Wrocław: Remont Purkyniego to początek strefy 30 km/h w ścisłym centrum

Jerzy Wójcik
fot. Tomasz Hołod
fot. Tomasz Hołod
W sobotę rozpoczął się remont ulicy Purkyniego. Zapewne niewielu jest kierowców, którzy podważą sens tej inwestycji, bo stan nawierzchni (jeśli w ogóle można tam mówić o nawierzchni) był fatalny. Stary, nierówny bruk i fragmenty zniszczonego asfaltu zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. I tu zaskoczenie. Po remoncie, na nowiutkiej nawierzchni dozwolona prędkość maksymalna zostanie zmniejszona niemal dwukrotnie. Zamiast dotychczasowych 50 km/h (po wybojach), pojedziemy co najwyżej 30 km/h - po równym jak stół asfalcie. Politykę wprowadzania bezpiecznej strefy 30 km/h magistrat zapowiadał już wcześniej. Okazuje się, że Purkyniego jest w tym względzie modelowym remontem.

Modelowy nie tylko dlatego, że zostanie tu wprowadzona strefa uspokojonego ruchu z ograniczeniem do 30km/h. Remont tej

fot. Tomasz Hołod
fot. Tomasz Hołod

ulicy realizuje także kolejne założenia wrocławskiego magistratu, które nie wszystkim kierowcom przypadną do gustu.

Mowa o likwidacji większości dotychczasowych miejsc parkingowych wzdłuż i w pobliżu ulicy. Te darmowe miejsca zastąpią zatoki postojowe - już po remoncie płatne. Pojawi się także droga rowerowa biegnąca wzdłuż remontowanego odcinka.

Jak urzędnicy zamierzają spowodować by kierowcy przestrzegali nowego ograniczenia prędkości na wyremontowanej nawierzchni? - Bezpieczeństwo mają poprawić podniesione w stosunku do jezdni - przejścia dla pieszych - tłumaczy Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która nadzoruje prace. - Ulica zmieni charakter. Będzie służyła nie tylko kierowcom, ale także pieszym i rowerzystom - dodaje Marek Szempliński.

Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że likwidacja części miejsc parkingowych oraz wprowadzenie płatnego, zamiast darmowego - jak dotychczas postoju nie będzie dużą uciążliwością. Szczególnie, gdy zakończy się budowa parkingów wielopoziomowych: pod placem Nowy Targ i obok Narodowego Forum Muzyki.

Strefa uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h nie jest we Wrocławiu niczym nowym. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ma zewidencjonowanych ponad 100 takich stref - jednak do tej pory wyznaczanych głównie (z niewielkimi wyjątkami) poza ścisłym centrum miasta. Widać to dobrze na mapie ZDiUM-u:

Widać na niej także bardzo dobrze, że centrum było do tej pory oszczędzane jeśli chodzi o ograniczenia. Jednak wkrótce ma się to zmienić. Bardzo mocno popierają to rozwiązanie wrocławscy rowerzyści, którzy boją się o swoje bezpieczeństwo na ulicach. W ciągu pięciu lat we Wrocławiu doszło do 1200 kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów, z których siedmiu zginęło, a 70 zostało ciężko rannych - donosi przygotowany przez nich raport. Sytuację cyklistów ma poprawić właśnie strefa 30 km/h.

Przypomnijmy, że od soboty 15 czerwca Purkyniego wyłączona jest z ruchu na odcinku od ul. Bernardyńskiej do Muzeum Narodowego. Zapewniony pozostał przejazd do Bernardyńskiej. Dojazd do ASP, hotelu i Panoramy Racławickiej ulicą Frycza Modrzewskiego, która będzie dwukierunkowa, w związku z czym ograniczone zostanie na niej parkowanie.

źródło: Gazeta Wrocławska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty