Napęd hybrydowy zastosowano w modelach Peugeot 307 i Citroën C4. Pojazd może być napędzany każdym z silników osobno lub razem. Średnie zużycie paliwa w tych pojazdach wynosi 3,4 l oleju napędowego na 100 km, natomiast emisja CO2
wynosi 90 g/km przy
“zbiorniku na kole". Są to rekordowe wartości dla pojazdów z najpopularniejszego w Europie segmentu średniego. W porównaniu z podobną hybrydą benzynowo-elektryczną, diesel zużywa o 1 l paliwa mniej na 100 km w cyklu mieszanym, co stanowi prawie 25 proc.
Technologia Hybride HDi to silnik wysokoprężny HDi 1,6 l, z systemami filtra cząstek (FAP) oraz Stop&Start (STT) ostatniej generacji, sprzężony z silnikiem elektrycznym. Całość obsługuje specjalny zespół sterowania elektronicznego, a kierowca obsługuje manualną skrzynię biegów.
Wprowadzenie systemu STT daje między innymi możliwość uruchomienia pojazdu przy całkowicie rozładowanych akumulatorach wysokonapięciowych i jazdę tylko na silniku spalinowym. W innych systemach hybrydowych rozładowanie akumulatorów uniemożliwia uruchomienie pojazdu.
Hybride HDi umożliwia:
- odzysk energii kinetycznej w fazach zmniejszania prędkości lub hamowania,
- tryb w 100 proc. elektryczny, bez emisji zanieczyszczeń oraz hałasu (tryb ZEV), przy obowiązujących w mieście prędkościach do 50 km/h,
- funkcja ZEV daje priorytet napędowi elektrycznemu, w zależności od stanu naładowania akumulatorów.
PSA Peugeot Citroën byłby w stanie wypuścić na rynek Hybride HDi w 2010 r. Zależy to jednak w znacznej mierze od ekonomicznej rekompensaty poniesionych nakładów u jak największej liczby klientów.
Jak na razie różnica między ceną Hybride HDi i samym dieslem HDi jest zbyt wielka. Aby wysokoprężna hybryda była osiągalna dla klienta, jej cenę należałoby zmniejszyć o połowę. PSA Peugeot Citroën jest zdecydowany podjąć wyzwanie.
Do tej pory w układach hybrydowych stosowano silniki benzynowe. PSA jest pierwszy, który wprowadził silnik wysokoprężny.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?