Na wniosek ministra infrastruktury i rozwoju rząd zajmował się zmianami w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, zawierającym wykaz kluczowych inwestycji drogowych w kraju.
Zobacz także: Nie dokończą A4 Rzeszów - Jarosław? Zaporowe warunki GDDKiA
Ministrowie zmodyfikowali załącznik nr 5, dotyczący priorytetowych zadań drogowych do zrealizowania za pieniądze z nowego unijnego rozdania na lata 2014-2020, dla których przetargi są ogłaszane od ubiegłego roku. Do listy inwestycji dołączono:
- autostrada A1 odcinek Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy (budowa 2014-2017, koszt 2 997 mln zł);
- droga ekspresowa S3 Legnica – Bolków (budowa 2015-2018, koszt 1 127 mln zł);
- droga ekspresowa S5 Wrocław – Bydgoszcz, odcinek Białe Błota – Mielno, Wronczyn – Radomicko (budowa 2014-2017, koszt 3 556 mln zł);
- droga ekspresowa S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz (budowa 2016-2018, koszt 2 939 mln zł);
- droga ekspresowa S7 Warszawa – Gdańsk, odcinek koniec południowej obwodnicy Gdańska – początek obwodnicy Elbląga - Napierki – Płońsk (budowa 2014-2017, koszt 5 550 mln zł);
- droga ekspresowa S8 Radziejowice – Białystok, koniec obwodnicy Wyszkowa – Zambrów (bez istniejącej już obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej) – (budowa 2014-2017, koszt 1 762 mln zł);
- droga ekspresowa S19 Lublin – Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina – Sokołów Małopolski Północ (budowa 2014-2017, koszt 5 423 mln zł);
- droga ekspresowa S61 obwodnica Augustowa – granica państwa (budowa 2015-2020, koszt 1 700 mln zł).
Ministrowie tłumaczą, że dodanie kolejnych inwestycji do listy oznacza uzupełnienie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, tak aby powstały połączenia między największymi ośrodkami gospodarczymi w kraju. Ale włączone inwestycje to tylko część zadań planowanych do realizacji w perspektywie 2014-2020. Premier Donald Tusk zapowiada, że wszystkie połączenia drogowe planowane na nową unijną perspektywę zostaną ujęte w powstającym, zmodyfikowanym programie po przyjęciu tzw. Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
Przeczytaj także: Trwa przetarg na budowę drogi S2 - południowej obwodnicy Warszawy
Dzisiejsza decyzja rządu oznacza, że GDDKiA może już ogłaszać przetargi na budowę dodanych do planu dróg. Na realizację wszystkich z załącznika nr 5 konieczne będzie zabezpieczenie 62,80 mld zł, w tym 25 mld zł na dodane zadania. Pieniądze mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz dotacji unijnych.
- Do wielu z tych inwestycji pod względem dokumentacji jesteśmy już przygotowani. Z realizacją czekaliśmy tylko na zabezpieczenie pieniędzy - mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na przykład lubelski oddział GDDKiA przetargi na budowę S19 w kierunku Rzeszowa chce ogłosić jeszcze pod koniec tego roku.
Bartosz Gubernat
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?