Gdzie przecieka?

Maciej Pobocha
Fot. Robert Kwiatek: Do końca 2008 roku Polska musi zwiększyć obowiązkowe zapasy paliw z obecnych ok. 60 dni do 90 dni. Czy koszty przechowywania zostaną wliczone w cenę detaliczną paliw?
Fot. Robert Kwiatek: Do końca 2008 roku Polska musi zwiększyć obowiązkowe zapasy paliw z obecnych ok. 60 dni do 90 dni. Czy koszty przechowywania zostaną wliczone w cenę detaliczną paliw?

Polska musi zwiększyć zapasy obowiązkowe paliw. To wynik zobowiązań podjętych w trakcie negocjacji przed wstąpieniem do Unii Europejskiej. Tymczasem system tworzenia i utrzymywania zapasów ropy naftowej, benzyn i oleju napędowego jest nieszczelny.

 

Zapasy obowiązkowe paliw wykorzystywane są w sytuacji zakłóceń w dostawach lub kryzysów na krajowym runku paliw, takich jak gwałtowny wzrost cen ropy naftowej. Obowiązek tworzenia zapasów paliw spoczywa na wszystkich przedsiębiorcach, którzy produkują lub sprowadzają paliwa z zagranicy.

 

Ilość zapasów na dany rok wymaganych od producenta określa się na podstawie wysokości produkcji i importu paliwa z roku poprzedniego. Reguluje to ustawa o rezerwach państwowych i zapasach obowiązkowych paliw. W ustawie są jednak luki. Powodują one, że nie wszyscy

Fot. Robert Kwiatek: Do końca 2008 roku Polska musi zwiększyć obowiązkowe zapasy paliw z obecnych ok. 60 dni do 90 dni. Czy koszty przechowywania zostaną
Fot. Robert Kwiatek: Do końca 2008 roku Polska musi zwiększyć obowiązkowe zapasy paliw z obecnych ok. 60 dni do 90 dni. Czy koszty przechowywania zostaną wliczone w cenę detaliczną paliw?

przedsiębiorcy tworzą obowiązkowe zapasy paliw w jednakowym stopniu.

- Tylko najwięksi producenci - PKN Orlen, Grupa Lotos i rafinerie: Glimar, Jedlicze, Trzebinia i Jasło mają wymagane na 2004 r. 51-dniowe zapasy. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw zapasy wystarczają czasami na zaledwie tydzień - mówi Wiesław Górski z państwowej Agencji Rezerw Materiałowych (ARM), zajmującej się m.in. egzekwowaniem obowiązku tworzenia zapasów paliw. Dodaje, że system tworzenia zapasów jest nieszczelny. Wyegzekwowanie na producentach i importerach tego obowiązku jest trudne w obecnej sytuacji prawnej. Zmienić ma to przygotowana nowelizacja ustawy. Zakłada ona m.in. konieczność dokonywania przez przedsiębiorców wpisu do rejestru z podaniem wielkości produkcji i importu oraz - w związku ze wstąpieniem do UE - wysokości obrotu wewnątrzwspólnotowego. Dzięki zmianie przepisów ARM będzie miała możliwość kontrolowania wszystkich przedsiębiorców obowiązanych do tworzenia zapasów obowiązkowych paliw, a nie - jak dotychczas - wpisanych do rejestru. Nowela przewiduje także sankcje dla niewywiązujących się z obowiązków. Za nieprawidłowe przedstawienie danych lub brak wymaganego zapasu zapłacą oni karę finansową wynoszącą 150 proc. wartości nieutworzonego zapasu. Zmiana przepisów ma też pozytywne skutki dla przedsiębiorców. Producenci i importerzy z innych państw członkowskich UE będą mogli tworzyć zapasy paliw w krajach, w których są zarejestrowani. Ułatwiona zostanie także procedura zakładania przez przedsiębiorców organizacji, których celem jest wspólne tworzenie zapasów.

- Do końca 2008 r. obowiązkowe zapasy paliw w Polsce powinny wystarczać na 90 dni. W 2004 roku wystarczały na ok. 60. Aby móc osiągnąć zamierzony cel muszą zostać wprowadzone odpowiednie narzędzia egzekucji - stwierdza Wiesław Górski.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie