Jubileusz Skody 120S. Samochód dla sportu i ministerstwa

Bartosz Gubernat
Jubileusz Skody 120S. Samochód dla sportu i ministerstwa
Jubileusz Skody 120S. Samochód dla sportu i ministerstwa
W tym roku mija dokładnie 40 lat od rozpoczęcia przez Skodę do produkcji modeli 120S i 120S Rallye.
Jubileusz Skody 120S. Samochód dla sportu i ministerstwa
Jubileusz Skody 120S. Samochód dla sportu i ministerstwa

Popularne „stodwudziestki" powstały w 1971 roku. Czesi przygotowali je w odpowiedzi na zmiany przepisów FIA. Ze względu na likwidację klasy 1150 ccm, którą reprezentował model 110 L Rallye, Skoda musiała zbudować auto przeznaczone do mocniejszej ktegorii 1300 ccm. Początkowo, poprzez zwiększenie skoku tłoka silnika 1,1 z 68 do 72mm, uzyskano napęd o pojemności 1,2-litra.

Z uwagi na brak seryjnego pojazdu wyposażanego w taki silnik, dla potrzeb homologacyjnych (do grupy A2) odmiany sportowej, konieczna stała się budowa określonej liczby egzemplarzy cywilnych. W ten sposób do oferty trafił Typ 728, sprzedawany pod oznaczeniem Skoda 120S. Większość aut w takiej wersji z 64-konnym silnikiem kupiło czechosłowackie ministerstwo spraw wewnętrznych i skierowało do służby w VB (Veřejnej Bezpečnosti). 

Oprócz wspomnianego, zmodyfikowanego silnika wywodzącego się w linii prostej z agregatu modelu coupe 110R i tym samym wyposażonego w chłodnicę oleju, alternator, podwójny wydech i szereg usprawnień układu tłokowo-korbowego, Skoda 120S mogła pochwalić się naporowym układem chłodzenia. Chłodnica powędrowała do przodu pojazdu, pas przedni wzbogacono o wloty świeżego powietrza, pokrywę bagażnika – o wyloty ogrzanego. Powiększono zbiornik paliwa, wprowadzono serwomechanizm hamulców i szybkozawór wlewu benzyny.  

Homologowane do sportu wersje Skody 120S Rallye posiadały ponadto parę podwójnych gaźników Weber, układ smarowania w systemie suchej miski, ośmiokanałową głowicę i filtr oleju o pełnym przepływie. Z zewnątrz, prócz obręczy z lekkich stopów, dodatkowego oświetlenia oraz braku zderzaków, wyróżniały się zwykle soczystymi odcieniami lakieru i pokrywami malowanymi w kolorze czarnym. 

Skody 120S Rallye zamawiały zarówno automobilkluby czechosłowackie, jak i najbardziej renomowane stajnie wyścigowe z krajów europejskich. Załogi odnosiły na tych pojazdach liczne sukcesy na trasach rajdów oraz – przede wszystkim – wyścigów torowych i górskich. Torowa odmiana, przygotowana dla fabrycznych załóg, skutecznie nawiązywała rywalizację z tuzami klasy 1300 – Alfami Romeo GTAj ze stajni Autodelty, FIAT-ami 128 tuningowanymi przez Scuderia Filipinetti lub Trivellato, NSU TTS 1300 czy Renault 12 Gordini.
  
W ostatniej fazie ewolucji modelu, powiększony do granicy klasy silnik (1,3-litra) dysponował mocą 136 KM i pozwalał na przekroczenie prędkości 200 km/h. Samochód ten jest wyjątkowo ważny z jeszcze jednego powodu – zastosowane w nim rozwiązania techniczne znalazły się wkrótce w największej, sportowej legendzie marki – modelu 130RS ale i w części wpłynęły na budowę modeli wielkoseryjnych z lat 1976-90.

Bartosz Gubernat

Motoshow w Piotrkowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie