Przydatny asystent

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Otwory pod czujniki trzeba wywiercić z dużą precyzją i w odpowiednich miejscach
Fot. Grzegorz Burda: Otwory pod czujniki trzeba wywiercić z dużą precyzją i w odpowiednich miejscach
Miejsc parkingowych jest coraz mniej, więc staramy się wcisnąć w każdą lukę między samochodami. Bardzo pomocne są przy tym czujniki parkowania.

Miejsc parkingowych jest coraz mniej, więc staramy się zaparkować w każdej luce między samochodami. Niekiedy jest to duże wyzwanie i wówczas bardzo pomocne okażą się czujniki parkowania, które można zamontować praktycznie do każdego samochodu.

 

W wielu samochodach widoczność do tyłu jest mocno ograniczona, więc manewr cofania, a także parkowanie w wąskim miejscu przodem, może sprawić problemy nawet doświadczonemu kierowcy i czasem zakończyć się stłuczką. Z tego też powodu warto zamontować czujniki parkowania.

Fot. Grzegorz Burda: Otwory pod czujniki trzeba wywiercić z dużą precyzją i w odpowiednich miejscach
Fot. Grzegorz Burda: Otwory pod czujniki trzeba wywiercić z dużą precyzją i w odpowiednich miejscach

Wówczas wszystkie manewry na parkingu staną się znacznie prostsze i bezpieczniejsze.

 

Oryginalne i uniwersalne

 

Czujniki można zamówić przy zakupie nowego samochodu, ale w zdecydowanej większości przypadków ich ceny są bardzo wysokie, a w niektórych modelach dostępne są tylko w najbogatszych wersjach.

 

Zdecydowanie taniej będzie, gdy zdecydujemy się na montaż zestawu uniwersalnego. Jeśli zamontujemy go w ASO nie grozi nam utrata gwarancji. Wiele serwisów opcjonalnie ma również w ofercie takie urządzenia, wiedząc, że oryginalne akcesoria są zdecydowanie za drogie. Za tylne czujniki trzeba zapłacić niekiedy ponad 2000 zł, podczas, gdy takie same tylko uniwersalne kosztują trzy razy mniej. Na korzyść czujników fabrycznych przemawia wyświetlanie informacji np. na fabrycznym radiu, poza tym uniwersalne pod względem skuteczności działania nie ustępują fabrycznym.

Fot. Grzegorz Burda: Dobrym sposobem na zamaskowanie sonaru jest montaż w listwie ochronnej zderzaka
Fot. Grzegorz Burda: Dobrym sposobem na zamaskowanie sonaru jest montaż w listwie ochronnej zderzaka

 

Oferta czujników jest bardzo szeroka i rozpoczyna się od najprostszych zestawów z informacją tylko dźwiękową a kończy na czujnikach przednich i tylnych z wyświetlaczem graficznym i dźwiękowym. To jaką wersję wybierzemy zależy w głównej mierze od możliwości finansowych. Najprostsze zestawy można już założyć za mniej niż 600 zł. Będą to trzy czujniki w zderzaku z dźwiękowym powiadomieniem o zbliżającej się przeszkodzie.

 

Bogatsze wersje (około 800 zł) mają cztery czujniki, wyświetlacz i informację dźwiękową. Dodatkowo mamy informację, z której strony jest

Fot. Grzegorz Burda: W droższych wersjach czujników kierowca ma graficzną i dźwiękową informację o przeszkodzie
Fot. Grzegorz Burda: W droższych wersjach czujników kierowca ma graficzną i dźwiękową informację o przeszkodzie

przeszkoda.

 

Dla wymagających są również zestawy z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu. Składają się one z ośmiu czujników, po cztery z tyłu i z przodu, a informacja o przeszkodach jest na wyświetlaczu nad lusterkiem wstecznym. Taki zestaw wraz z montażem kosztuje ok. 1500 zł.

Nieco problemów może sprawić montaż czujników w samochodach terenowych z powodu wystającego koła zapasowego. Trzeba dobrać czujniki o takim kącie śledzenia, aby nie obejmowały koła, a jednocześnie nie ograniczały skuteczności działania. 

 

Ważna dokładność

 

Montaż czujników nie jest specjalnie trudną operacją, ale wymaga wprawy i dokładności, ponieważ trzeba wywiercić w zderzaku kilka otworów. Błędów nie da się już skorygować. Zewnętrzną

Fot. Grzegorz Burda: Sonary cofania to trzy lub cztery czarne kółka na tylnym zderzaku. Aby nie były tak bardzo widoczne można je pomalować w kolorze
Fot. Grzegorz Burda: Sonary cofania to trzy lub cztery czarne kółka na tylnym zderzaku. Aby nie były tak bardzo widoczne można je pomalować w kolorze zderzaka.

oznaką czujników parkowania są tylko wystające z zderzaka końcówki sonarów, które można pomalować w kolorze zderzaków.

 

Do montażu konieczne jest zdemontowanie zderzaka, tapicerki w bagażniku oraz w zależności od wersji również części tapicerki we wnętrzu. Czas montażu waha się od dwóch do ośmiu godzin. Koszt jest różny i zależy w głównej mierze od wersji. Montaż najprostszych czujników kosztuje od 250 do 300 zł plus koszt samego urządzenia. W wielu przypadkach cena urządzenia podana jest już z montażem.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty