Na drugą generację modelu A5 trzeba było czekać aż 9 lat. W końcu wyjechała na drogi i okazało się, że ... że zmieniła się nieznacznie. Pozornie. W stylizacji auta rzeczywiście nie było rewolucji i z zewnątrz trudno wychwycić to, co nowe, ale pod blachami nadwozia A5 jest naprawdę mocno udoskonalone i wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Ma zupełnie nową konstrukcję, atrakcyjniejszą formę i wyposażenie, które obowiązuje obecnie w tym segmencie aut.
Kompromisów nie było. Audi konsekwentnie dążyło do obniżenia masy własnej samochodu, zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa i możliwie wysokiego komfortu jazdy. Widać to choćby w strukturze nadwozia, gdzie połączono wiele różnych materiałów – od zwykłej stali, poprzez stal hartowaną i blachy aluminiowe aż po odlewy ze stopów lekkich. Taka nowatorska kompozycja materiałowa pozwoliła „zgubić” 60 kg, z korzyścią dla przyjemności prowadzenia. W A5 jest ona wyjątkowo duża. Samochód trzyma się drogi wzorowo, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort jazdy. Duża w tym zasługa nowych zawieszeń. Zarówno z przodu jak i z tyłu pracują one w układzie wielowahaczowym. Nawet na krętych, górskich drogach A5 jedzie jak po sznurku i wpisuje się w łuki z dziecinną łatwością. Swój udział ma w tym bardzo dobrze działający układ kierowniczy, z zupełnie nowym, elektromechanicznym układem wspomagania.
Nowe A5 prezentuje się skromnie, ale frapująco. Dzięki wyoblonym błotnikom wygląda muskularnie, a nowe przetłoczenia na bokach nadwozia, większe reflektory i szersza, ośmiokątna osłona chłodnicy dodają mu dynamiki i agresywności. Cała linia samochodu ma jednak płynny przebieg, przez co stawia powietrzu niewielki opór. W A5 współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,25 (wersja Ultra).
Wnętrze nie jest specjalnie nowatorskie. Można by rzec, że wręcz klasyczne. Na desce rozdzielczej uwagę zwraca w zasadzie jedynie zestaw wskaźników, zwłaszcza w wersji wirtualnej oferowanej za dopłatą. To kolejny model Audi, w którym kierowca może korzystać z tego rozwiązania, ciesząc się dużą funkcjonalnością i miłą dla oka grafiką. Dobrze prezentuje się wysoka konsola centralna z elegancką dźwignią zmiany biegów i okrągłym sterownikiem terminala MMI. Przedział pasażerski został odpowiednio „poukładany” w typowy dla Audi sposób i wykończony materiałami wysokiej jakości. Każdy detal jest tutaj dopracowany i świadczy o dużej dbałości o poprawne wykończenie. Doskonale sprawdzają się podajniki pasów bezpieczeństwa, dzięki którym jadący na przednich fotelach nie muszą sięgać do mocno oddalonego, centralnego słupka. Nad przestrzenią za przednimi fotelami spuśćmy zasłonę milczenia. W A5 wygodnie mogą podróżować tylko dwie osoby, choć auto jest czteromiejscowe.
[page_break]
W gamie silników największe emocje budzą oczywiście najmocniejsza wersja benzynowa 2.0 TFSI (252 KM) i wysokoprężna 3.0 V6 TDI (218 KM, wkrótce również 286 KM). Rzeczywiście, swoimi możliwościami robią duże wrażenie, a przyśpieszenia do „setki” w granicach sześciu sekund to już prawdziwie sportowa liga. Nie wspominając już o wersji S5, która zadebiutowała razem z nowym A5. Mocno usportowiona S5 ma pod maską silnik 3.0 V6 TFSI o mocy 354 KM i na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 4,7 s.
Ale zejdźmy na ziemię, do wersji tańszych i bardziej ekonomicznych, mogących liczyć na większą popularność. Najciekawszą propozycją wydaje się 190-konny 2.0 TDI, pełen wigoru (7,7 s do „setki”) a przy tym wykazujący mały apetyt na paliwo. Pracuje cicho i spokojnie, przy solidnym wyciszeniu jakie zastosowano w A5 nie odczuwa się jego obecności. Płynnie współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic nowej generacji (również przekładnia Tiptronic została przeprojektowana), tworząc komfortowy duet i zapewniając wiele przyjemności z jazdy. Jak deklaruje Audi dynamika nowych silników poprawiła się nawet o 17 % przy zmniejszeniu zużycia paliwa do 22 %. W seryjnym wyposażeniu każdej wersji znalazł się system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select.
W A5, tak jak w innych modelach Audi, dostępne są wersje z nowo opracowanym, stałym napędem obu osi Quattro, realizowanym przez centralny dyferencjał z mechanizmem Torsena. Na pokładzie nowego modelu wyraźnie przybyło elektroniki, zarówno tej wspomagającej kierowcę podczas jazdy jak i tej umilającej podróż albo ułatwiającej kontakt ze światem. Aktywny tempomat automatycznie utrzymuje odległość od poprzedzającego pojazdu a asystent jazdy w korkach w zasadzie sam prowadzi samochód, hamując kiedy trzeba i zmieniając kierunek jazdy bez udziału kierowcy. Korzysta przy tym ze wskazań asystenta pasa ruchu.
A5 ma również system rozpoznawania znaków drogowych, diodowe reflektory Matrix, asystenta parkowania i asystenta ruchu poprzecznego. W ruchu ulicznym samochód samodzielnie zahamuje by nie uderzyć pieszego, gdy kierowca zagapi się lub spóźni z reakcją. We wnętrzu zaproponowano między innymi wirtualny kokpit, system multimedialny MMI z nową koncepcją obsługi i ekranem dotykowym 8,3 cala, łącze LTE, aplikację MMI Connect na smartfony i smartwatche, nowe usługi pakietu Audi Connect, indukcyjną ładowarkę telefonów komórkowych a także bardzo zaawansowany system nagłośnieniowy Bang & Olufsen z 19-toma głośnikami i dźwiękiem 3D. Większość zaawansowanych technologicznie rozwiązań stanowi niestety wyposażenie dodatkowe i wymaga dopłaty. Ale z tym mamy do czynienia nie tylko w Audi.
Wybrane dane techniczne Audi A5 i konkurentów:
marka/model | Audi A5 Coupe 2.0 TFSI 7 S-tronic | BMW 4 430i Steptronic 8 | Mercedes-Benz C Coupe 300 7G-TronicPlus |
Cena (zł) | 200 600 | 219 977 | 187 700 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Coupe/2 | Coupe/2 | Coupe/2 |
liczba miejsc | 4 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4673/1846/1371 | 4638/1825/1384 | 4686/1810/1405 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1587/1568 | 1545/1594 | 1563/1546 |
rozstaw osi (mm) | 2764 | 2810 | 2840 |
masa własna (kg) | 1520 | 1710 | 1565 |
pojemność bagażnika (l) | 465 | 370 | 400 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 60 | 66 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika spalinowego | Benzynowy, 16V, turbo, bezpośredni, hybrydowy wtrysk paliwa | Benzynowy, 16V, turbo x 2, bezpośredni wtrysk paliwa | Benzynowy, 16V, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa |
pojemność (cm3) | 1984 | 1998 | 1991 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | tylna | tylna |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | automat/7 | automat/8 | automat/7 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 252/5000 | 252/5200 | 245/5500 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 370/1600-4500 | 350/1450-4800 | 370/1300-4000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 6,3 | 6,3 | 6,0 |
Prędkość maks. (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 6,0 | 5,9 | 6,3 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 137 | 138 | 146 |
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?