Jak dbać o świece zapłonowe

ABU
Układ zapłonowy to jeden z najważniejszych układów silnika z tzw. zapłonem benzynowym iskrowym. W jego skład wchodzą dwa obwody: niskiego i wysokiego napięcia.
Fot. NGK
Fot. NGK

Pierwszego tworzy m.in. akumulator, natomiast do drugiego należą takie elementy, jak cewka zapłonowa, przewody wysokiego napięcia oraz świece zapłonowe. Świece zapłonowe działają w ten sposób, że na ich elektrodach przeskakuje iskra, która inicjuje zapłon sprężonej mieszanki wewnątrz komory spalania, dlatego to w bardzo dużej mierze od świec zależy łatwość rozruchu, równomierność pracy silnika i zużycie paliwa w samochodzie.

**CZYTAJ TAKŻE

Dbaj o świeceProblemy z rozruchem

**

Świeca zapłonowa pracuje przy wysokim napięciu, dlatego musi zachowywać wysokie właściwości izolacyjne, a dodatkowo być odporna na wahania ciśnienia w komorze spalania i wiele innych czynników, takich jak procesy chemiczne czy ekstremalne różnice temperatur.

Ponadto, świece muszą też odprowadzać nadmiar ciepła na zewnątrz, tak aby ich temperatura w trakcie pracy nie doprowadziła do spalenia. Rodzaje świec samochodowych różnią się ze względu na rozmiar, kształt obudowy, gwintu, standard wykonania, wartość cieplną oraz rodzaj elektrod.

W zależności od marki, modelu i wieku samochodu świece powinno się wymieniać co 30000-45000 przejechanych kilometrów. Samemu bardzo trudno jest dobrać odpowiednie świece zapłonowe i najlepiej, jeśli w tej kwestii zdamy się na pomoc mechanika lub kompetentnego sprzedawcy. Ceny świec zaczynają się już od kilkunastu złotych i średnio
wytrzymują przebieg 30 tys. km.

Na rynku są jednak dostępne bardziej trwałe modele, np. wykonane z użyciem stopu irtu, które będą w pełni sprawne nawet przez 60 tys. km. Ponadto, do wyboru mamy droższe (ceny od ok. 40 zł), ale trwalsze świece z elektrodami platynowymi. Zużycie świec zapłonowych przyspiesza przede wszystkim duży przebieg, czyli zużycie silnika. W starych samochodach na świecach zapłonowych szybko gromadzą się osady, które w szczególności utrudniają przeskok iskry.

Stan świec najłatwiej można sprawdzić za pomocą specjalnych tabel, które znajdziemy w sklepach motoryzacyjnych. Dowiemy się z nich, jak na podstawie koloru i rodzaju osadu na świecy można określić stan silnika. Dawniej popularne było czyszczenie zanieczyszczonych i zaolejonych świec drucianymi szczotkami, ponieważ nowe nie były dostępne tak jak dziś, "od zaraz". Jednak, chociaż często stosowana, nie jest to wcale dobra metoda pielęgnacji świec.

**CZYTAJ TAKŻE

Serwis samochodu na gwarancji, ale poza ASOCzeka nas podwyżka cen części zamiennych?

**

Szorując świece, możemy wręcz uszkodzić ich elektrody, i zamiast ją oczyścić, będziemy musieli kupić nową. Drapanie czymkolwiek po elektrodach świecy może spowodować uszkodzenie porcelitowych izolatorów i efekt przeciwny do zamierzonego. Jeśli nie mamy doświadczenia z samochodem, nie powinniśmy sami podejmować się wymiany świec, a zlecić to zadanie mechanikowi. Warto też zadbać o sprawność przewodów wysokiego napięcia, bo bez nich żadna świeca nie będzie funkcjonować jak należy. Kiedyś popularną metodą czyszczenia przewodów było przecieranie ich denaturatem, dziś można kupić specjalnie przeznaczone do tego celu preparaty.

Konsultacji udzielił Sergiusz Garecki, mechanik samochodowy z Wrocławia.

Źródło: Gazeta Wrocławska

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty