Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi

redakcja.regiomoto
Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi
Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi
Udostępnij:
Jak korzystać z bramek? Gdzie płacić? Jak się nie zgubić? Którędy wjechać? Przedstawiamy kilka zasad, których warto się trzymać na autostradzie.
Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi
Autostrada A1 - krótka instrukcja obsługi

Nowy odcinek autostrady A1 między Nowymi Marzami a Toruniem działa od tygodnia. Okazuje się, że dla wielu zmotoryzowanych, którzy na niego wjechali, była to pierwsza jazda tego typu trasą. Jakie błędy popełniamy? Niektórzy przed podróżą nie sprawdzają trasy. - To podstawowa zasada - mówi Ewa Łydkowska, rzeczniczka Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza A1 między Gdańskiem a Toruniem. - W okolicy węzłów Czerniewice czy Lubicz zaszło wiele zmian w organizacji ruchu. Lepiej zaplanować całą trasę, nie jeździć na pamięć i zawracać uwagę na znaki.

A1 nie ma na mapach

Problem w tym, że nowy odcinek i drogi dojazdowe do niego znajdziemy na razie w kilku serwisach m.in. wikimapia.org czy systemie nawigacji Navi-Expert. W błąd wprowadzają też znaki. W ubiegłym tygodniu kierowcy, którzy zamierzali wjechać na A1 w Lubiczu, skręcali wcześniej, na drogę wojewódzką 552 przez Grębocina. Ta trasa też prowadzi na Gdańsk, ale krajową „jedynką”. - Zarządcy dróg zapewnili nas, że będą uzupełniać oznakowanie dojazdu do A1 - mówi Łydkowska.

Do tej pory kierowcy jadąc obwodnicą Torunia, nie musieli przejeżdżać przez bramki. Teraz za każdym razem musimy pobrać bilet, niezależnie, czy jedziemy autostradą do Gdańska, czy zmierzamy w kierunku Olsztyna czy Warszawy.

Jak się nie zgubić?

Jak dotrzeć do tych miejscowości? Trasa do stolicy jest dobrze oznakowana. Obwodnicą Torunia biegnie bowiem nie tylko autostrada, ale też trasa S-10. Wystarczy trzymać się znaków i kierować na krajową „dziesiątkę”.

Bardziej skomplikowana jest zaś droga w kierunku Olsztyna. Osoby, które jadą krajową „piętnastką” i chcą ominąć jej toruński odcinek autostradową obwodnicą miasta, muszą zjechać na węźle Lubicz. Dalej można pojechać drogą nr 80 - do Torunia i z Szosy Lubickiej skręcić w ul. Olsztyńską bądź wybrać się krajową „dziesiątką”, następnie drogą wojewódzką nr 552 - w kierunku Grębocina i tam skręcić na drogę krajową nr 15.

Wjeżdżając na jednym z czterech węzłów (Czerniewice, Lu-bicz, Lisewo oraz Nowe Marzy) i punkt poboru opłat w Nowej Wsi, musimy pobrać bilet upoważniający do jazdy A1, wciskając zielony przycisk. W razie problemów, możemy wcisnąć „Help” i połączyć się z obsługą. Na tym etapie nie trzeba sięgać po pieniądze. Za przejazd płacimy przy zjeździe (na 152-km. odcinku A1 funkcjonuje 10 punktów poboru opłat), okazując bilet. Inkasenci przyjmują gotówkę, karty kredytowe, a także debetowe.

Pierwszego dnia po otwarciu nowego odcinka doszło do czterech kolizji. Zwykle ich powodem jest nadmierna prędkość (dopuszczalna wynosi 140 km na godz.). - Trzeba dostosować prędkość do warunków panujących na drodze - mówi rzecznik GTC. - Łatwo można stracić panowanie nad pojazdem. Trasa biegnie w otwartej przestrzeni. Stąd mocne podmuchy wiatru.

(WG)
fot. L. Kamiński

Autostradowe abc
Wjeżdżając na autostradę powinniśmy wykorzystywać maksymalnie pas rozbiegowy, a zbliżając się do zjazdu - trzymać się prawej strony. Jeśli go miniemy, nie możemy cofać. Należy dojechać do najbliższego wyjazdu, zawrócić na drodze lokalnej i wjechać na autostradę z przeciwnego kierunku. Powinniśmy poruszać się prawym pasem. Lewy służy wyłącznie do wyprzedzania. Po wykonaniu manewru należy wrócić na prawy pas. Zatrzymywać się można wyłącznie w miejscach obsługi podróżnych. Jak wezwać pomoc? Uszkodzone auto należy zostawić jak najbliżej prawej strony, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy. Pomoc można wezwać z telefonów na A1, które są zlokalizowane co dwa kilometry lub dzwoniąc do centrum zarządzania autostradą: tel. 58 53 06 666 lub na nr alarmowy 112. Na pomoc należy czekać na zewnątrz samochodu, poza jezdnią i poboczem – najlepiej za barierą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie