Dwa największe europejskie kluby motorowe, austriacki ÖAMTC (Österreichische Automobil- Motorrad- und Touring Club) oraz niemiecki ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), opublikowały test opon letnich do aut małych, miejskich i kompaktowych. Tym raz sprawdzono, jak zachowuje się 14 modeli opon letnich w rozmiarze 175/65 R14 z indeksem nośności „82” (475 kg), oraz z indeksem maksymalnej prędkości „T” (do 190 km/h).
Test 16 opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 91 V publikujemy**
tutaj.**
Wybór opon
Do tegorocznego testu letniego ogumienia wybrano popularny wśród małych aut rozmiar 175/65 R14. W ogumienie o tej wielkości wyposażone są m.in.: Fiat Panda, Peugeot 206, Renault Thalia, Skoda Citigo, Toyota Yaris czy Ford Fiesta.
zobacz także:
**[b]
Prawo jazdy. Zmiany w nagrywaniu egzaminów**[/b]
**[b]
Jak jeździć samochodem z turbosprężarką?**[/b]
**[b]
Smog. Nowa opłata dla kierowców**[/b]
[b][/b]
W testach użyto następujących modeli opon letnich:
Apollo Amazer 4G Eco
Continental ContiPremium Contact 5
Dunlop Street Response 2
Falken Sincera SN832 Ecorun
Firestone Multihawk 2
Fulda EcoControl
Goodyear EfficientGrip Compact
Kleber Dynaxer HP3
Maxxis Mecotra 3
Pirelli Cinturato P1 Verde
Pneumant Summer ST2
Sava Perfecta
Semperit Comfort-Life 2
Vredestein T-trac 2
Pięć kategorii oceny
Opony oceniano w pięciu kategoriach: jazdy po suchej i mokrej nawierzchni, poziom emitowanego przez nie hałasu, opory toczenia opony, a także pod kątem ich odporności na zużycie. Z wyłączeniem pomiarów zużycia, wszystkie próby przeprowadzano na zamkniętym torze testowym.
W przypadku właściwości jezdnych na suchym asfalcie, zwracano uwagę m.in. na: ogólne zachowanie opony w trakcie jazdy na wprost, reakcje na ruch kierownicą, bezpieczeństwo przy prowadzeniu w łuku i przy zmianie toru jazdy. Istotne były też wyniki hamowania z użyciem ABS z prędkości od 100 km/h do zera.
Jeśli chodzi o zachowanie opon na mokrej nawierzchni, to przede wszystkim sprawdzano: jazdę po okręgu z najwyższą możliwą prędkością (mierzono czasy przejazdów, a ponadto kierowca testowy oceniał subiektywnie, jak samochód z danym kompletem opon zachowuje się na jezdni pokrytej warstwą wody – w tym czy ma tendencje do podsterowności lub nadsterowności), najszybszy możliwy przejazd (w granicach bezpieczeństwa) mokrego, krętego toru o długości blisko 2 kilometrów. Oceniano także hamowanie z prędkości 80 km/h lub 100 km/h do zera na nawierzchni asfaltowej i betonowej (z włączonym systemem ABS), oraz aquaplaning wzdłużny (prędkość, przy jakiej na warstwie wody uślizg przednich kół przekracza 15 proc. – wartość wynikająca z różnicy między prędkością rzeczywistą samochodu a tą, jaką powinien on mieć w związku z prędkością obrotową kół) i aquaplaning poprzeczny (przyspieszenie boczne powstające podczas wzrostu prędkości w zakręcie z 60 km/h do 100 km/h co 5 km/h podczas pokonywania okręgu o średnicy 200 m z 20-metrowym odcinkiem pokrytym 7-milimetrową warstwą wody; pod uwagę brane jest też zachowanie samochodu, gdy zacznie on wpadać w poślizg po przekroczeniu przyspieszenia granicznego dla danej opony). Hamowania przeprowadzano z użyciem specjalnej szyny, zapobiegającej ewentualnemu odchylaniu się testowanego pojazdu z toru jazdy na wprost. Umożliwia to bardzo wysoką powtarzalność dokonywanych pomiarów.
W próbach hałasu, głośność toczenia ogumienia badano za pomocą ustawionych obok drogi mikrofonów pomiarowych. Auto rozpędzano do prędkości 80 km/na godzinę, a następnie wyłączano silnik i tak mijało stanowisko pomiarowe. Testy wpływu opony na spalanie polegały na trzykrotnym pokonywaniu 2-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 100 km/h i mierzeniu ilości zużytego paliwa.
[page_break]
Pomiary zużycia ogumienia prowadzono podczas jazd w konwojach 4 identycznych pojazdów na dystansie 15 tys. km (40 proc. dystansu pokonywano po autostradach z prędkością do 150 km/h). Co 2,5 tys. km opony trafiały na stanowisko badawcze, gdzie mierzono głębokość bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony. Dodatkowo testy odporności na zużycie przeprowadzono w laboratoriach firmy Bridgestone. Testy wysokiej prędkości przeprowadzono w instytucie badań materiałowych w Darmstadt.
Wyniki testów
Znane marki znalazły się na dalekich miejscach, co jednak jest pewnym zaskoczeniem. Na miano największego rozczarowania zaliczyć można wyniki opony Continental ContiPremiumContact 5, która wprawdzie najlepiej spośród wszystkich testowanych opon poradziła sobie na mokrej nawierzchni, jest bardzo dobra na suchej i charakteryzuje się niskimi oporami toczenia, to jednak – wg oceny ekspertów z ÖAMTC oraz ADAC – cieniem na jej ostateczną ocenę kładzie się bardzo wysoka podatność tej opony na zużycie. Przez co z murowanego podium spadła dopiero na 9. miejsce. Co ciekawe, najlepszą opona na suchej nawierzchni okazał się Maxxis Mecotra 3, a najgorszą na mokrej – Sava Perfecta. Opony znanych marek mają generalnie spore problemy z zachowaniem się na mokrej nawierzchni. Warto także zauważyć, że analiza tzw. etykiet efektywności opony (więcej na temat etykiet opon samochodowych można przeczytać**
tu**
pokazuje, iż opony użyte w tym zestawieniu charakteryzują się dużymi oporami toczenia, przez co będą miały wpływ na większe zużycie paliwa.
Kto jest zwycięzcą dowiesz się odwiedzając naszą galerię. Wystarczy kliknąć
tutaj.Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?