Lamborghini Urus SE. Pierwszy hybrydowy super SUV typu plug-in

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany pod kątem współpracy z elektrycznym układem napędowym.
Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany pod kątem współpracy z elektrycznym układem napędowym. Lamborghini
Lamborghini otwiera nowy rozdział w swojej historii dzięki modelowi Urus SE, pierwszej hybrydowej wersji plug-in swojego super SUV-a. Samochód został zaprezentowany podczas Volkswagen Group Media Night, przed oficjalną premierą na targach Auto China Beijing 2024.

W przedniej części znajduje się nowa maska silnika o unoszącej się konstrukcji. Element ten przypomina niektóre koncepcje stylistyczne wprowadzone w modelu Revuelto. Inne nowe elementy obejmują klastry reflektorów, które wykorzystują technologię Matrix LED i wprowadzają zupełnie nową sygnaturę świetlną, inspirowaną ogonem byka znajdującego się w logotypie marki Lamborghini. Przeprojektowano też zderzak i przedni grill.

Większy ekran o przekątnej 12,3 cala, zainstalowany na środku deski rozdzielczej, zawiera nową wersję interfejsu (HMI), który jest jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze. Projektanci Lamborghini Centro Stile skupili się również na otworach wentylacyjnych, elementach wykończenia z anodyzowanego aluminium o niepowtarzalnym kształcie litery Y oraz nowych panelach, siedzeniach i pokryciach deski rozdzielczej.

ZOBACZ TAKŻE: „Małe Lamborghini” z wielkim potencjałem.

Całkowicie przeprojektowano klapę bagażnika, łącząc klastry tylnych świateł z kształtem litery “Y” i nowym tylnym dyfuzorem, dzięki czemu nadano pojazdowi jeszcze bardziej sportowe proporcje. Wraz z nowym spojlerem przy dużych prędkościach zwiększa on siłę docisku z tyłu o 35% w porównaniu do Urusa S, co dodaje stabilności pojazdu.

Kierowca może korzystać także z 12,3-calowego cyfrowego zestawu wskaźników i wspomnianego wcześniej 12,3-calowego ekranu dotykowego, zintegrowanego z centralną częścią deski rozdzielczej i będącego jej sercem Lamborghini Infotainment System (LIS). Obejmuje on również specjalnie zaprojektowany dla wersji SE system telemetryczny i nowe wyświetlacze systemu wspomagania jazdy.

Większy ekran o przekątnej 12,3 cala, zainstalowany na środku deski rozdzielczej, zawiera nową wersję interfejsu (HMI), który jest jeszcze bardziej intuicyjny
Większy ekran o przekątnej 12,3 cala, zainstalowany na środku deski rozdzielczej, zawiera nową wersję interfejsu (HMI), który jest jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze. Lamborghini

Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany pod kątem współpracy z elektrycznym układem napędowym. Rozwija on 620 KM mocy (456 kW) i 800 Nm momentu obrotowego. Jednostka spalinowa jest połączona z elektrycznym układem napędowym zapewniającym 192 KM (141 kW) i 483 Nm momentu obrotowego. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 25,7 kWh znajduje się pod podłogą bagażnika i nad elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym.

Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi umieszczony wewnątrz 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów może działać jako doładowanie silnika spalinowego V8, ale także jako element trakcyjny, dzięki czemu Urus SE z napędem na 4 koła, jest zdolny do przejechania ponad 60 km w trybie elektrycznym.

W Urusie SE debiutuje nowy, centralnie umieszczony, wzdłużny elektryczny system wektorowania momentu obrotowego z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym, który w sposób zmienny i ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią i tylną oś.

System rozwija łączną moc 800 KM (588 kW) przy 6000 obr/min i łączny moment obrotowy 950 Nm dostępny już przy 1750 obr/min i do 5750 obr/min. Urus SE przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy (Urus S: 3,5) i od 0 do 200 km/h w zaledwie 11,4 sekundy (Urus S: 12,5), osiągając prędkość maksymalną 312 km/h (Urus S: 305 km/h). Liczby te sprawiają, że SE jest najmocniejszym Urusem w historii, a także nowym punktem odniesienia w kategorii Super SUV-ów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty