Samochód używany. Jeździmy coraz starszymi autami?

Mariusz Michalak
Fot. Marcin Oliva Soto
Fot. Marcin Oliva Soto
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów wynika, że w Polsce jest zarejestrowanych 23,4 mln aut osobowych. Jaki jest wiek aut i jak postrzegają go Polacy?

Ponad 8 na 10 Polaków w wieku od 25 do 55 lat jest posiadaczem przynajmniej jednego samochodu. Takie wnioski płyną z badania badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. przez GfK na zlecenie Beesafe.

Właścicielami pojazdów nieco częściej są osoby w wieku 35-44 lata (84% z nich zadeklarowało, że posiada auto) niż osoby z grupy 25-34 lata (78%) oraz te należące do najstarszej badanej grupy, czyli 45-55 (79%).

Jaki jest średni wiek auta? Wyniki badania

Trzy czwarte badanych zadeklarowało, że ich samochód ma nie więcej niż 15 lat. Starszymi, mającymi od 16 do 20, a nawet więcej lat, najczęściej jeżdżą osoby między 45. a 55. rokiem życia (zadeklarowało to 44% respondentów z tej grupy wiekowej).

Czy Polacy uważają, że jeżdżą starymi samochodami?

Największa grupa respondentów (blisko 40%) za stary uznaje pojazd 14-letni lub starszy. 35% mężczyzn za wiekowy uznała pojazd do 10 lat, a 4% jako taki wskazało już 4-5-letnie. Blisko 65% badanych kobiet odpowiedziało, że auto „stare” ma powyżej 11 lat.

Jakie auta importują Polacy?

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w marcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 90 717 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 73,6% na przestrzeni roku. Na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa oczywiście niska baza sprzed roku, spowodowana wybuchem pandemii. Niemniej jednak, sam wynik bliski pułapowi 100 tysięcy sztuk to jeden sześciu największych rezultatów miesięcznych w skali ostatnich 13 lat. 

Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 534 sztuki i jest o 5,3% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy.

Od stycznia znowu obowiązują przepisy, nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia, więc samochody - teoretycznie - szybciej pojawiają się w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Do końca 2020 roku - w związku z sytuacją epidemiologiczną - obowiązywał wydłużony czas zgłoszenia auta do 180 dni.

Średni wiek importowanego auta według SAMAR-u

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi 12 lat, a w samym marcu - o 2 miesiące mniej. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 1 miesiąc. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w marcowym imporcie aut osobowych* stanowią 41,7%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,2%, najniższego od maja 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.

Tylko w dwóch województwach liczba sprowadzonych od początku roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym - w warmińsko-mazurskim (6 845 szt., -3,3%) oraz świętokrzyskim (8 295 szt., -0,2%). Najwięcej aut tradycyjnie zarejestrowano w woj. wielkopolskim (30 447 szt.), które wykazało jednocześnie największy w skali kraju procentowy wzrost importu w ciągu roku +8,9%).

Najczęściej importowane marki i modele aut w marcu 2021 roku

Ranking TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 133 044 szt. (+8,8%)
2. Francja – 23 929 szt. (+8,2%)
3. Belgia – 14 577 szt. (-3,6%)
4. Holandia – 9 569 szt. (+4,9%)
5. Włochy – 7 705 szt. (-4,1%)
6. Stany Zjednoczone – 7 617 szt. (+3,1%)
7. Szwajcaria – 6 078 szt. (+6,5%)
8. Austria – 5 706 szt. (+6,0%)
9. Dania – 4 823 szt. (-13,1%)
10. Szwecja – 4 423 szt. (-8,0%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. Uwagę zwracają większe od średniej wzrosty importu z dwóch największych źródeł -  z Niemiec (+8,8%) oraz z Francji (+8,0%).

Ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

1. Volkswagen – 23 593 szt.
2. Opel – 22 828 szt.
3. Ford – 20 958 szt.
4. Audi – 17 984 szt.
5. Renault – 14 934 szt.
6. BMW – 12 849 szt.
7. Peugeot – 11 777 szt.
8. Citroen – 10 779 szt.
9. Mercedes – 10 212 szt.
10. Fiat – 7 901 szt.
11. Toyota – 7 417 szt.
12. Hyundai – 7 326 szt.
13. Nissan – 6 284 szt.
14. SEAT – 5 822 szt.
15. Volvo – 5 671 szt.
16. Kia – 5 587 szt.
17. Skoda – 5 361 szt.
18. Honda – 4 430 szt.
19. Mazda – 4 040 szt.
20. Suzuki – 3 247 szt.

Ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,2% tegorocznego importu:

1. Audi A4 – 6 796 szt.
2. Opel Astra – 6 339 szt.
3. VW Golf – 5 856 szt.
4. BMW 3 – 4 792 szt.
5. Audi A3 – 4 092 szt.
6. Opel Corsa – 3 760 szt.
7. Ford Focus – 3 726 szt.
8. VW Passat – 3 568 szt.
9. Ford Fiesta – 3 336 szt.
10. Audi A6 – 3 199 szt.
11. Ford Mondeo – 3 177 szt.
12. VW Polo – 2 997 szt.
13. BMW 5 – 2 853 szt.
14. Nissan Qashqai – 2 696 szt.
15. Opel Meriva – 2 636 szt.
16. Renault Clio – 2 335 szt.
17. Opel Insignia – 2 255 szt.
18. Renault Megane – 2 236 szt.
19. Renault Scenic – 2 139 szt.
20. Ford -Max – 2 106 szt.

* dane dotyczą samochodów osobowych z pominięciem minibusów zbudowanych na bazie aut użytkowych, np.: Volkswagen Transporter, Renault Trafic czy Mercedes Sprinter.

Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty