wszystkie możliwe przywileje, tramwaj T2 wyjeżdżający z drogi podrzędnej ma prawo jedynie czekać, aż przejadą wszyscy, którzy znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Zatem T2 skręcając w prawo musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A, jadąc prosto lub skręcając w lewo poczeka aż przejadą T1, B i A.
Zwykle w sytuacji T1 tramwaj rusza z przystanku. Zatem kierowca A dojeżdżając do skrzyżowania musi ocenić, czy zdąży bezpiecznie przejechać, zanim T1 ruszy z przystanku i wykona manewr skrętu w lewo. Wiele tu zależy od tego, czy motorniczy odpowiednio wcześnie włączy kierunkowskaz i ułatwi nam ocenę: jechać, czy przystanąć i poczekać na przejazd tramwaju. Jeśli mamy wątpliwości, lepiej poczekajmy. Pierwszeństwo przejazdu szynowca jest tu poparte różnicą wagi na korzyść tramwaju.
Przeczytaj też:
Kiedy tramwaj "ma rację" cz. 1
| cz. 3
| cz. 4

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #3

Makita

Makita HP457DWE

911,99 zł658,00 zł-28%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie