25 lat Skody Favorit

(ip)
Skoda Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze.

Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. Samochód zrywał ze

Fot: Skoda
Fot: Skoda

stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował najwyższy poziom pod względem ergonomii. Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla. Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu.

O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln CZK. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.   

Fot: Skoda
Fot: Skoda

Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Svet motoru. Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mladá Boleslav. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty