Kiedy tramwaj "ma rację" cz. 2

(maj)
Dzisiaj pokażemy sytuację równie prostą, co - praktyka to pokazuje - niebezpieczną. Tramwaj na skrzyżowaniu z drogą niemającą pierwszeństwa przejazdu.
Kiedy tramwaj

W pokazanej na rysunku sytuacji tramwaj jedzie drogą z pierwszeństwem przejazdu. Jeśli jedzie przez skrzyżowanie na wprost, nie ma problemu z oceną sytuacji. Jeśli skręca w lewo, niektórzy kierowcy uważają, że powinien stosować przepisy identyczne, jak kierowcy innych pojazdów. Wszak pojazd skręcający w lewo musi ustąpić innym, jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo.
Otóż z tramwajem jest inaczej. Tramwaj ma pierwszeństwo zarówno kiedy jedzie prosto, jak i podczas skrętu. Na rysunku tramwaj T1 skręcając w lewo ma pierwszeństwo przed pojazdem A. Z kolei skręcając w prawo pojedzie bezwzględnie przed pojazdem B. Nie ma tu znaczenia, w którą stronę pojazd B jedzie.
Trzeba zaznaczyć, że w praktyce bywa inaczej. Jeśli przy skręcie w prawo T1 i samochodu B jest na tyle dużo miejsca, że mieszczą się oba pojazdy, B może pojechać "w cieniu" tramwaju. Kierowca samochodu musi jednak zachować szczególną ostrożność i pamiętać, że jeśli po skręcie droga będzie zbyt wąska i dojdzie do kolizji, winien będzie on, a nie motorniczy tramwaju.
O ile tramwaj T1 w pokazanej sytuacji ma wszystkie możliwe przywileje, tramwaj T2 wyjeżdżający z drogi podrzędnej ma prawo jedynie czekać, aż przejadą wszyscy, którzy znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Zatem T2 skręcając w prawo musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A, jadąc prosto lub skręcając w lewo poczeka aż przejadą T1, B i A.
Zwykle w sytuacji T1 tramwaj rusza z przystanku. Zatem kierowca A dojeżdżając do skrzyżowania musi ocenić, czy zdąży bezpiecznie przejechać, zanim T1 ruszy z przystanku i wykona manewr skrętu w lewo. Wiele tu zależy od tego, czy motorniczy odpowiednio wcześnie włączy kierunkowskaz i ułatwi nam ocenę: jechać, czy przystanąć i poczekać na przejazd tramwaju. Jeśli mamy wątpliwości, lepiej poczekajmy. Pierwszeństwo przejazdu szynowca jest tu poparte różnicą wagi na korzyść tramwaju.
Przeczytaj też:
Kiedy tramwaj "ma rację" cz. 1
| cz. 3
| cz. 4

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie