Przepisy dla kierowców. Które zmiany nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa? Plebiscyt

Redakcja
Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika. Jeśli nie przekroczy tego wzrostu, będzie musiało jeździć w foteliku aż do osiągnięcia pełnoletności / Fot. Archiwum
Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika. Jeśli nie przekroczy tego wzrostu, będzie musiało jeździć w foteliku aż do osiągnięcia pełnoletności / Fot. Archiwum
W maju 2015 roku wprowadzono szereg zmian w przepisach dla kierowców. Które ze zmian nie mają Waszym zdaniem wpływu na poprawę bezpieczeństwa? Zapraszamy do udziału w plebiscycie.
Każdy z uczestników w ruchu drogowym po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h straci prawo jazdy na okres trzech
Każdy z uczestników w ruchu drogowym po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h straci prawo jazdy na okres trzech miesięcy / Fot. Archiwum

Kierowców czekała niemała rewolucja. Wejście w życie w maju nowych przepisów to przede wszystkim surowsze kary dla przekraczających prędkość oraz wsiadających za kierownicę po spożyciu alkoholu. Wiele z regulacji wzbudza kontrowersje. Które okazały się najmniej trafione i nie mają Waszym zdaniem realnego wpływu na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach? Zachęcamy do głosowania, a poniżej przedstawiamy listę zmian. Pleiscyt potrwa do 10 września 2015 roku. Aby zagłosować wystarczy kliknąć w **

link.

**

Zatrzymywanie praw jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h

Każdy z uczestników w ruchu drogowym po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h straci prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Zostanie ono odebrane bezpośrednio przez kontrolującego policjanta na drodze. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3 miesięczny okres będzie przedłużony do 6 miesięcy. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Po cofnięciu uprawnień kierowca będzie musiał ponownie zdać egzamin.

**[b]

Kliknij, aby zagłosować w plebiscycie!

**[/b]

Zaostrzenie kar dla kierowców pod wpływem alkoholu lub środków odurzających

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Surowe kary czekają kierowców pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Dzięki nowym przepisom, wobec pijanych kierowców, oprócz kary więzienia i nawet dożywotniego orzeczenia zatrzymania prawa jazdy, sądy będą mogły orzekać obowiązek zapłaty 5 tysięcy złotych nawiązki na fundusz pomocy pokrzywdzonym (dla recydywistów - 10 tys. zł) lub 10 tysięcy złotych na rzecz pokrzywdzonego.

W autach osób skazanych za jazdę po pijanemu, gdy będą się starać o przywrócenie prawa jazdy, przepisy wprowadzają obowiązek montażu blokad alkoholowych. Urządzenie zdefiniowano w przepisach jako uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego w przypadku, gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm sześc.

**[b]

Kliknij, aby zagłosować w plebiscycie!

**[/b]

Kierowanie bez uprawnień

Dotychczas kierowanie pojazdem pomimo nieposiadania stosownych uprawnień stanowiło wykroczenie (określone w art. 94 § 1 kodeksu wykroczeń), za które przewidziana jest jedynie kara grzywny, z wyłączeniem sytuacji, gdy osoba kierowała pojazdem w czasie obowiązywania orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów, który to czyn stanowi przestępstwo określone w art. 244 kodeksu karnego. Począwszy od 18 maja art. 94 § 1 kw będzie miał zastosowanie jedynie wobec osób kierujących pojazdem, na który nigdy wcześniej nie miały stosownych uprawnień. W takim przypadku, obok kary grzywny, możliwe będzie także orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdów, o czym ostatecznie zdecyduje sąd.

Osoby, które pod rządami nowych przepisów, dopuszczą się kierowania pojazdem, dla którego stosowne uprawnienie zostało im wcześniej cofnięte w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwego starostę, wyczerpią znamiona przestępstwa (określonego w nowym art. 180a kk), za który to czyn przewidziano karę grzywny, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Niezależnie od rodzaju zastosowanej kary, sąd będzie mógł także orzec środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.

Surowe kary czekają kierowców pod wpływem alkoholu lub środków odurzających / Fot. Archiwum
Surowe kary czekają kierowców pod wpływem alkoholu lub środków odurzających / Fot. Archiwum

**[b]

Kliknij, aby zagłosować w plebiscycie!

**[/b]

Nadmierna liczba pasażerów

Prawo jazdy na 3 miesiące zatrzyma na miejscu policjant kierowcy, który będzie przewozić co najmniej o dwie osoby więcej niż pozwala na to wpis w dowodzie rejestracyjnym lub wynika to z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji. Wyjątkiem ma być tylko pojazd komunikacji miejskiej. W takich przypadkach decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy na 3 miesiące wyda starosta.

**[b]

Kliknij, aby zagłosować w plebiscycie!

**[/b]

150 cm bez fotelika

Obowiązek przewożenia dziecka w foteliku zależy tylko i wyłącznie od jego wzrostu. Dotychczas

Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika. Jeśli nie przekroczy tego wzrostu, będzie musiało jeździć w
Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika. Jeśli nie przekroczy tego wzrostu, będzie musiało jeździć w foteliku aż do osiągnięcia pełnoletności / Fot. Archiwum

obowiązywała granica wieku 12 lat, albo wzrostu 150 cm. Przyjęto, że dziecko, które przekroczy granicę 150 cm, będzie mogło jeździć bez fotelika. Jeśli nie przekroczy tego wzrostu, będzie musiało jeździć w foteliku aż do osiągnięcia pełnoletności. Ze wzrostem dziecka związane są jeszcze dwa zapisy. Przepisy zabraniają przewożenia dzieci o wzroście poniżej 150 cm na przednim fotelu bez fotelika bezpieczeństwa. Dopuszczają za to możliwość przewożenia na tylnym siedzeniu bez fotelika dzieci, które mierzą minimum 135 cm. Warunkiem jest zapięcie dziecku pasów.

Jako generalną zasadę przyjęto zakaz przewożenia dzieci do lat 3 pojazdami, które nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Wyjątkiem od tej reguły jest przewożenie dzieci taksówką. Istnieje także możliwość przewożenia trzeciego dziecka na tylnej kanapie w środkowym miejscu, w autach nie przystosowanych do montażu trzeciego fotelika. Warunkiem jest wiek powyżej 3 lat i zapięcie pasami bezpieczeństwa, a pozostała dwójka dzieci musi jednak znajdować się w fotelikach bezpieczeństwa. Przypominjmy, że za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych.

**

Kliknij, aby zagłosować w plebiscycie!

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty