Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 zostanie poszerzona i przebudowana w starym śladzie. Na jakim etapie jest teraz inwestycja? Kiedy ruszy budowa?

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Istniejąca autostrada A4 na Dolnym Śląsku od Wrocławia do Krzyżowej zostanie rozbudowana o pas ruchu i pas awaryjny.
Istniejąca autostrada A4 na Dolnym Śląsku od Wrocławia do Krzyżowej zostanie rozbudowana o pas ruchu i pas awaryjny. GDDKiA
Odcinek autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową zostanie poszerzony z dwóch pasów ruchu do trzech. Taką decyzję podtrzymuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Podaje jednocześnie, na jakim etapie się znajduje inwestycja oraz zbliżone terminy jej realizacji.

Spis treści

Będzie rozbudowa istniejącej A4. GDDKiA nie wybuduje nowej autostrady

Autostrada A4 na Dolnym Śląsku, pamiętająca jeszcze niemieckich projektantów, jest niedostosowana do dzisiejszych standardów. Nie posiada pasa awaryjnego, brakuje parkingów. Wjazdy i zjazdy na węzłach są zdecydowane za krótkie, samych węzłów jest zbyt dużo. Codziennie jeździ nią kilkadziesiąt tysięcy pojazdów, najwięcej pod Wrocławiem.

Jest często zakorkowana, a nawet zablokowana. Powody? Zbyt duże natężenie ruchu, prace drogowe i niemal codzienne wypadki. Niestety, wśród nich nie brakuje śmiertelnych. Czyni to "autostradę" A4 jedną z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce. A samochodów z niej korzystających będzie tylko przybywać.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad brała pod uwagę głównie dwa pomysły na modernizację drogi:

  • budowę całkowicie nowej nitki autostrady prowadzącej na południe od Wrocławia, omijającej Bielany Wrocławskie, włączającej się do istniejącej autostrady na wysokości Kostomłotów lub Nowej Wsi Kąckiej (przykładowo, jeden z wariantów zakładał drogę przez m.in. Wierzbice, Olbrachtowice i Nową Wieś Kącką pod Kątami Wrocławskimi),
  • rozbudowę istniejącego śladu.
Jeden z wariantów zupełnie nowej drogi autostrady A4, tzw. wariant 2.1 - zielony. Droga od razu miałby po 3 pasy ruchu i awaryjny. Zaczynałaby się w
Jeden z wariantów zupełnie nowej drogi autostrady A4, tzw. wariant 2.1 - zielony. Droga od razu miałby po 3 pasy ruchu i awaryjny. Zaczynałaby się w okolicy Kątów Wrocławskich, skręcałaby na południowy wschód, w kierunku wsi Zachowice. Następnie biegłaby południem i wschodem. Łączyłaby się z obecną A4 w okolicy Stary Śleszów. Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone. Wariant omija najcenniejsze przyrodniczo obszary terenu Natura 2000. GDDKiA

Drogowcy zdecydowali się na rozbudowę istniejącej autostrady A4, odrzucając pomysł budowy nowej nitki pod Wrocławiem. Z przeanalizowanych przez nich dokumentów jednoznacznie wynikało, że największy ruch generują kierowcy zmierzający do i z Wrocławia. W tej sytuacji nowy przebieg autostrady A4, który całkowicie omijałby węzeł bielański, okazał się niemożliwy do przyjęcia.

Ostateczny wariant przebudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica. Droga będzie przebudowywana w obecnym, istniejącym śladzie.
Ostateczny wariant przebudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica. Droga będzie przebudowywana w obecnym, istniejącym śladzie. GDDKiA

Oba warianty mają swoich zwolenników i przeciwników. 13 marca 2024 r. GDDKiA poinformowała "Gazetę Wrocławską", że nie zmieniła swojego zdania i wybrany wariant to rozbudowa starego śladu: z dwóch pasów ruchu w każdą stronę, bez pasa awaryjnego do trzech pasów ruchu w każdą stronę, razem z pasem awaryjnym.

- Rozbudowa istniejącego śladu ma polegać na budowie jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożeniu ruchu na wybudowaną jezdnię – opisuje Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wstępne plany zakładają także likwidację węzłów drogowych: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pola, Mikołajowice, Wądroże Wielkie, Udanin i Gościsław. Podwrocławski węzeł Pietrzykowice będzie również zlikwidowany i zastąpiony nowym węzłem: Strzeganowice. Pozostałe węzły: Legnica Południe, Legnica Wschód, Budziszów, Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, Wrocław Południe, Bielany Wrocławskie i Wrocław Wschód zostaną przebudowane i zwiększona zostanie ich przepustowość. Na wysokości Jadwisina, GDDKiA zbuduje parking na 92 ciężarówki – będzie to jeden z największych parkingów w Polsce. Zaplanowano na nim także lądowisko dla helikopterów.

Na czym stoi teraz rozbudowa autostrady A4? Kiedy zostanie poszerzona?

Przypomnijmy, że modernizacja obowiązuje od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, znajdującego się między Bolesławcem i Legnicą (zjazd na autostrady prowadzące w stronę Niemiec: A4 i A18). Rozbudowa została podzielona na dwa odcinki: Krzyżowa (bez węzła) - Legnica Południe (bez węzła) oraz Legnica Południe (z węzłem) – Wrocław Wschód (bez węzła).

W przypadku odcinka Krzyżowa – Legnica Południe, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nadal rozpatruje dwa wnioski o wydanie decyzji środowiskowych. To pierwszy etap do rozpisania przetargów w trybie projektuj i buduj. GDDKiA zdradza, że decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej planuje otrzymać w 2027 roku. Budowa tego odcinka ma trwać w latach 2027-2029.

W połowie 2024 r. GDDKiA złoży dwa wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla odcinka Legnica Południe – Wrocław Wschód. W tym przypadku ostateczne zezwolenie na roboty drogowe chce uzyskać w 2028 r., a rozbudowa ma odbyć się w latach 2028-2030.

- Wszystkie podane powyżej informacje są zgodne ze stanem wiedzy na 13 marca 2024 r., a planowane terminy zostaną dochowane przy założeniu braku jakichkolwiek opóźnień i nieprzewidzianych okoliczności – zaznacza Magalena Szumiata z GDKKiA.

Przeczytaj także:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska