Elektryczny Renault przypomina pojazd koncepcyjny lub samochód z kreskówki. Nadwozie to owalna kabina osadzona na
czterech wystających poza obrys nadwozia kołach. Dwa okrągłe klosze świateł przednich w parze z dużym logo Renault tworzą „sympatyczne” oblicze. Z tyłu zrezygnowano z szyby, a centralne miejsce zajęło poziome, designerskie światło. W profilu elektrycznego modelu uwagę przykuwają pozbawione szyb i unoszone do góry drzwi - rozwiązanie bardzo efektowne i praktyczne na ciasnych miejskich parkingach. Jedyne w swoim rodzaju nadwozie charakteryzuje się długością zaledwie 2338mm, szerokością 1381 mm i wysokością 1454 mm.
Francuski czterokołowiec oferowany jest w trzech rodzajach wykończenia, kilku kolorach nadwozia oraz z możliwością dodatkowego spersonalizowania wyglądu zewnętrznego za pomocą zestawu naklejek.
Pomimo niewielkiej szerokości kabiny, wewnątrz mogą podróżować dwie osoby. Pasażer nie siedzi jak w tradycyjnych samochodach obok kierowcy, ale tuż za nim. Zaskakujący jest fakt, że nawet osoby o wzroście ok. 180 cm zajmą relatywnie wygodne miejsce na obu siedziskach. Z uwagi na fakt, że mamy do czynienia z nadwoziem półotwartym (brak bocznych szyb) siedzenia wykonane są z plastiku odpornego na czynniki zewnętrzne, zapewniającego raczej przeciętny komfort jazdy.
Ilość instrumentów pokładowych i wskaźników wewnątrz kabiny ograniczono do minimum. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje elektroniczny wyświetlacz prezentujący informacje m.in. o aktualnej prędkości, zasięgu i stanie naładowania baterii.
Do dyspozycji podróżujących oddano dwa schowki o pojemności 3,5 i 5 litrów umieszczone na desce rozdzielczej oraz bagażnik o kubaturze 31 litrów.
Oferta akcesoriów pozwala doposażyć Twizy w zestaw audio/głośnomówiący, 50-litrową torbę na zakupy, fartuch ochronny na nogi dla kierowcy i pasażera, autoalarm oraz czujniki cofania.
Do napędu zero-emisyjnego pojazdu służą silniki o mocy 5KM lub 17KM. Słabsza jednostka dysponująca momentem obrotowym 33Nm pozwala na rozpędzenie czterokołowca do 45km/h. Ponad trzykrotnie mocniejszy silnik o mocy 17KM i momencie 57Nm umożliwia przyśpieszenie w 6 sekund do 45km/h i osiągnięcie prędkości
maksymalnej 80km/h. Za pomocą wbudowanego, trzymetrowego kabla, w zwykłym gniazdku 220V naładujemy akumulatory w ciągu 3,5 godzin, co wystarczy na pokonanie w zależności od stylu jazdy od 55 do 115 km. Do ceny zakupu pojazdu należy doliczyć koszt dzierżawy baterii. W zależności od rocznego przebiegu i okresu wynajmu wyniesie on od 50 do 72 Euro miesięcznie.
Twizy prowadzi się jak połączenie skutera z gokartem. Brak szyb bocznych sprawia, że odczuwalna prędkość jest znacznie większa od rzeczywiście osiąganej. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości elektryczne auto zachowuje się pewnie i przewidywalnie, a niesamowita zwrotność (średnica zawracania – 6,8 m) czynią go idealnym pojazdem do miasta. Zawieszenie typu McPherson (zespół sprężyna/amortyzator/odbojnik) w połączeniu z małymi, trzynastocalowymi oponami w niewielkim stopniu tłumi nierówności nawierzchni i nie przypadnie do gustu kierowcom przyzwyczajonym do miękkich charakterystyk francuskich zawieszeń.
Mimo nietypowej konstrukcji elektryczny Renault wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i trzypunktowe pasażera.
W tym roku ten proekologiczny pojazd zadebiutuje na polskim rynku. Czy „zelektryzuje” nasze miasta, okaże się już niebawem.
Wybrane dane techniczne Renault Twizy i konkurentów:
Marka/model | Renault Twizy | Romet 4E | Mitsubishi i-MiEV |
Cena (zł) | ok. 32 300* | 34 900 | 112 914 |
Silnik | elektryczny | elektryczny | elektryczny |
Moc (KM) | 17 | ok. 7 | 67 |
Moment obrotowy (Nm) | 57 | - | 180 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 80 | 62 | 120 |
Zasięg maksymalny (km) | 115 | 180 | 150 |
Pojemność bagażnika* (l) | 31 | 880 | 227 |
* - cena na rynku francuskim
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?