Wyprodukowano 166 tys. samochodów, z czego 72 tys. Fiatów Panda, 53 tys. Fiatów 500, a reszta to Fordy Ka, które też są tu produkowane. Prawie cała produkcja 97,5 procent wysyłana jest na eksport.
Od dawna, a może w ogóle, Fiat nie miał tak sprawnej i wydajnej fabryki. Ludzie lubią robotę i utożsamiają się z tym, co robią. Jak nie pijemy, to postawilibyśmy dyr. Zdzisławowi Arletowi dużą wódkę, bo mu się należy.
Wyprodukowano już w Tychach blisko 1,8 mln Fiatów Panda i już dwa lata temu model ten zdobył pierwsze miejsce w rankingu niezawodnych, małych samochodów niemieckiej firmy ADAC. Panuje powszechna opinia, iż produkowana w Polsce Panda jest najlepszym samochodem Fiata.
Na tym koniec radości. Wiele wskazuje na to, ze Fiat poświęci jednak fabrykę, aby dogadać się ze związkami zawodowymi i politykami, a produkcja Pandy zostanie przeniesiona z Tych do fabryki pod Neapolem. Nie ma jeszcze w tej sprawie oficjalnej decyzji, ale mówi się wprost, że nowy model Pandy, a taki pojawi się w przyszłym roku, produkowany będzie już we Włoszech. Do Polski przeniesiona zostanie z kolei produkcja Lancii Ypsylon ale jest to już zupełnie inna bajka. Lancia kosztuje 50, a nie 30 tys. zł. i nigdy nie był to zresztą samochód masowy.
Ekonomia przegrywa z polityką. Nigdzie tak jak w Tychach, Fiat nie będzie miał niższych kosztów produkcji i nigdzie tak sprawnej załogi, a jednak sami sobie postanowili strzelić w stopę. Nie ma na to rady, chyba, że ktoś usiądzie i jeszcze raz przeliczy co się bardziej opłaci. Mieć niezawodne samochody z Tych, a taką zdobyły sobie markę, czy też nie bardzo wiadomo jakie spod Neapolu. Długofalowe plany do 2014 roku przedstawione ostatnio przez Fiata określają, że produkcja w Tychach ma być stopniowo ograniczana.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?