Jeżeli ktoś potrzebuje tani samochód, do codziennej jazdy po mieście i ceni sobie bardziej funkcjonalność niż prestiż, to Peugeot 205 nadaje się do tego celu w sam raz.
Peugeot 205 miał swą premierę w 1983 r., a w 1998 r. zaprzestano jego produkcji. Tak więc obecnie jest to raczej schyłek żywota tego modelu. Okazuje się jednak, że nadal ma on swoich zwolenników. Produkowany był z trzema rodzajami nadwozia: trzydrzwiowym, pięciodrzwiowym i jako kabriolet.
Mimo upływu lat i zmieniających się mód, jego zgrabna sylwetka nie razi. Jest to zasługa projektantów, którzy
stworzyli auto proste, funkcjonalne, bez zbędnych ozdobników stylizacyjnych. W środku nie jest już tak ponadczasowo. Dawną stylistykę widać przede wszystkim po kształcie deski rozdzielczej oraz kierownicy. Ale wszystko jest tu na swoim miejscu i do tego funkcjonalnie zaprojektowane. Tylko miejsce na radioodtwarzacz znajduje się nienaturalnie nisko, co utrudnia jego obsługę.
Mało wygodne są natomiast fotele – wąskie i krótkie. Z tyłu jest miejsce dla dwóch osób, ale niezbyt wysokich.
Większość aut, szczególnie w wersji z słabszymi silnikami, ma bardzo ubogie wyposażenie oraz słabej jakości materiały wykończeniowe. W obecnych czasach mogą razić np. nieosłonięte blachy w kabinie, brak zagłówków, czy regulacji lusterek od wewnątrz.
Jak przystało na produkt francuski, samochód ma miękko zestrojone zawieszenie i podróżuje nim się dość komfortowo. Jest także zwrotny i ma przyzwoitą widoczność we wszystkich kierunkach.
Silniki
Peugeot 205 miał wiele wersji silników modernizowanych w trakcie produkcji. Największa zmiana nastąpiła w 1988 r., kiedy łańcuchy rozrządu zastąpione zostały paskami zębatymi. Najczęściej
spotykane jednostki na naszym rynku, to 1,1 l/ 60 KM, 1,4 l z mocami (w zależności od roku produkcji) od 64 do 84 KM, 1,9 l/ 120 KM i diesel 1,9 l/ 64 KM.
Silnik 1,1 l, choć jego osiągi nie zachwycają, zużywa ok. 6 litrów paliwa na 100 km i najlepiej nadaje się do jazdy w mieście. Silnik 1,4 l jest najbardziej uniwersalny, jeśli chodzi o osiągi i zużycie paliwa. Diesel odznacza się dobrą kulturą pracy i niskim zużyciem oleju napędowego.
Pozostałe jednostki napędowe „205” - obie benzynowe, to najmniejszy silnik o pojemności 954 cm3 i mocy 50 KM oraz 1580 cm3 z mocą 89 KM. Natomiast turbodiesel ma pojemność 1769 cm3 i moc 78 KM.
W ciągu kilkunastoletniej produkcji modelu silniki były stale modernizowane, i te z połowy lat
dziewięćdziesiątych są już dość nowoczesne.
Wszystkie silniki są mało awaryjne i bez problemów wytrzymują przebiegi nawet ponad 200 tys. km. Oczywiście trafiają się drobne wycieki oleju, ale nie są one zbyt uciążliwe.
Eksploatacja
Jeżdżące po naszych drogach Peugeoty 205 pochodzą z indywidualnego importu oraz polskiej sieci Peugeota. Model należy uznać za udaną konstrukcję, ale wymaga on stałej troski właściciela. Lepiej wykonane są auta z lat dziewięćdziesiątych.
Użytkownicy narzekają na małą trwałość zawieszenia – awarie przednich wahaczy, tylnej belki skrętnej, zużycie końcówek drążków kierowniczych. Zastrzeżenia są także do wytrzymałości układu hamulcowego (zużycie tarcz, korozja przewodów, wycieki płynu z cylinderków), przegubów napędowych, instalacji elektrycznej (alternator, silniczek wentylatora). Należy zwracać uwagę na układ chłodzenia, gdyż nietrwałość elementów gumowych może doprowadzić do wycieku płynu, co grozi przegrzaniem silnika. W starszych modelach (z lat osiemdziesiątych) są także problemy z korozją nadwozia, a w młodszych rdzewieje tylko układ wydechowy.
Choć awaryjność „205” jest spora, nie są to jednak sprawy bardzo poważne, na długo unieruchamiające auto. Na rynku jest sporo przyzwoitych zamienników części w przystępnych cenach, co obniża koszty eksploatacji.
Wiek oferowanych samochodów świadczy jednak o ich wyeksploatowaniu. Dlatego należy dokładnie zapoznać się ze stanem auta.
W ofertach sprzedaży najwięcej jest aut z lat 1991-93, często w wersji trzydrzwiowej. Te kupowane w kraju mają dość ubogie wyposażenie standardowe (lepiej wyposażone auta były w wersjach SR i GT). Sprzedawane kabriolety prawie wszystkie pochodzą z importu, podobnie jak trafiające się czasem modele GTI.
Z polskiej sieci sprzedaży Peugeot 205 został wycofany w 1995 r.
Wady
- awaryjność modelu
- ubogie wyposażenie
- niska jakość materiałów
Zalety
- niska cena zakupu
- duży wybór zamienników części zamiennych
- dobre auto miejskie
Ważniejsze daty z historii modelu
1983 – premiera modelu 205 (styczeń)
1984 – prezentacjia wersji GTI z silnikiem o mocy 105 KM (styczeń)
1986 – na rynku pojawia się 206 kabriolet, mocniejszy silnik GTI – 130 KM
1987 – niewielki face lifting auta
1988 – nowa generacja silników (TU), rozrząd napędzany paskiem zębatym
1991 – silnik turbodiesel 1,8 l
1995 – zakończenie sprzedaży w Polsce
1998 – zakończenie produkcji modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
1.0 | 1,0-1,5 | - | - | - | 2,1-3,5 | - | 2,2-3,9 | - | - |
1.1 | - | 1,0-2,3 | 1,9-2,9 | 2,4 | 2,7-3,9 | 2,9-5,5 | - | - | - |
1.4 | - | 1,5-2,2 | - | 1,2-4,8 | 2,7-4,9 | - | | - | 3,9-6,5 |
1.9D | 1,2-3,9 | - | - | 1,1-2,4 | 1,9-3,6 | 3,5-4,9 | - | - | - |
*na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne*
Silnik | 1.0 | 1.1 | 1.4 | 1.9 GTI | 1.9 D | 1.8 TD |
Rodzaj silnika | benzynowe | wysokoprężne | ||||
Pojemność skokowa (cm³) | 954 | 1124 | 1361 | 1905 | 1905 | 1769 |
Moc (KM/obr./min.) | 50/6000 | 60/6200 | 75/6200 | 120/6000 | 64/4600 | 78/4300 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 74/3700 | 88/3800 | 109/4000 | 150/3000 | 118/2000 | 157/2100 |
Prędkość maks. (km/h) | 148 | 164 | 170 | 202 | 162 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 17,9 | 13,9 | 10,6 | 8,5 | 14,2 | 12,2 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 4,8/6/7/7,0 | 4,8/6,3/7,1 | 5,2/7,1/8,4 | 6,3/8,2/9,9 | 4,4/5,6/5,9 | 4,6/6,9/6,6 |
Opony | 155/70 SR13 | 165/70 SR13 | 185/55 VR15 | 165/70 SR13 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 50 | |||||
Pojemność bagażnika (dm³) | 216 | |||||
Rozstaw osi (cm) | 242 | |||||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 135/130 | 138/134 | 135/130 | |||
Średnica zawracania (m) | 10,5 | |||||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 370,5/156/137,5 | |||||
Masa własna (kg) | 760 | 765 | 820 | 880 | 880 | 925 |
Masa całkowita (kg) | 1140 | 1185 | 1230 | 1300 | 1300 | 1325 |
* dane z 1993 r.
Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?