W zeszłym miesiącu sprzedano niespełna 26 tys. sztuk, tj. o ponad 42,5 proc. mniej niż w kwietniu bieżącego roku.**Wtedy popyt osiągnął rekordowo wysoki poziom - 45 106 sztuk. **
Przyczyny załamania rynku sprzedaży leżą w niekorzystnych zmianach w ustawie o VAT. Z tego powodu wiele firm, głównie tych mniejszych, przyspieszyło zakupy nowych aut w kwietniu. Również perspektywa podwyżki cen po wejściu Polski do Unii Europejskiej wpłynęła mobilizująco na klientów indywidualnych, którzy zakup samochodu zrealizowali przed końcem kwietnia.
Przodownictwo na rynku wciąż należy do Fiata
, który sprzedał w maju 3 652 samochody, o ponad 24 proc. mniej niż przed rokiem. Wynik sumaryczny od początku roku wyniósł niemal 31 tysięcy sztuk (30 963) i wzrósł o prawie 30 proc. w ciągu roku. Udział marki w rynku wzrósł o 1,5 proc. - do 18,3 proc.
Na drugiej pozycji jest Skoda**, która w tym roku**
sprzedała 22 200 samochodów, o 32,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wzrósł z 11,9 do 13,1 proc. W maju czeskie auta kupiło 3 334 klientów. To o ponad 10,8 proc. mniej niż przed rokiem.
Trzecie miejsce należy do Toyoty
(3 414 sztuk). W tym roku sprzedano 19 575 pojazdów tej marki (wzrost o ponad 32 proc.). Udział Toyoty w rynku jest również większy niż przed rokiem - wynosi 11,5 proc., wobec 10,5 proc. rok wcześniej.
Kolejne lokaty zajmują Opel, Renault, Ford, Peugeot, Volkswagen, Citroen. Pierwszą dziesiątkę zamyka Honda.
Na szczególną uwagę zasługują wyniki uzyskane przez Hyundaia
. W maju sprzedano 467 sztuk samochodów tej marki. Dla porównania przez 4 miesiące tego roku udało się sprzedać 396 egzemplarzy. Dobry wynik to zasługa modelu Getz, którego udział w sprzedaży producenta wyniósł prawie 70 proc. Hyundai jest jedną z nielicznych marek, której samochody produkowane są poza Unią Europejską. Dzięki temu nie zdrożały po 1 maja, a nawet nieznacznie staniały.
źródło: Samar
__
Sprzedaż samochodów w roku 2004 w podziale na producentów:
Marka sprzedaż do końca maja (sztuk) udział w rynku (proc.)
Fiat 30 963 18,26
Skoda 22 200 13,10
Toyota 19 575 11,55
Opel 17 127 10,10
Renault 16 721 9,86
Ford 15 338 9,08
Peugeot 11 927 7,04
Volkswagen 7 016 4,14
Citroen 6 419 3,79
Honda 3 919 2,31
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?