BMW samo wyhamuje

(ip)
Fot. BMW
Fot. BMW
Nowe BMW serii 5 Touring wyposażone jest standardowo w tempomat z funkcją hamowania. System wpływa na sterowanie silnikiem, wybór biegu i hamowanie, przez co utrzymuje określoną przez kierowcę prędkość jazdy, a w razie potrzeby sam wyhamuje.

Nowe BMW serii 5 Touring wyposażone jest w tempomat z funkcją hamowania. System wpływa na sterowanie silnikiem, wybór biegu i hamowanie, przez co utrzymuje określoną przez kierowcę prędkość jazdy, a w razie potrzeby sam wyhamuje.

Fot. BMW
Fot. BMW

Na podstawie stale rejestrowanego przyspieszenia poprzecznego i wzdłużnego tempomat rozpoznaje możliwość ograniczenia bezpieczeństwa lub komfortu jazdy podczas pokonywania zakrętów i przeciwdziała temu, redukując prędkość jazdy. Ponadto tempomat z automatyczną funkcją hamowania w kontrolowany sposób wspomaga kierowcę podczas zjazdów z wzniesień, nawet w przypadku holowania przyczepy, wyhamowując pojazd w razie potrzeby.

Jeszcze większym ułatwieniem w prowadzeniu pojazdu jest tempomat aktywny z funkcją Stop & Go. Ten zaawansowany układ zawiera funkcję automatycznej regulacji odstępu umożliwiającą zrelaksowaną jazdę w płynnym ruchu autostradowym lub pozamiejskim oraz podczas jazdy w korkach z minimalną prędkością. W przypadku zmniejszenia odstępu od poprzedzającego pojazdu poniżej ustawionej wartości tempomat aktywny dostosowuje prędkość jazdy do warunków ruchu poprzez ingerencję w pracę napędu i zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. W razie potrzeby funkcja ta wyhamowuje pojazd i utrzymuje go w miejscu podczas postoju.

Maksymalne opóźnienie, jakie można uzyskać za pomocą tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go, to 4 m/s2, ograniczane przy większych prędkościach do 2,5 m/s2. Jeżeli konieczna jest ingerencja kierowcy, na przykład gdy poprzedzający pojazd hamuje nagle z dużą siłą, nadawany jest wzrokowy i dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Następuje również obniżenie progu zadziałania asystenta hamowania i aktywowany jest układ DSC.

Kierowca odzyskuje kontrolę nad pojazdem, wymaganą po zatrzymaniu trwającym ponad trzy sekundy, poprzez krótkie naciśnięcie pedału gazu lub przycisku "Resume" (Powrót) na wielofunkcyjnej kierownicy. Kierowca zachowuje więc pełną kontrolę nad pojazdem po naciśnięciu pedału gazu lub hamulca.

Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go dostępną przy prędkości 30 - 180 km/h wykorzystuje czujniki radarowe najnowszej generacji. Innowacyjny czujnik wbudowany w przedni błotnik nie wymaga regulacji i jest odporny na zanieczyszczenia z zewnątrz. Promień pomiaru na krótkich odległościach jest wystarczająco szeroki (do ok. 50 metrów), co pozwala na łatwe rozpoznanie pojazdów znajdujących się w danej odległości od pojazdu na sąsiednich pasach ruchu. Jeżeli na tym samym pasie ruchu pojawi się inny pojazd, tempomat aktywny z funkcją Stop & Go płynnie dostosowuje do niego prędkość nowego BMW serii 5 Touring.

W zestawieniu z aktywnym tempomatem nowe BMW serii 5 Touring dostępne jest z ostrzeganiem przed najechaniem oraz aktywacją hamulców. Pierwszym ostrzeżeniem jest komunikat optyczny przedstawiony w formie czerwonego symbolu pojazdu na zestawie wskaźników lub, opcjonalnie, na wyświetlaczu Head-Up, sugerujący zwiększenie odległości od poprzedzającego samochodu. Po pojawieniu się tego symbolu następuje obniżenie progu zadziałania asystenta hamowania i aktywowana jest funkcja gotowości hamulców układu DSC. Dzięki temu podczas nagłego hamowania awaryjnego skraca się okres potrzebny do wytworzenia ciśnienia hamowania, a tym samym droga hamowania, co zmniejsza ryzyko kolizji. Funkcja ta nie działa w przypadku stosowania tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go, gdyż zaawansowany system tempomatu automatycznie utrzymuje i dostosowuje odpowiedni dystans do innych pojazdów.

Drugi etap procesu ostrzegania przed kolizją następuje w razie nieuchronnego zderzenia (= większe ryzyko), niezależnie od używania tempomatu aktywnego. Gdy wymagana jest szybka interwencja kierowcy, system wysyła precyzyjne ostrzeżenie optyczne i dźwiękowe. Dochodzi również do zadziałania hamulców i wyhamowania samochodu z maksymalnym opóźnieniem 3 m/s2 przez 1,2 s. Wraz z sygnałem migającym na zestawie wskaźników lub - odpowiednio - na wyświetlaczu Head-Up oraz ostrzeżeniem dźwiękowym pozwala to na natychmiastową reakcję. W przypadku konieczności awaryjnego użycia hamulców w gotowości stają również inne funkcje zapobiegające kolizji lub - w najgorszym przypadku - łagodzące jej skutki.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty