Grzechy mechaników. TOP 10 najczęściej popełnianych błędów

Jakub Mielniczak
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.Fot. Jakub Mielniczak
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.Fot. Jakub Mielniczak
Udostępnij:
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

1. Koła/ogumienie

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Wymiana opon to rutynowa czynność, którą wielu z nas zleca dwa razy do roku. To, że warsztaty mają zazwyczaj duże doświadczenie w obsłudze ogumienia, nie eliminuje możliwości popełnienia błędów. Do najczęstszych należą uszkodzenie stopki opony lub jej opasania podczas montażu, najczęściej spowodowane użyciem narzędzia niedostosowanego do jej rozmiaru albo konstrukcji (np. w przypadku opon runflat). Taka usterka może się objawić trudnościami z wyważeniem koła, albo rozwarstwieniem opony, które zacznie postępować kilka dni po montażu. Kolejnym często popełnianym błędem jest zbyt mocne przykręcenie śrub trzymających koła. Warsztaty chcąc oszczędzić czas, używają klucza udarowego ustawionego na pełną moc. Tymczasem powinien on być wykorzystany tylko do wstępnego przykręcenia śrub. Ostateczne ich dociągnięcie należy wykonać za pomocą odpowiednio ustawionego klucza dynamometrycznego. Użycie wyłącznie tego pierwszego skutkuje trudnościami z wymianą koła w warunkach drogowych, a w niektórych przypadkach zerwaniem gwintu oraz uszkodzeniem samych śrub. Nieostrożność przy demontażu opony może łatwo doprowadzić do zniszczenia czujników ciśnienia w oponach (TPMS)DO, które najczęściej są zamontowane przy wentylach.

2. Złe podnoszenie samochodu

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Każde auto ma wyznaczone przez producenta punkty podnoszenia. Najczęściej po dwa na każdym progu. Bezwzględnie należy z nich korzystać przy czynnościach obsługowych wymagających uniesienia auta. Złe podstawienie podnośnika może mieć kilka negatywnych skutków - wgięcie progów lub uszkodzenie innych elementów nadwozia, a w ekstremalnych przypadkach samochód może spaść na ziemię. Myślicie, że to niemożliwe? Internet jest pełny filmików ilustrujących taką sytuację.

 

 

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 

 3. Złe podłączenie akumulatora

Przy wielu pracach, nie tylko elektrycznych, zaleca się odłączenie akumulatora. Ma to zapobiec przypadkowym zwarciom i uszkodzeniom instalacji. Uszkodzić ją można jednak także błędnie (odwrotnie) podłączając akumulator. Mimo tego, że producenci samochodów i akumulatorów starają się zapobiec takim błędom - m.in. przez odpowiednie oznaczanie przewodu plusowego i masowego, oraz stosowanie klem o różnej średnicy - są one popełniane. Jakie niosą skutki? Od uszkodzenia regulatora napięcia w alternatorze począwszy na poważniejszych awariach elektroniki auta skończywszy. To może drogo kosztować!

[page_break]

4. Prace bez odłączonego akumulatora

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Kolejny błąd związany z instalacją elektryczną w naszym zestawieniu. Odłączenie akumulatora w instrukcjach serwisowych producentów jest w wielu przypadkach pierwszym i najważniejszym punktem różnych czynności obsługowych. Jego pominięcie może przynieść katastrofalne skutki - zwarcie i uszkodzenie elektroniki auta. Równie groźne może być przypadkowe zwarcie klem - zwłaszcza „plusowej” np. z metalowymi elementami silnika. Moment nieuwagi może ostro uderzyć po kieszeni - bywa, że wtedy uszkodzeniu ulega komputer sterujący pracą silnika, w bardziej szczęśliwych przypadkach kończy się na spaleniu bezpiecznika głównego. Zalecenie odłączenia akumulatora bezwzględnie dotyczy też prac blacharskich, zwłaszcza z udziałem spawarki.

5. Nieumiejętna wymiana żarówki

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Skala błędów możliwych do popełnienia przy teoretycznie tak prostej czynności jest duża - od ułamania kostki elektrycznej, po uszkodzenie wkręcanej oprawki (np. w tylnej lampie), na wygięciu sprężyny trzymającej żarówkę w odpowiedniej pozycji. Skutkiem tego ostatniego może być np. niemożliwość poprawnego ustawienia świateł wynikające ze źle (krzywo) osadzonej żarówki. Poza tym, nieostrożny montaż i dotknięcie palcami bańki wydatnie skróci jej żywotność.

  

 

6. Zarysowania lakieru/zabrudzenia tapicerki

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Przed przystąpieniem do prac warsztatowych, auto powinno być właściwie zabezpieczone przez mechanika. Dobrym zwyczajem jest położenie folii lub specjalnej nakładki na fotelu kierowcy oraz zabezpieczenie kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz dywanika. Mechanicy wsiadający do auta w brudnych kombinezonach roboczych mogą pozostawić po sobie plamy z oleju i smarów, które są bardzo trudne do usunięcia. Kolejną ważną rzeczą jest osłonięcie lakierowanych elementów samochodu, w pobliżu których są prowadzone prace - np. przednich błotników. Opierając się o nie, można je bardzo łatwo porysować.

7. Uszkodzenia plastików

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Niektóre naprawy wymagają demontażu elementów wnętrza wykonanych z tworzyw sztucznych. Mechanik powinien się przy tym wykazać dużą ostrożnością i delikatnością. Faktem jest, że wiele spinek mocujących elementy tapicerki jest jednorazowych i pęka przy demontażu - w tej sytuacji należy je zastąpić nowymi. Gorzej, gdy zostaną połamane zaczepy będące integralnymi częściami demontowanych elementów - najczęściej ich klejenie nie przynosi dobrych rezultatów i prędzej czy później sklejone części zaczną odstawać lub trzeszczeć.

 [page_break]

8. Uszkodzenie szyby przy wymianie wycieraczek

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Wymiana piór wycieraczek często jest dokonywana przy okazji okresowych przeglądów. Nieuwaga podczas tej czynności może doprowadzić do uszkodzenia przedniej szyby. Mowa o sytuacji, gdy pozbawione pióra ramię wycieraczki uderzy w szybę. Dzięki sprężynie, w roboczym położeniu dbającej o odpowiedni docisk ramienia do szyby, mamy pewność, że siła uderzenia będzie wystarczająca do pojawienia się odprysku, a może i pęknięcia. W skrajnym przypadku może się to skończyć kosztowną wymianą szyby czołowej.

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

9. Źle wymieniony rozrząd

Do wymiany napędu rozrządu potrzebne są specjalne narzędzia - m.in. blokady, dzięki którym po zdjęciu paska (lub łańcucha) rozrządu, koła się nie rozjeżdżają. Brak precyzji przy tej czynności może skutkować nieprawidłową pracą silnika - pogorszonymi osiągami i podwyższonym zużyciem paliwa. Kolejnym błędem jest wymiana samego paska i pozostawienie starych rolek prowadzących, pompy wody, czy napinacza. Układ będzie tak trwały, jak jego najsłabszy element.

 

 

 

10. Dokręcenie elementów zawieszenia na podniesionym aucie

Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności.
Oddając samochód do warsztatu, liczymy na to, że zostaną tam rozwiązane trapiące nasze auto problemy, dzięki czemu powróci ono do pełnej sprawności. Niestety, czasem okazuje się, że zamiast poprawy, nic się nie zmienia, albo co gorsza przy odbiorze samochodu inne rzeczy okazują się popsute. Oto dziesięć najczęstszych grzechów popełnianych przez mechaników.

Fot. Jakub Mielniczak

Jeżeli krótko po wymianie elementów zawieszenia, powrócą stuki, które skierowały cię do warsztatu, jest duże prawdopodobieństwo że mechanik źle skręcił zawieszenie. Poziome tuleje wahaczy wymagają dokręcenia przy aucie stojącym kołami na ziemi, a nie wiszącym na podnośniku! Nieprzestrzeganie tej reguły spowoduje nadmierne skręcenie i obciążenie tych części podczas jazdy i ich bardzo szybkie zużycie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie