Co robić, aby wsiadając do auta mieć pewność, że silnik zaskoczy bez względu na panujący siarczysty mróz? Najlepiej stosować dobry akumulator od renomowanego producenta, stosującego nowoczesne technologie produkcji. O nowoczesności w tej dziedzinie motoryzacji pisze Ewa Mleczko-Tanaś z firmy TAB Polska.
Akumulatory samochodowe tylko z pozoru są takie same, jak przed laty. Zmienia się ich budowa, w produkcji są stosowane nowe technologie podporządkowane normom bezpieczeństwa i rosnącemu zapotrzebowaniu na energią odbiorników elektrycznych.
Opinie ekspertów wielu firm zrzeszonych w międzynarodowym zespole SICAN przygotowującym projekty nowych źródeł energii w samochodzie są zgodne. Niebawem tradycyjny akumulator 12V nie będzie mógł obsłużyć licznych odbiorników: urządzeń klimatyzacji, systemu audio-wideo, elektrycznego katalizatora, ogrzewanych szyb i foteli, elektrycznej instalacji otwierania okien, regulacji lusterek, szyberdachu, reflektorów dodatkowych itd.
Metoda małych kroków
Specjaliści opracowali już baterię znacznie silniejszą według technologii alternatywnej z zastosowaniem niklowego wodorku metalu, ale jej produkcja seryjna byłaby dziś jeszcze zbyt droga. Przyszłość mają instalacje samochodowe 42V, akumulatory 36V z 18 celami i 2 rzędami, każdy po 9 cel, w łączeniu po 3 cele.
Dzięki zwiększeniu napięcia instalacji elektrycznej do 42 V przekroje przewodów zmniejszą się i zwiększy się jednocześnie przepływ energii. Technologia instalacji napięcia 42V wprowadzona będzie najpierw w segmencie samochodów luksusowych.
Zanim nastąpią te rewolucyjne zmiany producenci akumulatorów małymi kroczkami doskonalą wyroby dotychczas dobrze znane. Zmian jest wiele. Powszechnie stosuje się już stopy wapniowe zamiast antymonowych, co zmniejsza zużycie wody, wprowadza nowe wzory elektrod i separatory o niskiej oporności obniżające opór wewnętrzny baterii, zwiększa przepustowość przewodów.
Wszystko jest podporządkowane zadaniu podstawowemu - zdobyciu większej mocy przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa w eksploatacji akumulatora.
Elektrolit nie wycieknie
Buduje się także akumulatory według technologii rekombinacji gazu AGM. Ma ona znaczenie w praktyce, bo przedłuża okres użytkowania akumulatora oraz zapewnia w pełni wydajną i bezpieczną pracę w dowolnym położeniu i w każdym miejscu pojazdu. Są to oczywiście akumulatory bezobsługowe, zaprojektowane na dłuższy okres użytkowania niż tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe. Te akumulatory różnią się od innych na rynku. W zwykłych akumulatorach elektrolit jest płynny, a w takich akumulatorach jest absorbowany przez znajdującą się w środku watę szklaną. Nie ma tam elektrolitu w postaci płynu, więc nie może on wyciec na zewnątrz, nawet w razie pęknięcia obudowy.
Ze względu na to, że podczas normalnej pracy akumulatory takie praktycznie nie wydzielają gazów, nadają się idealnie do pracy w słabo wentylowanych pomieszczeniach i tam, gdzie niedopuszczalne są wycieki kwasu.
Technologia Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowa, w jakiej są produkowane bardzo cenione w Polsce akumulatory Topla gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.
Topla EcoDry
Przykładem baterii produkowanej w technologii AGM jest Topla, model EcoDry. Tu elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić. Te akumulatory szczególnie są przydatne w samochodach specjalnego przeznaczenie: inwalidzkich, ratunkowych, taksówkach, policyjnych.
TAB Polska Spółka z o.o., 01-304 Warszawa, ul. Połczyńska 118
tel (48-22) 666-15-67, tel (48-22) 666-16-02, fax (48-22) 666-13-70, e-mail: [email protected], www.tab-polska.pl
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?