Podatek roboczo zwany "rejestracyjnym" będzie jednorazową opłatą, którą trzeba będzie uiścić przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Dotyczył będzie wszystkich aut - nowych i używanych, ale płacić trzeba będzie tylko raz - przy pierwszej rejestracji.
Wysokość podatku uzależniona będzie od trzech czynników: od pojemności skokowej silnika, normy czystości spalin Euro i wieku pojazdu. Podatek będzie rósł wraz z pojemnością silnika. Im starszy samochód, tym niższa jest norma Euro i tym więcej trzeba będzie zapłacić. Jednak w
![Podatek „rejestracyjny” zamiast akcyzy!](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/3b/da/62440bf07d2d1_p.jpg?1648626672)
ramach tej samej kategorii Euro nastąpi zróżnicowanie: na auta starsze podatek będzie niższy niż na młodsze należące do tej samej kategorii Euro. Te starsze mają bowiem zazwyczaj niższą wartość, a więc wysokość podatku ma być w pewnym stopniu proporcjonalna do ceny pojazdu.
Nowy podatek wejdzie w życie w przyszłym roku.
- Podatek akcyzowy musi zostać zlikwidowany, bo takie są naciski Komisji Europejskiej. Wprowadzenie przepisów uzależniających wysokość opłat od pojemności silnika i normy euro, a dotyczących w równym stopniu wszystkich, jest jak najbardziej słuszne. Pozwoli to m.in. na zlikwidowanie oszustw w postaci zaniżania stawek akcyzy. Co do konkretnych rozwiązań będę się mógł wypowiedzieć, gdy projekt nowego podatku zostanie oficjalnie zaprezentowany - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS skupiającego generalnych importerów pojazdów i firmy związane z branżą motoryzacyjną.
- Samochody są opodatkowane w naszym kraju jak dobra luksusowe i m.in. przez to takimi dobrami luksusowymi są. Należałoby więc zastanowić się, czy z punktu widzenia przeciętnego obywatela właściwy jest wzrost obciążeń poprzez tworzenie nowych podatków, czy raczej ich zmniejszanie - stwierdza Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha.
Obecnie akcyza naliczana jest od wartości samochodu zadeklarowanej przez nabywcę. Zależy także od wieku auta i pojemności silnika. Im pojazd droższy, starszy i o większej pojemności jednostki napędowej, tym większą opłatę należy uiścić. Na przykład dla pojazdów 8-letnich i starszych akcyza wynosi 65 proc.
Stawki obecnie obowiązującego podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:
Rok produkcji pojazdu | 2004 i 2005 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 i starsze |
Pojemność silnika powyżej 2000 cm3 | 13,6 | 25,6 | 37,6 | 49,6 | 61,6 | 65,0 | 65,0 |
Pojemność silnika do 2000 cm3 | 3,1 | 15,1 | 27,1 | 39,1 | 51,1 | 63,1 | 65,0 |
Źródło: Ministerstwo Finansów
Daty wejścia w życie norm Euro dla homologowanych samochodów osobowych
Nazwa normy | Wejście w życie |
Euro I | 1 lipca 1992 |
Euro II | 1 stycznia 1996 |
Euro III | 1 stycznia 2000 |
Euro IV | 1 stycznia 2005 |
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/7.webp)
Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?