Stonka kopalniana

Michał Kij
Fot. M. Kij: Koło zapasowe zamocowane jak w Jeepie. Tylko ciut większe...
Fot. M. Kij: Koło zapasowe zamocowane jak w Jeepie. Tylko ciut większe...
Występuje w kopalniach odkrywkowych i tam, gdzie toczą się prace ziemne. Sprzyja jej brak asfaltowych dróg i skrajne temperatury.

Występuje w kopalniach odkrywkowych i wszędzie tam, gdzie toczą się prace ziemne zakrojone na szeroką skalę. Można ją spotkać w lasach i wysokich górach. Sprzyja jej brak asfaltowych dróg i skrajne temperatury.

 

Skwar, szlaki wytyczone śladami kół i drobny wszędobylski kurz, który wciska się dosłownie wszędzie. Sahara? Nie, kopalnia w Koninie w pogodny, letni dzień. Podobnie wyglądają inne, a im odkrywka większa, tym więcej wrażeń. Przybyszowi z zewnątrz wydaje się, że wylądował na innej planecie, a pracującym tu, że zmiana nigdy się nie skończy...

Fot. M. Kij: KrAZ 63221- Terminator wśród autobusów
Fot. M. Kij: KrAZ 63221- Terminator wśród autobusów

 

Są miejsca, gdzie praca ciężka i dojazd do niej nielekki. Wiedzą o tym drwale, budowniczowie mostów i zapór, wydobywcy z pól naftowych. Przy zwałach błota,

Fot. M. Kij: Koło zapasowe zamocowane jak w Jeepie. Tylko ciut większe...
Fot. M. Kij: Koło zapasowe zamocowane jak w Jeepie. Tylko ciut większe...

piaszczystych hałdach czy kopnym śniegu, zabawnie brzmią narzekania "białych kołnierzyków" na wysokie krawężniki czy zapadnięte studzienki. W ekstremalnych warunkach sprawdzają się zahartowane pojazdy i nawet autobusy muszą włożyć "trapery".

 

Tu nie ma miejsca na wygodne, niskie wejście, komfortowe fotele czy wielkie okna do podziwiania widoków. Za to dobrze widziana jest

Fot. M. Kij: Dwie osie KrAZa 5133 bywają sprawniejsze w terenie, ale uniosą mniej pasażerów.
Fot. M. Kij: Dwie osie KrAZa 5133 bywają sprawniejsze w terenie, ale uniosą mniej pasażerów.

klimatyzacja albo ogrzewanie niezależne od silnika. Terenowy autobus to najczęściej po prostu mocna ciężarówka z osobową budą zamiast skrzyni ładunkowej. Na pozór typowa "stonka", siermiężny, peerelowski "autobus socjalny". Czy aby na pewno?

Fot. M. Kij: Tablica rozdzielcza to po prostu zestaw wskaźników bez zbędnych upiększeń
Fot. M. Kij: Tablica rozdzielcza to po prostu zestaw wskaźników bez zbędnych upiększeń

 

Różnica tkwi w podwoziu. Autobusy w opisanej postaci są codziennością na Wschodzie, w okręgach żyjących z eksploatacji złóż. Bazują na ciężarówkach, których zdolności terenowe wprawiłyby w zakłopotanie kozicę, łosia i parę innych parzystokopytnych. W krajach WNP używane są głównie ZIŁy,

Fot. M. Kij: Przedział pasażerki. Uchwyty pod sufitem mogłyby posłużyć stojącym, ale zważywszy na drogi, którymi porusza się KrAZ znacznie rozsądniej
Fot. M. Kij: Przedział pasażerki. Uchwyty pod sufitem mogłyby posłużyć stojącym, ale zważywszy na drogi, którymi porusza się KrAZ znacznie rozsądniej jest jednak usiąść

Urale albo KamAZy 4x4 lub 6x6. Na Ukrainie rywalizuje z nimi KrAZ.

 

Współczesne ciężarówki z fabryki w Kremienczugu wywodzą się z modeli 250 i 260 z końca lat siedemdziesiątych. Wiek im służy, jak u doświadczonych traperów. Ze sprawdzoną

Fot. M. Kij: Łączność między kierowcą, a pasażerami zapewnia interkom.
Fot. M. Kij: Łączność między kierowcą, a pasażerami zapewnia interkom.

konstrukcją współgrają mało wyrafinowane, ale odporne na złe paliwo wysokoprężne, widlaste "ósemki" JaMZ z Jarosławia, o pojemności 15 l i mocy 300 lub 330 KM spełniające normę Euro 2. Balonowe ogumienie, reduktor, blokady przedniego i tylnego mostu napędowego oraz blokada międzyosiowa są gwarantem punktualnego przybycia na stanowisko pracy nawet po ulewnych deszczach. Trzyosiowy model 63221 z napędem 6x6 pokonuje brody o głębokości

Fot. M. Kij: W Polsce terenowe autobusy pracują głównie w kopalniach i w lesie. Bazą dla nich są Stary 266.
Fot. M. Kij: W Polsce terenowe autobusy pracują głównie w kopalniach i w lesie. Bazą dla nich są Stary 266.

do 1,2 m i podjeżdża pod wzniesienia o nachyleniu 58 proc. Spoza płaskiej, najeżonej kontrolkami i zegarami tablicy rozdzielczej widać potężną pokrywę silnika, przydającą kierowcy pewności siebie. Z częścią pasażerską łączy go interkom. Z tyłu, na fotelach mieści się około 30 osób, liczba miejsc zależy od standardu wykończenia. Ściany pokrywają płyty pilśniowe, a

Fot. PPHU Osiny: Osinobus na Starze 244 wyposażonym w napęd 4x4 to rzadkość. Znacznie więcej zbudowano wersji szosowych, głównie na Starach 28 i 29.
Fot. PPHU Osiny: Osinobus na Starze 244 wyposażonym w napęd 4x4 to rzadkość. Znacznie więcej zbudowano wersji szosowych, głównie na Starach 28 i 29.

podłogę łatwa do umycia guma. Są dwa wejścia, z boku i z tyłu, a niektóre okna pełnią funkcję wyjść bezpieczeństwa. Model 5133 z napędem 4x4 i silnikiem 330 KM zabiera kilka osób mniej, ale jest nieco żwawszy. Producent optymistycznie określa jego zużycie paliwa na 30 l/100 km.

 

Polskie przedsiębiorstwa wciąż polegają na "Osinobusach" Star 266 budowanych od lat w przedsiębiorstwie "Osiny". Równie łatwo pokonują teren, a w naszych warunkach są tańsze w utrzymaniu. Rzadkością są autobusy na bazie Starów 244. Oba modele odchodzą w przeszłość, jak osobowe wersje Starów 25, 28 i 29 przed nimi. Ani Urale, ani KrAZy chyba ich nie zastąpią, choć te pierwsze kosztują w Rosji nie więcej niż 140 tys. złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty