W Polsce jest prawie 20 ogólnodostępnych punktów montowania w samochodach instalacji do napędzania sprężonym gazem ziemnym. Ciągle jednak niewiele jest stacji tankowania tego gazu, który w skrócie nazywa się CNG (Compresed Natural Gaz).
- Instalacje napędu CNG i LPG są zupełnie podobne do siebie. To co je odróżnia to budowa zbiorników na paliwo i wlewu tankowania, co wynika z konieczności sprężenia gazu ziemnego aż do około 200 atmosfer, gdy LPG - 20 atmosfer - wyjaśnia Zdzisław Pogonowski, wiceprezes

zarządu spółki Elpigaz, montującej napęd gazowy.
Istnieje możliwość zainstalowania w jednym samochodzie napędu na trzy paliwa: CNG, LPG i benzynę. Zmiana napędu odbywa się elektronicznie. W kabinie kierowcy znajduje się odpowiedni przełącznik. Na razie w Polsce można adaptować na potrzeby napędu CNG tylko silniki z zapłonem iskrowym, czyli benzynowe. Trwają prace nad wysokoprężnymi jednostkami napędowymi.
Zbiornik mieści się na ogół w bagażniku, niestety pomniejszając go. Właściciela samochodu nie interesują szczegóły techniczne montażu instalacji napędu na CNG (podobnie jak w przypadku LPG). Klient zakładu montażu otrzymuje kartę gwarancyjną, w której są wpisane warunki, jakie musi spełnić podczas eksploatacji. Kontrolne badania sprawności instalacji odbywają się podobnie jak przeglądy okresowe - co 15 tys. km.
Koszt przerobienia auta wynosi kilkanaście procent wartości auta, a inwestycja zwraca się stosunkowo szybko.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?