Wrocław jak Amsterdam. Na Nadodrzu szykuje się rewolucja

Przemysław Wronecki
źródło: Gazeta Wrocławska
źródło: Gazeta Wrocławska
Bramy wjazdowe zmuszające do zwolnienia kierowców wjeżdżając do strefy uspokojonego ruchu, wyniesione do góry skrzyżowania, jednokierunkowe ulice czy antyzatoki - to rozwiązania rodem z Amsterdamu. Być może w przyszłym roku pomogą w uspokojeniu ruchu na wrocławskim Nadodrzu.

Jest już gotowa koncepcja uspokojenia ruchu na Nadodrzu. Chodzi dokładnie o teren ograniczony ulicami: Trzebnicką, Henryka

źródło: Gazeta Wrocławska
źródło: Gazeta Wrocławska

Probusa, Jedności Narodowej, Jana Kilińskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Ołbińską oraz św. Wincentego. Teraz trwają konsultacje społeczne. Mają się one zakończyć w styczniu 2014.

Projekt zakłada wprowadzenie na tym obszarze strefy uspokojonego ruchu, czyli m.in. ograniczenie do 30 km/h i zasady prawej ręki. O tym, że kierowcy wjadą do strefy informować ich będą nie tylko znaki, ale specjalne zwężenia nazywane bramami. Zaprojektowano je tak, by na szerokość zmieściło się tylko jedno auto. Zdaniem projektantów, zmotoryzowanych zmusi to do zwolnienia. Dodatkowo każde skrzyżowanie będzie na podwyższeniu, co ma zmuszać kierowców do uważniejszej jazdy. Takie rozwiązanie zastosowano już na Bolesława Krzywoustego, na wysokości Zielnej.

Na większości ulic zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, z możliwością jazdy pod prąd dla rowerów. Dwa kierunki zostaną zachowane tylko na ul. Roosevelta i Jedności Narodowej 89-75. Ul. Ołbińska od strony Słowiańskiej będzie ślepa dla aut. Tylko rowerem dojedziemy do krzyżówki z św. Wincentego i Słowiańskiej w kierunku Niemcewicza.

Zamknięty dla ruchu zostanie również fragment Jedności Narodowej od Poniatowskiego do Roosevelta. Podobny los czeka fragment Ołbińskiej (obecnie jednokierunkowy), przy skrzyżowaniu Jedności Narodowej i Henryka Pobożnego. Zlikwidowany zostanie również łącznik między Ołbińską i Krętą. Łuk na ul. Kilińskiego zostanie zwężony i spłaszczony, tak by nie mogły tu parkować samochody.

Pomyślano również o pasażerach MPK. Przy przystankach na wysokości skweru Pionierów Wrocławskich powstanie antyzatoka. Takie rozwiązanie we Wrocławiu zastosowano na razie na ul. Glinianej. Na wysokości przystanku chodnik przedłużona na szerokość jezdni. Dochodzi on do torowiska, tak by pasażerowie mogli bezpiecznie wsiąść i wysiąść. Bez obawy, że ktoś ich potrąci.  

Pierwsze konsultacje na temat projektu uspokojenia ruchu na Nadodrzu już się odbyły. Jak przekonuje przewodniczący rady osiedla Nadodrze Jerzy Sznerch, pomysł podoba się mieszkańcom. – Od razu pojawiły się głosy, że urzędnicy mogli by coś pomyśleć, jak uspokoić ruch na ul. Słowiańskiej, bo kierowcy strasznie tam pędzą – mówi przewodniczący.
Dodaje, że przez zrobienie jednokierunkowych ulic zwiększy się też ilość miejsc parkingowych.  – To poważny problem na Nadodrzu. Bo od momentu, gdy ruszyła rewitalizacja podwórek z osiedla zniknęło około 30 procent miejsc parkingowych – przekonuje.

Gdy skończą się konsultacje z mieszkańcami, proponowane rozwiązania pod lupę wezmą urzędnicy. Jest szansa by zmiany weszły w życie w pierwszej połowie przyszłego roku.

źródło: Gazeta Wrocławska

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty