425 zł do odzyskania?!

Agnieszka Theron
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Możliwe, że właściciele sprowadzonych do Polski samochodów odzyskają pobraną bezprawnie część opłaty za kartę pojazdu. Sprawą opłaty zajmie się Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.

 

Do Trybunału wpłynął wniosek Sądu Rejonowego w Jaworznie o wydanie orzeczenia dotyczącego zgodności rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu z art. 90 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Do 15 kwietnia 2006 r. osoby lub firmy, które kupiły nowy samochód w Polsce, płaciły za kartę pojazdu 75 zł, a sprowadzając auto nowe lub używane z zagranicy - 500 zł. Po 15 kwietnia opłaty zrównano do 75 zł.

 

Było to efektem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który w styczniu 2006 r. orzekł, że opłata w wysokości 500 zł jest niezgodna z polskim prawem.

 

Ze względu na niewspółmierność do rzeczywistych kosztów druku i dystrybucji kart pojazdów stanowiła ona bowiem rodzaj daniny publicznej i jako taka mogła być nałożona wyłącznie w drodze ustawy nie zaś przez rozporządzenie.

 

Ponieważ jednak co do zasady wyroki Trybunału Konstytucyjnego nie działają wstecz, niemożliwe okazało się odzyskanie bezprawnie pobranych 425 zł.

 

Teraz Sąd Rejonowy w Jaworznie chce ustalić, czy ustanowienie opłaty na poziomie 500 zł, nie było sprzeczne z unijną zasadą niedyskryminacji podatkowej.

 

Jeśli Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich podzieli wątpliwości polskiego sądu, może nakazać zwrot pieniędzy. Może też - podobnie jak w przypadku akcyzy na sprowadzane samochody - stwierdzić, że nie ma podstaw ograniczenia skutku wyroku w czasie.

 

Będzie to oznaczać, że polskie przepisy były sprzeczne z prawem wspólnotowym od chwili wstąpienia Polski do Unii. Tym samym wszyscy, którzy od 1 maja 2004 r. do 15 kwietnia 2006 r. sprowadzili samochód używany i zapłacili 500 zł za kartę pojazdu będą mieli podstawę domagania się zwrotu 425 zł.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Karta pojazdu zaczęła obowiązywać od 1 lipca 1999 r. Musi ją mieć każdy samochód po raz pierwszy zarejestrowany po tym dniu w Polsce. W przypadku auta nowego o wystawienie karty zabiega importer i otrzymujemy ją w dniu zakupu pojazdu.

 

Jeśli kupujemy używany samochód, rejestrowany na terenie Polski po 1 lipca 1999 r., sprzedający musi przekazać nam kartę. Jeżeli sprowadzamy auto z zagranicy, czyli nie było ono jeszcze rejestrowane w Polsce, to o wydanie karty występujemy sami do wydziału komunikacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie