GDDKiA zakończyła projektowanie Krajowego Punktu Dostępowego

GDDKiA
fot. Łukasz Jóźwiak
fot. Łukasz Jóźwiak
Zakończone zostały prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu. GDDKiA rozpoczęła etap wdrożenia niezbędnego oprogramowania i opublikowała wstępną specyfikację interfejsu, umożliwiającego automatyczną wymianę danych z Krajowym Punktem Dostępowym (KPD).

Specyfikacja interfejsu komunikacyjnego została opracowana w celu ułatwienia wszystkim zainteresowanym instytucjom i firmom w przygotowaniu i dostosowaniu posiadanych lub planowanych systemów informatycznych do wymiany danych z KPD.

Głównymi interesariuszami KPD są:
- zarządcy dróg,
- dostawcy informacji o warunkach ruchu,
- media,
- służby ratownicze.

KPD – Czym ma być i do czego ma służyć?

Rezultatem projektu będzie wymiana danych o utrudnieniach w ruchu drogowym pomiędzy zarządcami dróg, służbami ratowniczymi, oraz dostawcami informacji i aplikacji o warunkach ruchu, w celu ich dostarczenia do podróżnych i skutecznego zarządzania w trudnych sytuacjach. Wszystkie dostarczone funkcjonalności będą wykonane z wykorzystaniem technologii przetwarzania danych w chmurze.

Cele i założenia projektowe

Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) jest jednym z projektów realizowanych w ramach programu Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) i przygotowywany jest wspólnie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Celem projektu jest dostarczenie podróżującym wiarygodnych informacji o utrudnieniach na wszystkich drogach utrzymywanych w Polsce, a także w wybranych krajach Unii Europejskiej, poprzez międzynarodową wymianę danych pomiędzy, podobnymi do KPD, krajowymi punktami dostępowymi. Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą spowoduje polepszenie skoordynowanego zarządzania ruchem krajowym i międzynarodowym oraz dostarczenie wiarygodnej informacji w czasie rzeczywistym. W ramach KPD przekazywane będą informacje związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz informacją o parkingach. Niniejszy projekt jest pierwszym etapem wdrażania idei tzw. „jednego okienka”, w którym zarówno podmioty administracji publicznej, jak i dostawcy usług i/lub aplikacji będą mogły uzyskać dane o utrudnieniach w skali kraju w czasie rzeczywistym.

Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów projektu są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze oraz komercyjni dostawcy i odbiorcy danych. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Wychodząc naprzeciw wszystkim zarządcom dróg, którzy nie posiadają zaawansowanych systemów zarządzania ruchem i nie gromadzą automatycznie danych o utrudnieniach w czasie rzeczywistym, GDDKiA zrealizuje aplikację, której zadaniem będzie wizualizacja na podkładzie mapowym wszystkich utrudnień, wprowadzonych zarówno automatycznie jak i manualnie.

Wszystkie składowe KPD będą wykonane w modelu usługowym z lokalizacją urządzeń zapewniającym ciągłość działania i bezpieczeństwo informatyczne Centrum Przetwarzania Danych. Wszystkie wytworzone aplikacje będą dostępne przez przeglądarkę internetową, wykorzystując technologie przetwarzania danych w chmurze.

Finansowanie
Projekt Crocodile współfinansowany jest w ramach programu TEN-T w Unii Europejskiej. Co za tym idzie, finansowanie projektu pochodzi zarówno z Komisji Europejskiej jak i środków inwestycyjnych GDDKiA. Ponadto projekt Crocodile wygrał nagrodę Achievement Award 2016 w kategorii transportu towarowego/ciężarowego. Nagroda przyznawana jest przez Międzynarodowe Forum Transportu (ITF), z siedzibą w Paryżu. Dzięki inicjatywie GDDKiA każdy z partnerów projektu utworzył Krajowe Punkty Dostępowe, które przyczynią się do wymiany różnych informacji drogowych. Projekt Crocodile został uruchomiony w 2013 roku do stworzenia międzynarodowej platformy do gromadzenia i wymiany danych dla użytkowników dróg - takich jak dynamiczne i bieżące informacje na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego lub informacje o miejscach parkingowych dla kierowców ciężarówek.

W projekcie wraz z Polską bierze udział 11 Państw, w tym: Austria, Cypr, Grecja, Niemcy, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz Włochy. W ramach współpracy międzynarodowej prowadzone są prace dotyczące wymiany danych w czasie rzeczywistym oraz nad definicją danych opartą o protokół komunikacyjny DATEX II. GDDKiA współpracuje także m.in. z Litwą, Łotwą i Estonią w zakresie zarządzania objazdami w przypadku wystąpienia zdarzeń drogowych lub trudnych warunków pogodowych.

W planowanym projekcie rozbudowy KPD przewiduje się rozszerzenie zakresu KPD o dane dotyczące warunków ruchu w czasie rzeczywistym obejmujące w szczególności: bieżące informacje o znakach drogowych i ograniczeniach prędkości, czasy przejazdów, bieżącą aktualizację obowiązujących projektów organizacji ruchu. Decyzją Komisji Europejskiej Polska otrzyma dofinansowanie do projektu rozbudowy KPD.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty