Podatek „rejestracyjny” zamiast akcyzy!

Maciej Pobocha
Ministerstwo Finansów przygotowuje nowy podatek dla kierowców. Ma on zastąpić niezgodną z prawem europejskim akcyzę na sprowadzane do Polski samochody. My znamy już pierwsze szczegóły tego, co nas czeka w tej kwestii.

 

Podatek roboczo zwany "rejestracyjnym" będzie jednorazową opłatą, którą trzeba będzie uiścić przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Dotyczył będzie wszystkich aut - nowych i używanych, ale płacić trzeba będzie tylko raz - przy pierwszej rejestracji.

 

Wysokość podatku uzależniona będzie od trzech czynników: od pojemności skokowej silnika, normy czystości spalin Euro i wieku pojazdu. Podatek będzie rósł wraz z pojemnością silnika. Im starszy samochód, tym niższa jest norma Euro i tym więcej trzeba będzie zapłacić. Jednak w

Podatek „rejestracyjny” zamiast akcyzy!

ramach tej samej kategorii Euro nastąpi zróżnicowanie: na auta starsze podatek będzie niższy niż na młodsze należące do tej samej kategorii Euro. Te starsze mają bowiem zazwyczaj niższą wartość, a więc wysokość podatku ma być w pewnym stopniu proporcjonalna do ceny pojazdu.

 

Nowy podatek wejdzie w życie w przyszłym roku.

 

- Podatek akcyzowy musi zostać zlikwidowany, bo takie są naciski Komisji Europejskiej. Wprowadzenie przepisów uzależniających wysokość opłat od pojemności silnika i normy euro, a dotyczących w równym stopniu wszystkich, jest jak najbardziej słuszne. Pozwoli to m.in. na zlikwidowanie oszustw w postaci zaniżania stawek akcyzy. Co do konkretnych rozwiązań będę się mógł wypowiedzieć, gdy projekt nowego podatku zostanie oficjalnie zaprezentowany - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS skupiającego generalnych importerów pojazdów i firmy związane z branżą motoryzacyjną.

 

- Samochody są opodatkowane w naszym kraju jak dobra luksusowe i m.in. przez to takimi dobrami luksusowymi są. Należałoby więc zastanowić się, czy z punktu widzenia przeciętnego obywatela właściwy jest wzrost obciążeń poprzez tworzenie nowych podatków, czy raczej ich zmniejszanie - stwierdza Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha.

 

Obecnie akcyza naliczana jest od wartości samochodu zadeklarowanej przez nabywcę. Zależy także od wieku auta i pojemności silnika. Im pojazd droższy, starszy i o większej pojemności jednostki napędowej, tym większą opłatę należy uiścić. Na przykład dla pojazdów 8-letnich i starszych akcyza wynosi 65 proc.  

 

Stawki obecnie obowiązującego podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:

 

Rok produkcji pojazdu

2004 i 2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998 i starsze

Pojemność silnika powyżej 2000 cm3

13,6

25,6

37,6

49,6

61,6

65,0

65,0

Pojemność silnika do 2000 cm3

3,1

15,1

27,1

39,1

51,1

63,1

65,0    

Źródło: Ministerstwo Finansów

 

Daty wejścia w życie norm Euro dla homologowanych samochodów osobowych

 

Nazwa normy

Wejście w życie

Euro I

1 lipca 1992

Euro II

1 stycznia 1996

Euro III

1 stycznia 2000

Euro IV

1 stycznia 2005

 

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty