Ubezpieczenie OC. UFG skuteczniej wykrywa braki polisy.

Stanisław Rochowicz
Jak informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny już 75% wykrywanych przypadków braku polisy OC odbywa się poprzez ustalenia własne UFG, bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta. Pozostałe przypadki ujawniane są dzięki kontroli policji lub innych organów do tego upoważnionych.Fot. Archiwum
Jak informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny już 75% wykrywanych przypadków braku polisy OC odbywa się poprzez ustalenia własne UFG, bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta. Pozostałe przypadki ujawniane są dzięki kontroli policji lub innych organów do tego upoważnionych.Fot. Archiwum
Jak informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny już 75% wykrywanych przypadków braku polisy OC odbywa się poprzez ustalenia własne UFG, bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta. Pozostałe przypadki ujawniane są dzięki kontroli policji lub innych organów do tego upoważnionych.

Od początku stycznia do końca września UFG wystawił już ponad 68 tysięcy wezwań o zapłacenie kary za brak polisy OC, czyli o 10 procent więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W Polsce kara ta jest stosunkowo wysoka, nie ma jednak dodatkowych sankcji dla właścicieli nieubezpieczonego pojazdu, które obowiązują w innych krajach Europy. - Z podsumowania pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku wynika, że dzięki metodom własnym wykrywania nieubezpieczonych m.in. w ogólnopolskiej bazie polis - zidentyfikowaliśmy łącznie ponad 50,7 tys. właścicieli aut bez OC czyli o 20 procent więcej niż w analogicznym okresie minionego roku  - wyjaśnia Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.  Tym samym 75 procent wykrywanych przypadków braku ubezpieczenia odbywa się, już nie poprzez kontrolę drogową policji czy innych zewnętrznych organów kontrolnych - lecz, poprzez ustalenia własne UFG. Fundusz rozwija własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych -  przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające zamknięte i otwarte przerwy w ochronie ubezpieczeniowej, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.
Kara za brak polisy OC od nowego roku wzrośnie proporcjonalnie do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli o siedem procent. I tak maksymalna stawka dla samochodu osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia, co oznacza, że w 2019 roku właściciele aut osobowych przy braku OC muszą liczyć się z karą w wysokości – 4500 złotych. Przy czym jeżeli przerwa w ciągłości ubezpieczenia wynosi tylko kilka dni sankcja jest niższa: jeżeli nie przekracza 3 dni, wynosi - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. pełnej stawki. Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla nieubezpieczonych. Kolejnym - znacznie bardziej dotkliwym - jest zwrot odszkodowania za wypadek spowodowany pojazdem bez polisy OC, które może przekroczyć nawet kilka milionów złotych.
Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80 - 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent wszystkich pojazdów mogących brać udział w ruchu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty