Nadwozie włoskiego modelu to mnogość obłości i zaokrągleń. Brak ostrych kątów i prostych krawędzi oraz skupienie się na
łagodnych, płynnych kształtach tworzy niebanalne nadwozie o uniwersalnym, ponadczasowym designie. Front zdobią trzy pary świateł. Niewielka pokrywa komory silnika, krótkie zwisy nadwozia oraz proporcjonalnie duża powierzchnia szyb to cechy, które dostrzeżemy przyglądając się Pandzie z profilu. Nietypowym, ale jakże przydatnym elementem projektu nadwozia okazują się bardzo masywne listwy na drzwiach bocznych oraz plastikowy pas na tylnym zderzaku. Atrybuty spodziewane raczej w modelach uterenowionych, w miejskim modelu idealnie chronią lakier przed konsekwencjami większości parkingowych otarć.
Kabina pasażerska miejskiego Fiata występuje w dwóch wariantach – cztero- i pięcioosobowym. Pomimo zwiększenia w stosunku do poprzedniej generacji modelu przestrzeni pasażerskiej (wysokość +7 mm z przodu i +4 mm z tyłu, szerokość +26 mm z przodu i +5 mm z tyłu, przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu +22 mm) we włoskim minivanie nadal wygodnie będą podróżowały tylko cztery osoby.
Fotele przednie dzięki optymalnemu wyprofilowaniu zapewniają dobre podparcie zarówno dla pleców jak i ud podróżujących. Możliwość regulacji w poziomie w zakresie 21 cm oraz w pionie w zakresie 6 cm w połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy powala na zajęcie wygodnej pozycji niezależnie od wzrostu kierowcy. Oparcie fotela pasażera składa się tworząc stolik lub płaską podłogę ładunkową (po złożeniu również tylnej kanapy) o długości ponad dwóch metrów. Zarówno z przodu jak i z tyłu na oparciach foteli zastosowano zmienną fakturę materiału tworzącą atrakcyjny deseń, który oprócz walorów wizualnych ma również poprawić cyrkulację powietrza pomiędzy oparciem a plecami siedzącego.
Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej Fiata jest kontynuacją stylistycznego nurtu nadwozia. Dzięki temu design zewnętrzny i wewnętrzny Pandy jest spójny, co wpływa pozytywnie na walory estetyczne. Połączenie elementów szarych i
czarnych z matowym błękitem ożywia wnętrze i pasuje do niewielkiego pojazdu.
W pięciodrzwiowym nadwoziu oprócz czterech komfortowych miejsc udało się wygospodarować również bagażnik o pojemności 225 litrów. Po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu otrzymamy kubaturę 260 litrów, której uzupełnieniem będzie 14 praktycznych schowków znajdujących się w przestrzeni pasażerskiej.
Sercem Pandy jest niewielka, dwucylindrowa, obsypana na całym świecie nagrodami jednostka zasilana benzyną oraz gazem. Z pojemności zaledwie 875 cm3 uzyskano 85 KM oraz 164 Nm momentu obrotowego. Wartości te pozwalają na przyśpieszenie do 100 km/h w 11.2 sekundy i rozpędzenie ważącego 975 kg pojazdu do 177 km/h. Dźwięk pracy małej jednostki przywodzi na myśl pierwsze produkty Fiata w Polsce – 126p oraz Cinquecento. Na szczęście charakterystyczny odgłos dwucylindrowego silnika staje się uciążliwy dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. W codziennej eksploatacji małolitrażowy silnik w zupełności wystarcza do napędzania niewielkiego pojazdu, zapewniając wystarczającą dynamikę oraz elastyczność. Fabryczna instalacja gazowa włoskiej firmy Tartarini z 32-litrowym zbiornikiem umieszczonym we wnęce koła zapasowego pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zdecydowanie zwiększyć (o ponad 350 km) zasięg pojazdu. Instalacja LPG automatycznie przełącza się z benzyny na gaz, więc użytkowanie pojazdu zasilanego gazem nie wymaga od kierowcy dodatkowych czynności i nie różni się niczym od eksploatacji auta z tylko jednym źródłem zasilania. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6-6,5 litra na każde pokonane 100 km, a zapotrzebowanie na gaz jest o ok. 20% wyższe. W obniżeniu tych wartości pomaga system Start/Stop, wskaźnik sugerowanej zmiany biegów oraz aktywowany przez kierowcę tryb Eco, który zmniejsza moc jednostki
napędowej o 7.5 KM i moment obrotowy o 45 Nm. Z nowoczesnym silnikiem współpracuje pięciostopniowa manualna skrzynia biegów, w której podczas jazdy poza miastem z prędkościami autostradowymi wyraźnie brakuje szóstego biegu.
Zawieszenie włoskiego modelu to tradycyjne rozwiązanie stosowane w niedrogich pojazdach - kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Duet ten jest kompromisem pomiędzy precyzją i stabilnością prowadzenia, a optymalnym tłumieniem niedoskonałości nawierzchni. W praktyce Panda prowadzi się przewidywalnie i nawet szybkie zmiany kierunku jazdy nie skutkują nadmiernymi przechyłami nadwozia. Jedynie podczas pokonywania poprzecznych nierówności nadwozie czasami nerwowo podskakuje, a w zakrętach pokonywanych ze zbyt dużym optymizmem odczuwalna jest podsterowność.
Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia szyb zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, wspomaganie kierownicy z funkcją City pozwala operować wieńcem bez żadnego wysiłku, a niewielka wynosząca zaledwie 9,3 metra średnica zawracania ułatwia manewrowanie w każdych warunkach.
Wybrane dane techniczne Fiata Panda i konkurentów:
Marka/model | Fiat Panda LPG | Skoda Citigo LPG | Chevrolet Spark LPG |
Wersja | Lounge | Elegance | LTZ |
cena (zł) | 46 700 (cena z instalacją LPG jeszcze nie ustalona) | 44 090 | 43 690 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 875 | 999 | 1206 |
Moc (KM) | 85 | 75 | 81 |
Moment obrotowy (Nm) | 145 | 95 | 111 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 11,2 | 13,2 | 12,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 171 | 164 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,2 ( zużycie LPG o ok 20% więcej) | 4,7 | 5.1 (zużycie LPG – 7l) |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 108 | 119 |
Skrzynia biegów | manualna 5 biegów | manualna 5 biegów | manualna 5 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 225 | 251 | 170 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?