Opracowanie systemu zachęt promujących rozwój rynku przyjaznych środowisku samochodów było głównym tematem posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego, które odbyło się w Ministerstwie Gospodarki. Siedemnaście krajów europejskich wdrożyło już ułatwienia oraz regulacje prawne i podatkowe promujące produkcję efektywniejszych ekologicznie i energetycznie samochodów, w tym aut z napędami alternatywnymi, np. elektrycznych.
Podczas spotkania zespołu zaproponowano rozwiązanie polegające na zastąpieniu obecnie obowiązującego podatku akcyzowego innym obciążeniem finansowym. Jego wysokość byłaby uzależniona od parametrów ekologicznych pojazdu. Byłoby to jednorazowe obciążenie przy zakupie nowego lub używanego samochodu, jednocześnie neutralne dla budżetu państwa.
Zespół zapoznał się również z przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury projektem ustawy o dopuszczaniu pojazdów do ruchu drogowego, który koncentruje się na regulacjach związanych z usprawnieniem kontroli technicznej pojazdów.
Ponadto zostały omówione możliwości rozwoju rynku sprężonego gazu ziemnego (CNG) w Polsce i uwarunkowania jego wykorzystania jako alternatywnego, ekologicznego paliwa.
Zgodnie z ustaleniami poprzedniego spotkania zespołu, od kwietnia 2010 roku pod patronatem Ministerstwa Gospodarki pracują trzy grupy robocze, zajmujące się: systemem zachęt zwiększających popyt na tzw. pojazdy eko i energoefektywne, współpracą jednostek badawczo-rozwojowych z przemysłem oraz rozwojem niezbędnej infrastruktury.
Zdaniem fachowców planujących przyszłość motoryzacji dla największych koncernów, hybrydy stanowią rozwiązanie przejściowe. Samochody z tego typu napędem będą oferowane dopóki nie nastąpi technologiczny przełom w konstrukcji oraz produkcji wydajnych i niedrogich baterii, które będzie można szybko ładować z gniazdka domowego, garażu, parkingu, czy też stacji, niekoniecznie już benzynowej. Za tym musi pójść rozwój sieci serwisowej, który umożliwi bezstresowe podróże także poza miejskie aglomeracje. Przyszłość należeć więc będzie do pojazdów z napędem elektrycznym. Taki rodzaj napędu nie potrzebuje skrzyni biegów, silniki są małe, wydajne i stosunkowo proste.
Zdaniem eksperta:**
Jerzy Pomianowski,**
Instytut Transportu Samochodowego
Samochody o napędzie hybrydowym to obecnie ten kierunek, w którym podąża większość producentów motoryzacyjnych, by stworzyć jak najbardziej ekologiczne pojazdy. Największym rynkiem niemal od początku ich istnienia są Stany Zjednoczone. Pierwszym tego typu modelem, jaki trafił do sprzedaży w USA, była Honda Insight. Miało to miejsce pod koniec lat 90. XX wieku. Obecnie niemal każdy liczący się producent posiada w swojej ofercie model hybrydowy, a co za tym idzie, znacząco wzrosła liczba oferowanych samochodów z takim napędem. Ich minusem jest ciągle cena, najczęściej wyższa od aut z klasycznym silnikiem. W Polsce dla posiadaczy hybryd jak dotąd, nie ma żadnych ulg, preferencji, a więc tego typu pojazdy słabo się sprzedają.
Zobacz także:
**
**
Nadjeżdżają hybrydyPrecz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?