4 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
FSO Syrena...

Syrenka, Polonez, Fiat 126p, Warszawa. Oto kultowe auta PRL-u

FSO Syrena

Początki Syreny sięgają 1953 roku. W czerwcu powstał zespół do opracowania założeń samochodu „dla ludu”. Zespół tworzyli doświadczeni konstruktorzy, m.in.: Karola Pionnier – podwoziowiec, Fryderyk Blümke – silnikowiec Stanisław Panczakiewicz – nadwoziowiec z przedwojennym doświadczeniem w PZInż. i Jerzy Werner – współtwórca przedwojennych polskich konstrukcji opartych na licencyjnych Fiatach, który był konsultantem. Ponieważ nasz przemysł hutniczy był w powijakach i blach karoseryjnych było jak na lekarstwo, założono, że nadwozie przyszłej Syreny będzie miało konstrukcję drewnianą, jak większość aut przedwojennych: szkielet żebrowy pokryty pilśnią i przykryty dermatoidem – tkaniną impregnowaną octanem celulozy, prymitywną imitacją sztucznej skóry. Tylko maska i błotniki miały być z blachy. Do napędu Blümke zaproponował dwusuwowy silnik wytwarzany w WSM Bielsko. Roczna produkcja Syren miała nie przekraczać 3000 sztuk.

Fot. Paweł Relikowski

Zobacz również

Exposé burmistrza Malborka. Oponenci reagują na apel o zgodę. Co z wiceburmistrzem?

Exposé burmistrza Malborka. Oponenci reagują na apel o zgodę. Co z wiceburmistrzem?

Za nami pierwsza sesja nowej Rady Miasta i Gminy Wronki [ZDJĘCIA]

NOWE
Za nami pierwsza sesja nowej Rady Miasta i Gminy Wronki [ZDJĘCIA]

Polecamy

Oszustwo przy zakupie samochodu. Rzeczoznawca wyjaśnia wątpliwości

Oszustwo przy zakupie samochodu. Rzeczoznawca wyjaśnia wątpliwości

Wicepremier stracił samochód. Powód zaskakuje

Wicepremier stracił samochód. Powód zaskakuje

Te pojazdy zdominują rynek? Polacy ruszyli do salonów sprzedaży

Te pojazdy zdominują rynek? Polacy ruszyli do salonów sprzedaży