Dlaczego samochód „ściąga”

Grzegorz Burda
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Ściąganie samochodu podczas jazdy w poważnym stopniu ogranicza komfort i jednocześnie jest sygnałem, że wystąpiła usterka w podwoziu.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum


 

Sygnału tego nie można bagatelizować, ponieważ usterka może zagrażać także bezpieczeństwu jazdy. Zwlekanie z naprawą na pewno spowoduje wzrost kosztów naprawy.

Przyczyn, dlaczego auto nie utrzymuje kierunku jazdy na wprost, tylko zjeżdża w lewo lub prawo jest kilka i w zależności od objawów i okresów jego występowania można wstępnie stwierdzić, co jest za to odpowiedzialne.

Powodem ściągania może być zła geometria zawieszenia, zużyte opony, luzy w zawieszeniu, blokujące hamulce, ale także źle wykonana naprawa blacharska.

Geometria zawieszenia ma decydujący wpływ na zachowanie się samochodu na drodze i nawet jedna nieprawidłowa wartość może powodować ściąganie. Auto będzie ściągało, gdy nieprawidłowe jest pochylenie koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy lub zbieżność. Niestety, w wielu autach kąty pochylenia i wyprzedzenia nie są regulowane i można je skorygować jedynie poprzez wymianę wahacza, sprężyn lub zwrotnicy. A to niestety powoduje zdecydowany wzrost kosztów takiej naprawy. Dostępne są jednak specjalne śruby z mimośrodem, którymi można zastąpić fabryczne mocujące amortyzator do zwrotnicy. Dzięki mimośrodowi możliwa jest zmiana kąta pochylenia koła. Taką naprawę można wykonać w większości samochodów, w których jest klasyczne zawieszenie McPhersona.

Samochód nie będzie utrzymywał kierunku jazdy jeśli w zawieszeniu będą luzy (uszkodzona tulejka metalowo-gumowa, wybity sworzeń wahacza). Wyraźne ściąganie będzie się zazwyczaj objawiało podczas przyspieszania lub hamowania, ponieważ występujące siły spowodują znaczne przesunięcie koła (do przodu podczas przyspieszania i do tyłu przy hamowaniu), a więc i dużą zmianę geometrii połączoną ze znacznym przesunięciem osi jednego z kół.

Kolejnym elementem odpowiadającym za ściąganie są opony. Może się zdarzyć, że ściąganie pojawi się po regulacji geometrii zawieszenia. Wówczas przyczyną będzie opona, która “ułożyła" się do złego kąta pochylenia koła. Aby mieć pewność, że jest to wina opon należy zamienić koła stronami, czyli lewe dać z prawej strony, a prawe z lewej. Jeśli po takiej zamianie auto również będzie ściągało w drugą stronę to mamy już pewność, że winne są opony. Aby to wyeliminować, należy przełożyć koła z przodu do tyłu lub kupić dwie nowe opony. Ściąganie może pojawić się także po przełożeniu kół z przodu do tyłu, a powodem będą różne kąty pochylenia osi przedniej i tylnej.

Układ hamulcowy ma również wpływ na utrzymywanie kierunku jazdy. Zablokowane klocki w jednym z kół na pewno będą przyczyną ściągania. Usterkę taką łatwo zdiagnozować. Wystarczy sprawdzić temperaturę lewego i prawego koła.

Także niefachowo wykonana naprawa po wypadku (nierównoległość osi, złe kąty pochylenia) może być przyczyną ściągania. Niestety przywrócenie sprawności takiego auta jest chyba najbardziej kosztowne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty