Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi ekspresowej S19 Krynice-Białystok Zachód. Zaczęła się wycinka drzew. To północno-zachodnia obwodnica Białegostoku

OPRAC.: wal
Tutaj będą przebiegać pierwsze metry drogi ekspresowej S16/S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Wycinka drzew od strony wjazdu do Krynic
Tutaj będą przebiegać pierwsze metry drogi ekspresowej S16/S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Wycinka drzew od strony wjazdu do Krynic T.Maleta
Plac budowy przekazany, odbyło się też szkolenie BHP w biurze konsultanta. Budowa pierwszego odcinka wielkiej obwodnicy Białegostoku już się rozpoczęła. To fragment przyszłej drogi ekspresowej Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. W pierwszej części będzie to S16, w drugiej S19, a w sumie jako szlak Via Carpatia. Prace rozpoczęły się od wycinki drzew. Najlepiej widać ją na początku szlaku, czyli przy wlocie do Krynic.

Za budowę nieco ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej Krynice- Dobrzyniewo (bez węzła)-Białystok Zachód (z węzłem) odpowiada konsorcjum PORR i Unibep. Zgodę na realizację inwestycji wydał wojewoda podlaski 28 lutego 2024 roku. To było zielone światło do rozpoczęcia prac.

Prace na obwodnicy Białegostoku rozpoczęte. Od wycinki

Na pierwszy ogień poszła wycinka drzew. Zgodnie z kontraktem jest ona przeprowadzana przez wykonawcę.
Drewno z tej wycinki będzie jego własnością, wobec tego zostanie przez niego odwiezione z terenu budowy - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Drągowinę, gałęzie i karpinę z usunięcia drzew, pozostałości po drzewach (karp) i krzewów (oprócz karp pozostawionych w celu rozłożenia w sąsiedztwie przejść dla zwierząt) zostaną zezrębkowane i użyte, po przekompostowaniu, do ściółkowania powierzchni pod projektowaną zieleń lub odwiezione z terenu budowy w celu innego wykorzystania.

Wycinka drzew pod przyszłą ekspresówkę
Wycinka drzew pod przyszłą ekspresówkę GDDKIA/Strona kontraktu

Trudny odcinek S19 i S16

Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma 10,2 km długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.

To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.

Budowa drogi S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód
GDDKIA/Strona kontraktu

Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA.

Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026.

S19 w województwie podlaskim

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego): 
• Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane; 
• Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej sprawa trafiła do sądu; 
• Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana.  
• Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu; 
• Krynice -Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji –trwa budowa; 
• Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, z nową DŚU; 
• Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, z nową DŚU; 
• Białystok Południe – Wojszki, ok.  11,2 km, z nową DŚU; 
• Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, z nową DŚU, odcinek w przygotowaniu; 
• Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID; 
• Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – trwa budowa; 
• Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – trwa budowa; 
• Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – trwa budowa; 
• Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – trwa budowa  

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny