Kupujemy mniej, ale droższe

Maciej Pobocha
Fot. Leszek Małkowski: W 2005 r. sprzedano ok. 235 tys. nowych samochodów. To najgorszy wynik od 14 lat.
Fot. Leszek Małkowski: W 2005 r. sprzedano ok. 235 tys. nowych samochodów. To najgorszy wynik od 14 lat.
Kupujemy mniej aut, ale za to wybieramy pojazdy droższe. Taką tendencję dało się zaobserwować na polskim rynku nowych samochodów osobowych w roku 2005.

 

Z raportu firmy Samar monitorującej polski rynek motoryzacyjny wynika, że w 2005 r. sprzedano 235 521 nowych aut. To najgorszy wynik na przestrzeni ostatnich 14 lat. Jeśli zsumujemy sprzedaż najmniejszych samochodów z segmentów mini, mini plus i małe, to okaże  się, że była ona niższa niż w pozostałych segmentach, gdzie pojazdy są droższe. Okazuje się więc, że kupując nowe samochody nie wybieraliśmy aut najtańszych. Średnia cena kupowanego w 2005 r. przez Polaka samochodu wyniosła 65 903 zł.

Fot. Leszek Małkowski: W 2005 r. sprzedano ok. 235 tys. nowych samochodów. To najgorszy wynik od 14 lat.
Fot. Leszek Małkowski: W 2005 r. sprzedano ok. 235 tys. nowych samochodów. To najgorszy wynik od 14 lat.

 

Największym powodzeniem cieszyły się pojazdy marki Skoda. Polacy najwyraźniej doszli do wniosku, że skoro mają okazję stać się właścicielami Volkswagenów (marka Skoda należy do koncernu VW) w przystępnej cenie, to szkoda byłoby z okazji  tej nie skorzystać. Na drugim miejscu uplasowała się marka Toyota. Niebagatelne znaczenie miała w tym wypadku powszechna opinia o niskiej awaryjności samochodów japońskiego producenta. Trzecie miejsce pod względem sprzedaży zajął Fiat, głównie dzięki modelowi Panda.

 

Najlepiej sprzedającymi się modelami były Skoda Fabia, Fiat Panda i Skoda Octavia. Powód podobny jak w przypadku powodzenia samych marek. W klasie niższej średniej warto odnotować wysoką sprzedaż nienajmłodszego Opla Astry Classic, która wzrosła o 70 proc. Auto można było kupić w grudniu 2005 r. już za 42 tys. zł, co  potwierdza tezę, że cena czyni cuda. Wśród aut klasy średniej wyższej dużym zainteresowaniem cieszył się Volkswagen Passat, którego w porównaniu do roku 2004 sprzedano o 70 proc. więcej. To głównie zasługa nowego Passata, wprowadzonego na polski rynek w drugiej połowie 2005 r.

 

Nie przyjęły się natomiast w Polsce samochody wytwarzane z myślą o klientach z Europy Środkowo-Wschodniej jak Dacia Logan, Renault Thalia czy Chevrolety. Tym ostatnim nie  pomogła nawet zmiana nazwy marki z Daewoo. Logan nie zmieścił się w pierwszej 20. rankingu sprzedaży, Thalia była dopiero 19. a najlepiej sprzedający się wśród Chevroletów Aveo - 20. Wydaje się, że Polak wybierając auto potrzebuje też innych bodźców niż niska cena i duży bagażnik.

 

Najmniej kupujemy samochodów luksusowych i sportowych - odpowiednio 343 i 846 egzemplarzy - co by znaczyło, że  jesteśmy pragmatyczni. Auta klasy wyższej średniej np. Toyota Avensis czy Ford Mondeo, które mogą być alternatywą dla np. aut sportowych jak Peuget 307 CC czy Mercedes C-SportCoupe wybrało w ubiegłym roku 38 438 klientów - 45 razy więcej niż sportowych.

 

Biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży, auta luksusowe wraz z autami terenowymi jako jedyne wśród segmentów zanotowały wzrosty. W przypadku terenowych pojęcie "terenowe" jest jednak raczej umowne. Najwięcej klientów wybierało Toyotę RAV4 i Hondę CR-V, które raczej nadają się na bulwary pod modnymi klubami, niż na bezdroża.

 

Najwyższą dynamikę sprzedaży wśród marek miały Subaru, Land Rover i Porsche. Jeśli jednak chodzi o ilość sprzedanych egzemplarzy, klasyfikują się one pod koniec rankingu. To trochę tak,  jakby zwiększyć sprzedaż z pięciu egzemplarzy do dziesięciu i ogłosić 100 procentowy wzrost. Największy spadek sprzedaży był udziałem koncernu Fiata. W przypadku marki Lancia wyniósł on 63 proc., Fiata 54 proc., a Alfy Romeo 48 proc.

 

Zdania co do wielkości sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2006 r. są podzielone. Niektórzy sądzą, że będzie ona nieco wyższa niż w 2005 r. Inni prognozują dalszy spadek popytu. Pewien obraz sytuacji dają badania TNS OBOP przeprowadzone pod koniec grudnia 2005 r. Tylko 5 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle zamierza kupić auto, z czego aż 80 proc. wybrałoby samochód używany. Przy takim nastawieniu społeczeństwa trudno oczekiwać boomu na nowe pojazdy.

 

Dlaczego się nie sprzedają?

1. Sytuacja ekonomiczna Polaków. W minionym roku średnie wynagrodzenie wynosiło ok. 2 350 zł brutto, czyli ok. 1 574 zł netto. Gdyby całą tę kwotę przeznaczać na zakup nowego samochodu, to na najtańszego Fiata Pandę 1,1 l/54 KM w cenie 27 800 zł (bez promocji) trzeba byłoby odkładać 17 miesięcy.

2. Duże zagrożenie utratą pracy. Na wypadek konieczności poszukiwania zatrudnienia pieniądze są gromadzone, a nie przeznaczane np. na zakup auta.

3. Wybór dóbr alternatywnych. Zamiast samochodu Polacy kupują np. mieszkania lub przeprowadzają ich remonty.

4. Wyższe koszty wymiany pojazdu. Spadek cen samochodów używanych spowodował, że kupując nowe auto po sprzedaniu starego trzeba wyłożyć z własnej kieszeni większą sumę.

5. Brak stabilności przepisów. Zapowiadane jest wprowadzenie tzw. podatku rejestracyjnego, ale nadal nie wiadomo, w jaki sposób miałby on być naliczany. Do tego doszło niekorzystne z punktu widzenia nabywców ograniczenie grupy aut, przy zakupie których firmy mogą odliczyć 100 proc. VAT-u.

 

Wojciech Drzewiecki, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar:

 

Prognozowanie sytuacji na nadchodzące miesiące jest trudne. Prawdopodobnie w 2006 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych będzie o ok. 5 proc. wyższa niż w roku 2005. Trudno nazwać to wzrostem. Można raczej mówić o pewnej stabilizacji.

 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w latach

 

Rok

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Ilość

sztuk

515 291

632 088

468 125

321 255

303 425

353 635

318 093

235 522

Źródło: Samar

 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych według marek w 2005 r.

 

Poz.

Marka

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku (%)

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

1.

Skoda

27 649

39 693

-30,34

-12 044

11,74

12,48

2.

Toyota

25 700

33 521

-23,33

-7 821

10,91

10,54

3.

Fiat

24 508

53 214

-53,94

-28 706

10,41

16,73

4.

Opel

22 648

30 943

-26,31

-8 295

9,62

9,73

5.

Ford

18 660

27 648

-32,51

-8 988

7,92

8,69

6.

Renault

16 238

29 855

-45,61

-13 617

6,89

9,39

7.

Peugeot

15 144

20 443

-25,92

-5 299

6,43

6,43

8.

Citroen

13 132

11 369

+15,51

+1 763

5,58

3,57

9.

Volkswagen

12 423

15 522

-19,97

-3 099

5,27

4,88

10.

Honda

9 762

10 275

-4,99

-513

4,14

3,23

11.

Nissan

6 975

6 615

+5,44

+360

2,96

2,08

12.

Seat

6 244

6 251

-0,11

-7

2,65

1,97

13.

Chevrolet

5 893

3 614

+63,06

+2 279

2,50

1,14

14.

Kia

4 134

2 776

+48,92

+ 1358

1,76

0,87

15.

Hyundai

3 129

3 459

-9,54

-330

1,33

1,09

16.

Suzuki

2 743

2 681

+2,31

+62

1,16

0,84

17.

Audi

2 514

2 907

-13,52

-393

1,07

0,91

18.

Mercedes-Benz

2 405

2 939

-18,17

-534

1,02

0,92

19.

Dacia

2 405

9

+26 622,22

+2 396

1,02

0,00

20.

Volvo

2 404

2 202

+9,17

+202

1,02

0,69

 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych według modeli w 2005 r.

 

Poz.

Model

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku (%)

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

1.

Skoda Fabia

16 789

26 41

-36,43

-9 622

7,13

8,30

2.

Fiat Panda

12 991

28 000

-53,60

-15 009

5,52

8,80

3.

Skoda Octavia

9 937

11 927

-16,68

-1 990

4,22

3,75

4.

Ford Focus

9 729

10 431

-6,73

-702

4,13

3,28

5.

Toyota Corolla

8 972

10 925

-17,88

-1 953

3,81

3,43

6.

Toyota Yaris

8 218

12 100

-32,08

-3 882

3,49

3,80

7.

Opel Astra Classic

7 837

4 613

+69,89

+3 224

3,33

1,45

8.

Opel Corsa

6 633

10 528

-37,00

-3 895

2,82

3,31

9.

Peugeot 206

4 966

8 936

-44,43

-3 970

2,11

2,81

10.

Honda Civic

4 259

4 858

-12,33

-599

1,81

1,53

11.

Fiat Punto

4 065

9 259

-56,10

-5 194

1,73

2,91

12.

Toyota Avensis

3 995

7 180

-44,36

-3 185

1,70

2,26

13.

Renault Megane

3 874

7 295

-46,90

-3 421

1,64

2,29

14.

Ford Mondeo

3 874

7 149

-45,81

-3 275

1,64

2,25

15.

Peugeot 307

3 728

5 376

-30,65

-1 648

1,58

1,69

16.

Volkswagen Golf

3 705

7 092

-47,76

-3 387

1,57

2,23

17.

Volkswagen Passat

3 688

2 162

+70,58

+1 526

1,57

0,68

18.

Citroen Berlingo

3 539

3 566

-0,76

-27

1,50

1,12

19.

Renault Thalia

3 528

7 744

-54,44

-4 216

1,50

2,43

20.

Chevrolet Aveo

3 486

2 173

+60,42

1 313

1,48

0,68

Źródło: Samar

 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych z podziałem na segmenty rynkowe

 

Segment

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

Mini

5 169

11 271

-54,14

-6 102

2,19

3,54

Mini plus

15 921

30 150

-47,19

-14 229

6,76

9,48

Małe

73 884

105 022

-29,65

-31 138

31,37

33,02

Klasa Niższa Średnia

62 712

78 323

-19,93

15 611

26,63

24,62

Klasa Wyższa Średnia

38 438

48 914

-21,42

-10 476

16,32

15,38

Klasa Wyższa

3 305

4 358

-24,16

-1 053

1,40

1,37

Luksusowe

343

275

+24,73

+68

0,15

0,09

Kombivany

10 605

12 829

-17,34

-2 224

4,50

4,03

Minivany

11 711

14 934

-21,58

-3 223

4,97

4,69

Vany

1 909

2 202

-13,31

-293

0,81

0,69

Sportowe

846

1 268

-33,28

-422

0,36

0,40

Terenowe

10 679

8 547

+24,94

2 132

4,53

2,69

Źródło: Samar

 

Najlepiej sprzedające się modele samochodów osobowych w poszczególnych segmentach rynkowych w 2005 r. Przynależność do segmentu warunkowana jest m.in. wymiarami auta, nowoczesnością konstrukcji, prestiżem marki, wyposażeniem standardowym.

 

Model

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

Mini

Fiat Seicento

3 399  

8 851  

-61,60  

-5 452  

1,44  

2,78  

FSO/Daewoo Matiz

1 151  

2 357  

-51,17  

-1 206  

0,49  

0,74  

Chevrolet Spark

470

0

-

+470

0,20  

0,00  

Mini Plus

Fiat Panda

12 991  

28 000  

-53,60  

-15 009  

5,52  

8,80  

Kia Picanto

1 601  

711

125,18  

+890

0,68  

0,22  

Citroen C1

475

0

-

+475

0,20  

0,00  

Małe

Skoda Fabia

16 789  

26 411  

-36,43  

-9 622  

7,13  

8,30  

Toyota Yaris

8 218  

12 100  

-32,08  

-3 882  

3,49  

3,80  

Opel Corsa

6 633  

10 528  

-37,00  

-3 895  

2,82  

3,31  

Klasa Niższa Średnia

Ford Focus

9 729  

10 431  

-6,73  

-702  

4,13  

3,28  

Toyota Corolla

8 972  

10 925  

-17,88  

-1 953  

3,81  

3,43  

Opel Astra Classic

7 837  

4 613  

69,89  

3 224  

3,33  

1,45  

Klasa Wyższa Średnia

Skoda Octavia

9 937  

11 927  

-16,68  

-1 990  

4,22  

3,75  

Toyota Avensis

3 995  

7 180  

-44,36  

-3 185  

1,70  

2,26  

Ford Mondeo

3 874  

7 149  

45,81  

-3 275  

1,64  

2,25  

Klasa Wyższa

Skoda Superb

923

1 355  

-31,88  

-432  

0,39  

0,43  

Audi A6

500

588

-14,97  

-88  

0,21  

0,18  

Mercedes E-Klasse

351

670

-47,61  

-319  

0,15  

0,21  

Luksusowe

Mercedes CLS

121

39

210,26  

+82

0,05  

0,01  

Mercedes S-Klasse

101

74

36,49  

+27

0,04  

0,02  

Audi A8

45

49

-8,16  

-4

0,02  

0,02  

Kombivany

Citroen Berlingo

3 539  

3 566  

-0,76  

-27  

1,50  

1,12  

Renault Kangoo

2 956  

4 584  

-35,51  

-1 628  

1,26  

1,44  

Peugeot Partner

2 739  

2 775  

-1,30  

-36  

1,16  

0,87  

Minivany

Toyota Corolla Verso

1 770  

1 177  

50,38  

+593

0,75  

0,37  

Renault Scenic

1 710  

3 195  

-46,48  

-1 485  

0,73  

1,00  

Volkswagen Touran

1 509  

2 601  

-41,98   

-1 092  

0,64  

0,82  

Vany

Chrysler Voyager

485

659

-26,40

-174  

0,21  

0,21  

Seat Alhambra

212

182

16,48  

+30

0,09  

0,06  

Peugeot 807

209

213

-1,88  

-4

0,09  

0,07  

Sportowe

Peugeot 307 CC

153

203

-24,63  

-50

0,06  

0,06  

Mercedes C-SportCoupe

129

315

-59,05  

-186  

0,05  

0,10  

Mercedes SLK

71

71

0,00  

0

0,03  

0,02  

Terenowe

Toyota RAV4

1 537  

1 260  

21,98  

+277

0,65  

0,40  

Honda CR-V

1 405  

1 070  

31,31  

+335

0,60  

0,34  

Suzuki Grand Vitara

865

777

11,33  

+88

0,37

0,24

Źródło: Samar

 

Marki, których sprzedaż w 2005 r. najbardziej spadła

 

L.p.

Marka

Sprzedaż

Zmiana

2005

2004

%

Ilość sztuk

1.

Lancia

68

186

-63,44

-118

2.

Fiat

24 508

53 214

-53,94

-28 706

3.

Alfa Romeo

501

965

-48,08

-464

4.

Renault

16 238

29 855

-45,61

-13 617

5.

FSO/Daewoo

1 899

3 223

-41,08

-1 324

Źródło: Samar

 

Marki, których sprzedaż w 2005 r. najbardziej wzrosła

 

L.p.

Marka

Sprzedaż

Zmiana

2005

2004

%

Ilość sztuk

1.

Subaru

947

467

+102,78   

480

2.

Land Rover

334

172

+94,19  

162

3.

Porsche

258

133

+93,98  

125

4.

Saab

261

136

+91,91  

125

5.

Chevrolet

5 893  

3 614  

+63,06  

2 279  

Źródło: Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty