Prywatne firmy wyłożą kasę na drogi

Igor Ryciak, Krzysztof Kowalczyk

Do końca lutego ma być gotowy projekt ustawy koncesyjnej - zapowiedział wczoraj Andrzej Panasiuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Według jej założeń prywatne firmy będą współfinansować budowę dróg. I to nie tylko głównych, ekspresowych czy autostrad, lecz także lokalnych: wojewódzkich, powiatowych, a nawet gminnych.

 

Samorządy, podobnie jak dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zamiast same inwestować w drogi, będą udzielać prywatnym firmom koncesji na budowę, a następnie na utrzymanie drogi (sprzątanie, odśnieżanie, bieżące remonty). Potem właściciel drogi (samorząd) będzie płacił koncesjonariuszowi comiesięczną lub coroczną opłatę.

 

- Po wejściu ustawy w życie skutek powinien być widoczny natychmiast - twierdzi Panasiuk. Jego zdaniem w miastach i miasteczkach zacznie się budowlany boom drogowy, bo prywatne firmy znacznie lepiej radzą sobie z inwestycjami niż urzędnicy.

 

Ustawa koncesyjna będzie działać obok obowiązującej już ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (została uchwalona w 2005 roku). Jest jednak tak skomplikowana, że inwestycje realizowane w tym systemie można policzyć na palcach jednej ręki. Tymczasem na Zachodzie tego typu projekty są coraz bardziej popularne i dotyczą coraz większych przedsięwzięć. Tak powstało np. nowe lotnisko w Atenach (wartość inwestycji to ok. 2,5 mld euro), system gospodarki ściekowej w okolicach Dublina oraz projekt połączenia kolejowego Hiszpanii i Francji. Inwestycje publiczno-prywatne mogą być dotowane przez Unię Europejską.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty