Hybryda plug-in. Na bakier z ekologią? Nowe wyniki badań!

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Naukowcy przekonują, że model hybrydowy plug-in z oficjalnym poziomem wynoszącym 50 g/km będzie faktycznie emitował od 100 do 200 g/km.

Hybryda plug-in a auto elektryczne. Podobieństwa i różnice

Hybrydy typu plug-in, czasem oznaczane skrótem PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą klasyczny silnik spalinowy z elektrycznym, który może być ładowany w czasie jazdy lub po podłączeniu do zewnętrznego źródła energii.

Dziś najbardziej zaawansowane z hybryd typu plug-in potrafią bardzo efektywnie zarządzać energią, maksymalizując wykorzystanie silnika elektrycznego. Do tego celu angażują na przykład analizę topografii trasy przejazdu i planują z wyprzedzeniem, w których miejscach wydajniejsze będzie wykorzystanie silnika spalinowego, w których elektrycznego, a w których połączona siła obydwóch. Strategia ta pozwala maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa i możliwie najdłużej korzystać z cichego napędu elektrycznego na przykład w większym ruchu miejskim.

Samochody elektryczne z kolei napędzane są wyłącznie energią elektryczną. Ich akumulatory mają znacznie większą pojemność, dzięki czemu korzystając tylko z tego alternatywnego źródła energii mogą dojechać na jednym ładowaniu nawet dziesięć razy dalej niż hybrydy typu plug-in.

Hybryda plug-in nie taka ekologiczna?

Problemem jest brak regularnego ładowania pojazdów PHEV. Wówczas emisje CO2 mogą być dużo gorsze od konwencjonalnych modeli benzynowych czy Diesel.

Naukowcy z instytutu Fraunhofer ISI i Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) przekonują, że w najlepszym przypadku samochód hybrydowy typu plug-in generuje średnią emisję CO2, która jest dwukrotnie wyższa, niż deklarują producenci samochodów.

W najgorszym przypadku emisja CO2 z pojazdów PHEV jest czterokrotnie wyższa od oficjalnych danych.

Zwraca się uwagę, że pojazdy PHEV używane są również jako samochody służbowe i pokonują dziennie dużo większy przebieg, niż stosunkowo ograniczony zasięg w trybie pełnego zasilania elektrycznego.

Popularność hybryd w Polsce

Jak wynika z zestawienia opracowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszym półroczu 2020 roku polscy nabywcy zarejestrowali 26 419 zelektryfikowanych samochodów. Największą popularnością cieszyły się pełne hybrydy (HEV), których liczba rejestracji wyniosła 13 666 egzemplarzy. Drugim typem alternatywnego napędu, po który sięgano najczęściej, jest miękka hybryda (MHEV, 10 316 aut), trzecim hybryda plug-in (PHEV, 1307 aut), zaś czwartym auto elektryczne na baterie (BEV, 1130 egz.).

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty