Autostrady w Polsce

Jacek Wejman
Fot. Andrzej Sadowski
Fot. Andrzej Sadowski
Do czasu rozpoczęcia mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r., potrzebujemy jeszcze ponad 1000 km samych autostrad. Tymczasem wygląda na to, że możemy jednak nie zdążyć.
Fot. Tomasz Hołod
Fot. Tomasz Hołod

Według najnowszego raportu ministerstwa infrastruktury, obejmującego okres od 16 listopada 2007 r. do 29 kwietnia 2010 r., w Polsce powstało 907,7 km dróg krajowych, w tym: autostrad 180,6 km, dróg ekspresowych 287 km, obwodnic 90,6 km oraz 349,5 km ważnych odcinków dróg krajowych.

Obecnie w budowie i przebudowie pozostaje 850,9 km dróg krajowych, w tym ok. 363,1 km autostrad (realizowanych jest 15 zadań), 290,4 km dróg ekspresowych (22 zadania) i ponad 123,3 km obwodnic (17 zadań) oraz 71,4 km ważniejszych wzmocnień odcinków dróg krajowych. Ponadto, w tym roku podpisano kolejnych 11 umów na inwestycje drogowe.

Wyłoniono wykonawców autostrad: A4 Wierzchosławice - Krzyż, A4 Brzesko - Wierzchosławice, A4 Rzeszów centralny - Rzeszów wschód, A4 Rzeszów zachód - Rzeszów centralny, a także dróg ekspresowych: S7 Pasłęk - Miłomłyn, S11 zachodnia obwodnica Poznania, S19 Stobierna - Rzeszów, S19 w. Rzeszów zachód - w. Świlcza, oraz obwodnicy Jarosławia, Nowogardu, Tyńca, Wartość tych inwestycji to 4,1 mld zł.

Jak zapewnia GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), do tej pory wszystkie prace związane z budową autostrad A1, A2, A4 (najważniejsze drogi krajowe) prowadzone są zgodnie z założonymi harmonogramami i zostaną ukończone do mistrzostw UEFA 2012, a wszystkie niezbędne grunty pod te inwestycje zostały wykupione.

Raport ministerstwa informuje, że podpisano także umowy na realizację 1245 km dróg krajowych, w tym aż 489 km autostrad oraz 756 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów istniejących odcinków.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Niestety obok wiadomości pozytywnych pojawiają się niepokojące informacje docierające z budowy najważniejszej autostrady A1, która ma połączyć północ i południe kraju. Pierwotnie planowany termin ukończenia wszystkich odcinków do czerwca 2012 r. runął za sprawą odcinka Stryków - Pyrzowice.

W styczniu br. dowiedzieliśmy się, że konsorcjum Autostrada Południe, po roku starań, nie pozyskało środków finansowych na inwestycję, tym samym automatycznie utraciło koncesję na budowę. Zobowiązanie do budowy przejęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która kilka dni temu poinformowała, że oddanie do użytku obwodnicy Łodzi (jeden z ważniejszych odcinków na trasie Stryków - Pyrzowice) zostało przesunięte na trzeci kwartał 2013 roku.

Tym samym kibice podróżujący na trasie północ-południe będą zmuszeni przeciskać się przez zatłoczone centrum Łodzi. Mało tego, odcinek wschodniej obwodnicy Łodzi, ma być płatny, co w żaden sposób nie odciąży dróg wewnętrznych miasta. Pocieszający jest fakt, że pozostałe, niemożliwe do ukończenia na Euro 2012, odcinki A1 na trasie Stryków - Pyrzowice będą przebiegać po popularnej gierkówce, która jak na polskie warunki jest całkiem niezłą alternatywą.

- Głównym powodem opóźnienia jest niemożliwość pozyskania finansowania w tak krótkim czasie oraz błędy projektowe - mówi Artur Mrugasiewicz z Biura Prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pomimo przygotowania w 2005 roku przez GDDKiA dokumentu "Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań", który miał zapobiegać błędom i wadom, projekty nadal zawierają dużą ich ilość. Bez dobrze wykonanych projektów nie sposób rozpocząć prac budowlanych. - W dokumentacji wykonanej na zlecenie Autostrady Południe wykazano błędy konstrukcyjne obiektów mostowych oraz brak projektu autostrady o 6 pasach ruchu w miejscach do tego przewidzianych - dodaje Mrugasiewicz.

Zdaniem eksperta

Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha

Fot. Andrzej Sadowski
Fot. Andrzej Sadowski

W Polsce drogi są niezbędne nie dlatego, że odbędą się takie czy inne igrzysta tylko dlatego, że są potrzebne Polakom na codzień. Ich budowa aby "pokazać się światu" jest obraźliwa dla nas samych i jest miarą kompleksu rządzących. Brak normalnej sieci nie tyle autostrad ale takich dróg po jakich Polacy jeżdzą dziś w krajach Pribałtiki wynika z braku przede wszystkim dobrego rządzenia. Politycy przekonywali nas, że jak zaglosujemy za wejściem do Unii to da ona nam pieniądze na drogi. Zagłosowaliśmy, Unia je dała, ale dróg jak nie było, tak nie ma. Mamy wszystko od firm, które budują drogi w innych miejscach na świecie po pieniądze. To, czego brakuje to wyłącznie dobrego rządzenia. Z niego wynikają nie tylko ten ale i inne problemy.

Autostrady w Polsce

Oznaczenie trasy

Przebieg

Łączna długość

Istniejące kilometry

A1

Gdańsk - Toruń - Łódź - Katowice - Gorzyczki (gr.)

582 km

107 km

A2

Świecko (gr.) - Poznań - Łódź - Warszawa - Siedlce - Kukuryki (gr.)

610 km

254 km

A4

Jędzrychowice (gr.) - Wrocław - Katowice - Kraków - Rzeszów - Korczowa (gr.)

670 km

365 km

A6

Kołbaskowo (gr.) - Rzęśnica

29 km

21,7 km

A8

Bielany Wrocławskie - Wrocław - Psie Pole

27 km

0

A18

Olszyna (gr.) - Krzyżowa (A4)

75 km

17 km

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty